2010-09-26, 21:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Men innehav är olagligt. Plockar du den så blir det ju direkt innehav, så man kan väl säga att det är "olagligt" att plocka dem också. Om du nu inte plockar den och kastar iväg den direkt av någon anledning, men då hinner du väl i teorin ändå bryta mot lagen under sekunden du håller den i handen. Hehe.

Nåväl, jag var såklart inte speciellt övertygad om att det skulle röra sig om kranfiske, eftersom jag själv inser hur absurt det låter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Nej, inte om man med plocka menar insamla (vilket är den vardagliga användningen av ordet). Dessa svampar är narkotikaklassade på ett annat sätt än exempelvis kantbrokingen (som även den innehåller det narkotikaklassade ämnet psilocybin), vilket innebär att du gör dig skyldig till narkotikabrott så fort du plockar dem. Även om det, som Ettan^ påpekar, bara gäller en bråkdels sekund.

Edit: Naturligtvis kan man tillägga att gärningen måste ske uppsåtligen men det anser jag vara ett onödigt påpekande i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Källa?
Jag researchade på Wikipedia lite snabbt (toppslätskivling) innan jag skrev inlägget; men är artikeln felaktig alltså?

Nej, det är tillåtet att plocka. Titta i LVFS 1997:12 så förekommer förvisso svampar där, men det som är förbjudet är "om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts", vilket ju är ett senare steg än att både plocka och inneha dem. Således är det fullt tillåtet att plocka dem.
Citera
2010-09-27, 09:15
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej, det är tillåtet att plocka. Titta i LVFS 1997:12 så förekommer förvisso svampar där, men det som är förbjudet är "om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts", vilket ju är ett senare steg än att både plocka och inneha dem. Således är det fullt tillåtet att plocka dem.

Som jag förstår lagtexten är semilanceata och cubensis klassade på samma vis som kat och därmed olagliga i alla former. För andra sorter gäller att de måste vara "framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts". Jag tror att det finns skäl till att man formulerade sig just så.Toppslätskivlingen är ju i princip omöjlig att framodla till skillnad mot exempelvis kantbrokingen panaeolus subbalteatus . Cubensis heter den populära svamp som, när lagen infördes, ofta såldes i färsk form. Intentionen var, som jag förstod saken när det begav sig, att, i tur och ordning, helt förbjuda de två sorter som vållade problem, beträffande andra har det, åtminstone hittills, räckt med inskränka narkotikaklassningen på följande vis.

Men om din tolkning är giltig skulle det också vara tilltåtet att sälja nyplockade toppslätskivlingar, då du menar att de enligt lagen inte kan betraktas som narkotika? Så länge de är färska och inga ytterligare steg har tagits så begår man inget brott? Jag har tidigare haft funderingar kring om det vore möjligt för kantbrokingen men jag finner det högst osannolikt att det skulle gälla de arter som finns omnämnda utan reservationer, vilket jag menar att cubensis och semilanceata faktiskt gör.
Senast redigerad av Sandoz 2010-09-27 kl. 10:02.
Citera
2010-09-27, 10:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz

Som jag förstår lagtexten är semilanceata och cubensis klassade på samma vis som kat och därmed olagliga i alla former. För andra sorter gäller att de måste vara "framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts". Jag tror att det finns skäl till att man formulerade sig just så.Toppslätskivlingen är ju i princip omöjlig att framodla till skillnad mot exempelvis kantbrokingen panaeolus subbalteatus . Cubensis heter den populära svamp som, när lagen infördes, ofta såldes i färsk form. Intentionen var, som jag förstod saken när det begav sig, att, i tur och ordning, helt förbjuda de två sorter som vållade problem, beträffande andra har det, åtminstone hittills, räckt med inskränka narkotikaklassningen på följande vis.

Men om din tolkning är giltig skulle det också vara tilltåtet att sälja nyplockade toppslätskivlingar, då du menar att de enligt lagen inte kan betraktas som narkotika? Så länge de är färska och inga ytterligare steg har tagits så begår man inget brott? Jag har tidigare haft funderingar kring om det vore möjligt för kantbrokingen men jag finner det högst osannolikt att det skulle gälla de arter som finns omnämnda utan reservationer, vilket jag menar att cubensis och semilanceata faktiskt gör.

Hrrrm, jag gillar inte att ha fel och gillar än mindre att erkänna att jag har fel.

Men här måste jag ju tillstå att du har helt rätt. Jag var lite väl snabb och såg inte att toppslätskivling har en "egen" rad i LVFS utan kollade bara på vad som gällde för övriga svampar med hallicunogent innehåll.

Jag böjer mig och får samtidigt tillägga att jag lärt mig något nytt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in