• 2
  • 3
2010-09-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dlu
Och om du nu kommer fram till att varje dag levs om och om igen, hur hade du tänkt vinna på lotteriet?

då han inte kunde besvara frågan på egen hand är det inte så märkligt att han inte förstår det av dig antydda heller.
Citera
2010-10-01, 00:27
Medlem
Finns ett sätt att ta dig (kanske) ur loopen. Gissa hur?
Citera
2010-10-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Det kan du inte. Du kan inte ens bevisa att du fanns "igår".
Sant så sant. Dock kan ifrågasätta om det finns någon pragmatisk vinning i ett sådant förhållningssätt.
Citera
2010-10-01, 04:55
Medlem
Folkess avatar
Jag tänkte ta något steg åt sidan och fråga varför du så gärna vill veta om du är i en loop?

Räknar vi med att alla dessa dagar som upplevs om och om igen någon gång har eller kommer ha en första dag?

1.
Om vi säger att det inte går att prata om en första dag så tänker jag såhär:
Om den här loopen inte har en början har den heller inget slut. Tiden du har kvar av tid dag har redan inträffat och kommer alltid hända igen. Makten du har över din dag är samma makt som du alltid haft och alltid kommer ha, alla dagar definerar verkligheten lika mycket.

Upplever du att du har makt över din tid idag? Det gjorde du alla andra dagar också. Eller ingen av dagarna. Du har skapat din verklighet och har och kommer skapa samma verklighet igen.

Det innebär att per definition kan du aldrig befinna dig i en loop och ta dig ur den. Hade du tagit dig ur en dag hade ingen annan av dagarna existerat och du hade därför aldrig varit i en loop.

Vill du spendera din eviga dag med att försöka ta dig ur i något som inte går? Svaret på frågan är bestämt av dig lika mycket idag som alla andra dagar eftersom ingen kom varken före eller efter någon annan.

Om vi däremot säger att loopen har en första dag finns det en möjlighet att det just är idag som är den första dagen som definerar alla andra. Då finns det verkligen anledning att försöka undvika att hamna i en loop, om det nu går. Men är det spel på riktigt hög nivå att försöka ta sig ur. Misslyckas du har du kastat bort din eviga dag på att försöka. Å andra sidan misslyckas kan du trösta dig med att det antagligen inte var första gången och du därför inte hade någon makt till förändring i vilket fall.

Sen finns det ju en chans att du inte alls befinner dig i en loop och då finns det ingen anledning att försöka ta sig ur, såvida man då precis som i alla andra scenarion inte tycker att fundera på verklighetsloopar är väl spenderad tid.

Slutsats: Är det samma dag idag som det var igår så är du i en loop och du kommer aldrig ut så då är det bara hoppas att gårdagen var en bra dag, allt detta får du reda på i morgon som tyvärr råkar vara idag.
Citera
2010-10-01, 10:30
Citat:
Ursprungligen postat av Period
Som rubriken lyder, min fråga och diskussionsunderlag är Hur kan man veta eller bevisa för sig själv att varje dag inte upplevs om och om igen? Självklart så behåller man inte minnet efter varje "reset".

Min första tanke var att skriva ner varje dag att denna dag är en ny dag och sedan när man har ett dussintals unika dagar nedskrivna så har man ju bevisat att varje dag är unik. Men! Hur vet man att man inte fastnar på t.ex. dag sju? Då ser man att man har sex unika dagar tidigare, och väntar på nästa dag - varje dag - om och om igen.

Anledningen till denna diskussion för mig är att jag vill fastställa för mig själv att varje dag inte levs om och om igen, för om den gör det ska jag vinna lotteriet imorgon.

Tack!

Det här är som med diskusionen "bevisa att gud inte finns".

I en argumentation så är utgångspositionen att ingen gjort ett påstående.
Så fort någon påpstår att "gud finns" eller "att varje dag levs om och om igen" så måste den personen lägga fram bevis på för detta påstående annars är det inte värt något.

Dvs, diskussioner "jag har rätt tills du bevisar mig fel" är meningslösa.
Citera
2010-10-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det här är som med diskusionen "bevisa att gud inte finns".

I en argumentation så är utgångspositionen att ingen gjort ett påstående.
Så fort någon påpstår att "gud finns" eller "att varje dag levs om och om igen" så måste den personen lägga fram bevis på för detta påstående annars är det inte värt något.

Dvs, diskussioner "jag har rätt tills du bevisar mig fel" är meningslösa.

Instämmer inte överhuvudtaget.

-1.

(Vill du dessutom tillstå att varje dag inte levs om och om igen så förväntar jag mig att du lägger fram ett bevis för det påståendet).
Citera
2010-10-01, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
(Vill du dessutom tillstå att varje dag inte levs om och om igen så förväntar jag mig att du lägger fram ett bevis för det påståendet).

Som sagt, jag påstår ingenting förens någon påstår "att varje dag levs om och om igen". Då vill jag ha bevis för det.

Argumentationsfelet du gör kallas "Omvänd bevisbörda" eller "Argument from ignorance" på engelska.http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance
Senast redigerad av se_där... 2010-10-01 kl. 15:40.
Citera
2010-10-01, 15:38
Medlem
Spritzys avatar
Är nog svårt att bevisa. Fråga någon på stan.
Citera
2010-10-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Som sagt, jag påstår ingenting förens någon påstår "att varje dag levs om och om igen". Då vill jag ha bevis för det.

Argumentationsfelet du gör kallas "Omvänd bevisbörda" eller "Argument from ignorance" på engelska.http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Nej, inte ens där fick du rätt. Jag lade ingen bevisbörda på dig genom att jag hade huvud nog att lägga in en "conditional operator" vad det nu blir på svenska. Allt jag gjorde var att därigenom påvisa att du givetvis inte kan (implicit eller explicit) påstå motsatsen heller utan att samtidigt lägga fram stöd för detta. Att inte hävda något är att hävda något. Neutraliteten är falsk.

Hade du dessutom läst, och förstått, tråden hade du snart insett att ingen position går att bevisa, eller motbevisa vare sig empiriskt eller logiskt. Kanske borde lägga mer energi på tankeverksamheten än googlingen i fortsättningen? :- )

P.S. På så sätt kan jag ge dig ett tröstpoäng, då du i slutändan ändå fick ett halvt rätt. Frågan om Guds existens går inte heller att bevisa eller motbevisa (eller ja, lite beroende på gud och vad vi ser som bevis är våra möjligheter att bevisa bättre än motbevisa, men det är en annan femma).
Senast redigerad av RockInRhino 2010-10-03 kl. 13:13.
Citera
2010-10-08, 23:12
Medlem
therebells avatar
Gud skapade vår moder jord på 6 dagar, på den sjunde dagen vilade han. att genomskåda sanningen bakom ens livs resa, bejakar man en del av sig själv. strävan efter evigt liv, väcker fram såväl glädje som ilska. för var dag som går blir man en dag äldre, därmed är det rent omöjligt att detta överhuvudtaget skulle kunna ske...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in