2010-09-22, 15:37
Medlem
Hej!

Det är nu klart att det blir ombildning där jag bor. Vad jag vet är att bankerna brukar vara väldigt generösa när de ger ut lån till ombildningslägenheter. Dock har jag en betalningsanmärkning sen tidigare i år. Hur stort problem kommer det att vara? Jag fick den pga obetalda p-böter som jag fick när jag var utomlands (klantigt jag vet men man lär sig av sina misstag ). Man kan tycka att det borde spela roll. Mao, det är inget system jag har att vara sen med räkningar etc.

Tack!
Citera
2010-09-22, 16:37
Medlem
Vad som ligger till grund för om du kan få lån eller ej är vilken betalningsförmåga du har.

Banken gör en kalkyl där de tar hänsyn till dina lån, din inkomst, dina tillgångar, dina utgifter mm.

Att du har en betalningsanmärkning kan påverka dina möjligheter att få lån, men om du har en god betalningsförmåga i övrigt samt dessutom har en "anledning" till att ha dragit på dig betalningsanmärkningen, så tror jag inte att detta kommer att ligga dig i fatet.

Om banken ser din betalningsförmåga som ett gränsfall så är det klart att det kan ha en påverkan på beslutet.
Citera
2010-09-22, 19:54
Medlem
Jag skulle helst vilja stå på lånet helt själv men blir jag tvungen får jag väl ha en familjemedlem som borgenär/medlånare eftersom att min inkomst är csn bidrag & lån. Jag klarar mig idag och med ombildningen blir min utgift för lägenheten 1000 kronor billigare så på det sättet borde det inte vara något problem, dock så är det väl inte en jättehit tycker banken kanske. Kommer det vara en för dålig inkomst tycker dom trots att det blir 1000 kr billigare för mig? Skulle det ändras om jag lägger en kontantinsats?
Citera
2010-09-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImAniPhoneApp
Jag skulle helst vilja stå på lånet helt själv men blir jag tvungen får jag väl ha en familjemedlem som borgenär/medlånare eftersom att min inkomst är csn bidrag & lån. Jag klarar mig idag och med ombildningen blir min utgift för lägenheten 1000 kronor billigare så på det sättet borde det inte vara något problem, dock så är det väl inte en jättehit tycker banken kanske. Kommer det vara en för dålig inkomst tycker dom trots att det blir 1000 kr billigare för mig? Skulle det ändras om jag lägger en kontantinsats?

Banken räknar inte CSN som inkomst, tyvärr. Det är iaf min erfarenhet. Jag och sambon är båda studenter. Trots att vi kunde lägga 20 % i kontantinsats och med extrajobb får ett par tusen var extra i månaden så var det tvärkört. Vi skulle ha sänkt vår månadskostnad med ca 2000 jämfört med vad vår studentlägenhet kostar i månaden.

Hörde med tre olika banker. Det hela fick sedan lösas med medlåntagare.
Citera
2010-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noell
Banken räknar inte CSN som inkomst, tyvärr. Det är iaf min erfarenhet. Jag och sambon är båda studenter. Trots att vi kunde lägga 20 % i kontantinsats och med extrajobb får ett par tusen var extra i månaden så var det tvärkört. Vi skulle ha sänkt vår månadskostnad med ca 2000 jämfört med vad vår studentlägenhet kostar i månaden.

Hörde med tre olika banker. Det hela fick sedan lösas med medlåntagare.

Men du tror inte det är någon större skillnad nu när det är en ombildning och inte att jag ska köpa något helt nytt?
Citera
2010-09-22, 21:45
Medlem
http://www.bostadsfinans.se/vara-lan...-bostadsraett/ här kan du få lån
Citera
2010-09-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
http://www.bostadsfinans.se/vara-lan...-bostadsraett/ här kan du få lån

Liknande bluestep? Det är inget alternativ för mig.. Har fått riktigt bra deal från den banken styrelsen har valt.. Får väl helt enkelt ringa dom imorgon och se vad dom säger
Citera
2010-09-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImAniPhoneApp
Men du tror inte det är någon större skillnad nu när det är en ombildning och inte att jag ska köpa något helt nytt?

Det har jag ingen aning om, tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in