Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Men innehav är olagligt. Plockar du den så blir det ju direkt innehav, så man kan väl säga att det är "olagligt" att plocka dem också. Om du nu inte plockar den och kastar iväg den direkt av någon anledning, men då hinner du väl i teorin ändå bryta mot lagen under sekunden du håller den i handen. Hehe.
Nåväl, jag var såklart inte speciellt övertygad om att det skulle röra sig om kranfiske, eftersom jag själv inser hur absurt det låter.
Nåväl, jag var såklart inte speciellt övertygad om att det skulle röra sig om kranfiske, eftersom jag själv inser hur absurt det låter.
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Nej, inte om man med plocka menar insamla (vilket är den vardagliga användningen av ordet). Dessa svampar är narkotikaklassade på ett annat sätt än exempelvis kantbrokingen (som även den innehåller det narkotikaklassade ämnet psilocybin), vilket innebär att du gör dig skyldig till narkotikabrott så fort du plockar dem. Även om det, som Ettan^ påpekar, bara gäller en bråkdels sekund.
Edit: Naturligtvis kan man tillägga att gärningen måste ske uppsåtligen men det anser jag vara ett onödigt påpekande i sammanhanget.
Edit: Naturligtvis kan man tillägga att gärningen måste ske uppsåtligen men det anser jag vara ett onödigt påpekande i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Källa?
Jag researchade på Wikipedia lite snabbt (toppslätskivling) innan jag skrev inlägget; men är artikeln felaktig alltså?
Jag researchade på Wikipedia lite snabbt (toppslätskivling) innan jag skrev inlägget; men är artikeln felaktig alltså?
Nej, det är tillåtet att plocka. Titta i LVFS 1997:12 så förekommer förvisso svampar där, men det som är förbjudet är "om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts", vilket ju är ett senare steg än att både plocka och inneha dem. Således är det fullt tillåtet att plocka dem.
Jag har tidigare haft funderingar kring om det vore möjligt för kantbrokingen men jag finner det högst osannolikt att det skulle gälla de arter som finns omnämnda utan reservationer, vilket jag menar att cubensis och semilanceata faktiskt gör.