2010-09-22, 22:02
Medlem
Ettan^s avatar
Jag har sett att det är svampsäsong och i vanlig ordning dyker det upp många som vill ha sina svampar identifierade och även en del som vill ha tips om var man kan hitta dessa svampar.

Toppisar är, om jag har rätt, narkotikaklassat. Räknas det då som kranfiske att be om tips på var man kan hitta svampen?
Citera
2010-09-22, 22:06
Medlem
avgns avatar
Nej det är ju bara tips, alltså du letar ju inte efter en att köpa av
Citera
2010-09-22, 22:09
Medlem
Funderarmusens avatar
Haha, men kom igen! Det där var långsökt
Citera
2010-09-22, 22:12
Medlem
lendrygghs avatar
Skulle jag inte tro, det rör ju sig inte om någon försäljning. Det är som om någon skulle tipsa dig om ett kantarellställe, en version grövre.
Citera
2010-09-22, 22:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Givetvis rör man sig i en gråzon, men jag har svårt att se att man skulle bli straffad för det eftersom det är lagligt att plocka svamp i Sverige. Med andra ord är det inte plockandet som är problemet och därmed bör man inte kunna bli straffad för att man frågar var man kan hitta "trattisar"... Måhända bör man kanske posta frågan i ett forum som inte är ett "knarkforum" eftersom man då kan misstänka uppsåt och därför bli straffad.
Citera
2010-09-22, 22:24
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderarmusen
Haha, men kom igen! Det där var långsökt

Haha det kan jag hålla med om. Men det dök upp i skallen!

Om man inget frågar får man inget veta - Hjärnkontoret
Citera
2010-09-22, 22:27
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Givetvis rör man sig i en gråzon, men jag har svårt att se att man skulle bli straffad för det eftersom det är lagligt att plocka svamp i Sverige.
Jo, men nu är toppslätskivlingen varken laglig att plocka, inneha eller odla i Sverige.
Citera
2010-09-22, 22:32
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jo, men nu är toppslätskivlingen varken laglig att plocka, inneha eller odla i Sverige.
Nej, men i ett teoretiskt sammanhang kan det vara lagligt att fråga var man kan hitta dem osv... Med andra ord är det helt okej för en "svampskådare" att fråga i biologidelen medan det kan vara ett kraftigt brott i en annan del.
Citera
2010-09-23, 13:14
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, men i ett teoretiskt sammanhang kan det vara lagligt att fråga var man kan hitta dem osv... Med andra ord är det helt okej för en "svampskådare" att fråga i biologidelen medan det kan vara ett kraftigt brott i en annan del.

Hur skulle det kunna vara ett regelbrott att, i någon del, efterfråga platser där toppslätsskivlingar växer? Det är endast narkotikahandel som är förbjuden och sådant uppsåt är ju direkt felaktigt att tolka in vid dylika frågor.

Uppenbarligen har berörda moderatorer inte heller uppfattat saken på detta vis eftersom folk i åratal har gjort dessa förfrågningar i Hallucinogener utan att, enligt ditt vokabulär, göra något olagligt. Ett oräkneligt antal trådar och inlägg kan ges som exempel.

Dessutom är det, som jag förstått saken, så att man inte längre ser lika hårt på frågor som befinner sig i gråzonen. Det finns exempelvis gott om trådar som gäller "torka" i diverse städer, utan moderatoråtgärder. Därför bör man rimligtvis ändra i den information som finns att erhålla i varje underforum inom Droger eftersom just denna frågeställning används som exempel på regelbrott.

För övrigt är ju förfrågningar om narkotikahandel på platser där det är allmänt känt att sådan förekommer tillåten så regeln är aldrig så rigid som vissa vill göra gällande. Syftet är enbart att hålla handeln borta från Flashback, inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har inte på något sätt intresse av att minska handeln med droger, eller göra det svårare för er att få tag på narkotikaklassade droger.
Senast redigerad av Sandoz 2010-09-23 kl. 14:10.
Citera
2010-09-23, 13:21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Med risk för att bli idiotförklarad nu men är det förbjudet att plocka toppisar i Sverige?
Då borde det gälla alla giftiga svampar tycker jag...
Citera
2010-09-23, 13:24
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Med risk för att bli idiotförklarad nu men är det förbjudet att plocka toppisar i Sverige?

Ja.
Citera
2010-09-23, 13:35
Medlem
Tuvtramps avatar
Man är ju glad över att man inte är moderator inne i Hallucinogener för tillfället, vilket kaos!

Iaf så får man inte annonsera efter plockningskompisar vilket sker kontinuerligt i både faq´en och enskilda trådar, Ett Hund hinner inte med själv därinne nu när det är högsäsong.
Men att fråga efter områden där det växer är väl inte värre än trådarna om vart man hittar knark i div städer?
Senast redigerad av Tuvtramp 2010-09-23 kl. 13:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in