• 3
  • 4
2019-04-25, 11:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Minst 5 år och antagligen 10 år , vissa konserver ännu längre.

Öppna,lukta och smaka och ät , om burken har fått sfärsik form kan man dock slänga direkt..

Ja har burken svällt upp så betyder det att en biologisk process t ex jäsning eller förruttnelse skett i burken och då kan man nog räkna med ett PYYYYYSSSSS! när man öppnar och att det luktar pyton. Surströmmingsburkar är det helt naturligt att dom sväller upp lite då surningsprocessen fortsätter när strömmingen hamnet i burken men normala steriliserade helkonserver skulle jag slänga direkt om dom svällt upp.
Citera
2019-04-28, 18:00
Medlem
Mmm, jag har tio burkar soldatens ärtsoppa som gick ut för två år sen. Får väl ta risken och äta dem då.
Citera
2019-04-28, 18:45
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Mmm, jag har tio burkar soldatens ärtsoppa som gick ut för två år sen. Får väl ta risken och äta dem då.

Kommer inte vara några problem alls.
Citera
2022-03-22, 20:17
Medlem
En burk tomatkross med flera år sedan utgångsdatum smakade helt normalt när jag kokade tomatsås.
Citera
2022-03-23, 04:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empati
En burk tomatkross med flera år sedan utgångsdatum smakade helt normalt när jag kokade tomatsås.
Ja och skulle förmodligen vara okej om du öppnade burken 2030. Helkonserver håller i näst intill evigheter så länge burken inte är skadad.
Citera
2022-03-23, 05:44
Medlem
sverjevenns avatar
Men gudförbannat, är det bara bortskämda hipstersnöflingor på det här jävla forumet, har ni inte gjort lumpen?
Nog fick vi grisa i oss konserver från förr, den saken är jävligt säker!
Och vet ni vad? Det var om vi hade en jävla satans TUR!
I normalfallet slafsade vi givetvis VA-mat med alldeles för kort koktid.
Och med lite otur så blev det rötter, insekter, tallbarr och skägglav och mängder med snö.
Inte en surdegslimpa så långt bildförstärkaren nådde!
/Jägare!
Citera
2022-03-23, 10:12
Medlem
448s avatar
Äter tubost som gått 2018 nu från mitt preppingföråd....
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in