2010-09-23, 11:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Tydligen är mannen farlig för hans familj. Inga andra. Jag vet inte om det känns sådär oerhört betryggande.

Jo, det är klart att även psyksjuka ska få permission. Det är ju bra om de blir friska så att vi slipper ha dem inlåsta på sjukhus.

Vad som däremot förvånar mig är flykttekniken. Han sprang ifrån sina vårdare!
Citera
2010-09-23, 13:14
Medlem
Är det samma man som misshandlade sin fästmö timmar innan de skulle gifta sig???
Citera
2010-09-23, 13:42
Medlem
platyzmas avatar
Likt talaren ovan undrar jag vad snubben gjort?
Citera
2010-09-23, 14:08
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Likt talaren ovan undrar jag vad snubben gjort?

Enligt NA så slog han sin far i huvudet med ett järnrör.
Citera
2010-09-23, 14:15
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen

Ok låter friskt osv. Aja skönt att han torska, kan även påpeka att det är riktigt lätt att fly från "normala" rättspsyk (inte karsudden, säter osv. men dom som ligger i vanliga sjukhus typ Sahlgrenska/Lillhagen eller Huddinge etc).
Citera
2010-09-23, 15:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tydligen är mannen farlig för hans familj. Inga andra. Jag vet inte om det känns sådär oerhört betryggande.

Jo, det är klart att även psyksjuka ska få permission. Det är ju bra om de blir friska så att vi slipper ha dem inlåsta på sjukhus.

Vad som däremot förvånar mig är flykttekniken. Han sprang ifrån sina vårdare!

(min markering)
Jag ifrågasätter överlag bevakade permissioner. När den äldre pedofilen rymde från sina vårdare framkom att "vårdarna inte får hindra dom" - alltså att ta i med våld - vad jag då fattade inte ens med lindrigt "våld". I mitt tycke ska dom inte ens ha permissioner med vakt om dessa inte får hindra flykt. Eller?
Mvh
Citera
2010-09-23, 15:28
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:

Det är då troligen samme man som greps 6/9 i fjol på Norra Bro.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...pa-med-jarnror
http://www.utryckning.se/index.php/2...ak-i-norrabro/
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-09-23 kl. 15:42. Anledning: Lade till länkar, ändrade till Norra Bro
Citera
2010-09-23, 17:50
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
(min markering)
Jag ifrågasätter överlag bevakade permissioner. När den äldre pedofilen rymde från sina vårdare framkom att "vårdarna inte får hindra dom" - alltså att ta i med våld - vad jag då fattade inte ens med lindrigt "våld". I mitt tycke ska dom inte ens ha permissioner med vakt om dessa inte får hindra flykt. Eller?
Mvh

Det är väl antagligen en regel som finns för att skydda personalen. Skulle personalen få ingripa med våld så kanske det första en rymling göra vore att sätta personalen ur spel med skador och i värsta fall dödsfall som följd.

Det är ju också rimligt att sjuka personer får permissioner som en kontrollerad del av behandling och rehabilitering om man bedömer att de är friska nog. Det är väl just det där med friska nog man kan undra över ibland. Som i det här fallet. Är man verkligen frisk nog för permission när man fortfarande är våldsam och utgör en risk mot andra?

Men det är lite samma tänk med att låta 16-åringar övningsköra. Dom är farliga i början men måste få öva för att bli säkra.
Citera
2010-09-23, 18:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det är väl antagligen en regel som finns för att skydda personalen. Skulle personalen få ingripa med våld så kanske det första en rymling göra vore att sätta personalen ur spel med skador och i värsta fall dödsfall som följd.

Det är ju också rimligt att sjuka personer får permissioner som en kontrollerad del av behandling och rehabilitering om man bedömer att de är friska nog. Det är väl just det där med friska nog man kan undra över ibland. Som i det här fallet. Är man verkligen frisk nog för permission när man fortfarande är våldsam och utgör en risk mot andra?

Men det är lite samma tänk med att låta 16-åringar övningsköra. Dom är farliga i början men måste få öva för att bli säkra.

Låter väl vettigt kan tänka. Men varför inte sätta en sån där boja på dem, så de vet var patienten är någonstans? Sen är det bara att låta polisen sköta jobbet att ta dem.
Citera
2010-09-23, 18:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Låter väl vettigt kan tänka. Men varför inte sätta en sån där boja på dem, så de vet var patienten är någonstans? Sen är det bara att låta polisen sköta jobbet att ta dem.
Jag tippar på att det skulle inkräkta på deras personliga integritet att göra så.

Jag är (tyvärr) inte ironisk med denna teori. Jag tror på fullt allvar att det kan ligga till så.
Citera
2010-09-23, 19:07
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tippar på att det skulle inkräkta på deras personliga integritet att göra så.

Jag är (tyvärr) inte ironisk med denna teori. Jag tror på fullt allvar att det kan ligga till så.

Det är inte alldeles otänkbart, att förändringar kommer inom området. Jag vet inte hur det gick med nedanstående förslag i våras.
Förslaget omfattade utöver fotboja, en glasruta mellan fånge och besökare samt omöjligt att få permissioner i första fjärdedelen av straffets avtjänande.
Citat:
Fångar ska kunna skiljas från besökare med glasruta och åläggas krav på elektronisk fotboja för permissioner. Förslagen ingår i en ny fängelse- och häkteslag som ska läggas fram i riksdagen senare i vår.
Citat:
Det blir upp till kriminalvården att besluta när glasruta ska användas. Ask ser förslaget som en ökad möjlighet att tillåta besök för fångar, för vilka det är tveksamt om de annars skulle få det. I sådana fall kan dock i dag fängelsepersonal vara närvarande i besöksrummet.
Kriminalvården ska också kunna ställa krav på elektronisk fotboja vid permissioner. Ask menar att det kan vara aktuellt för till exempel kvinnomisshandlare.
I den nya lagen skrivs också in att permissioner ska få beviljas först efter att en fjärdedel av straffet avtjänats, dock minst två månader. Fängelsepersonal får ökade befogenheter att avlägsna obehöriga personer från en anstalt, vilket i dag måste göras av polis, samt att söka igenom fordon som passerar ut eller in. Kravet på ett fängelsestraff på minst två år för att placera en fånge på säkerhetsavdelning tas bort.
http://svt.se/2.22620/1.1859781/beso...las_for_fangar

Jag hittade en relaterad länk på regeringen.se för de intresserade.
http://www.regeringen.se/sb/d/12512/a/138542
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-09-23 kl. 19:14. Anledning: Hittade en relaterad länk
Citera
2010-09-23, 21:46
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det är inte alldeles otänkbart, att förändringar kommer inom området. Jag vet inte hur det gick med nedanstående förslag i våras.
Förslaget omfattade utöver fotboja, en glasruta mellan fånge och besökare samt omöjligt att få permissioner i första fjärdedelen av straffets avtjänande.

Jag hittade en relaterad länk på regeringen.se för de intresserade.
http://www.regeringen.se/sb/d/12512/a/138542

Tack för info och länk.
Dessa förslag borde vara självklarheter i mitt tycke.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in