Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
(min markering)
Jag ifrågasätter överlag bevakade permissioner. När den äldre pedofilen rymde från sina vårdare framkom att "vårdarna inte får hindra dom" - alltså att ta i med våld - vad jag då fattade inte ens med lindrigt "våld". I mitt tycke ska dom inte ens ha permissioner med vakt om dessa inte får hindra flykt. Eller?
Mvh
Det är väl antagligen en regel som finns för att skydda personalen. Skulle personalen få ingripa med våld så kanske det första en rymling göra vore att sätta personalen ur spel med skador och i värsta fall dödsfall som följd.
Det är ju också rimligt att sjuka personer får permissioner som en kontrollerad del av behandling och rehabilitering om man bedömer att de är friska nog. Det är väl just det där med
friska nog man kan undra över ibland. Som i det här fallet. Är man verkligen frisk nog för permission när man fortfarande är våldsam och utgör en risk mot andra?
Men det är lite samma tänk med att låta 16-åringar övningsköra. Dom är farliga i början men måste få öva för att bli säkra.