2010-09-21, 22:50
Medlem
Vart kommer detta uttryck ifrån?
Citera
2010-09-21, 22:53
Medlem
Porryhatters avatar
Mellerud kanske
Citera
2010-09-21, 23:08
Medlem
Hoho
Citera
2010-09-22, 00:53
Medlem
Egon3s avatar
De hårda buden har med stentavlor att göra. På basis av det som kallas Tio Guds Bud har det länge funnits ett annat ordspråk med namn på M:

– Det va’ hårda bud, sa Moses, tappa’ stentavlorna på foten.

Mellerud allittererar på Moses och -rud rimmar på bud.

DN gör sig skyldiga till en överdrift: Alla gillar inte "Hårda bud i Mellerud"
DN menar troligen: Inte alla gillar "Hårda bud i Mellerud"
Citera
2010-09-22, 01:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
DN gör sig skyldiga till en överdrift: Alla gillar inte "Hårda bud i Mellerud"
DN menar troligen: Inte alla gillar "Hårda bud i Mellerud"
För mig är de två meningarna helt synonyma. Skulle den första enligt dig betyda Ingen gillar "Hårda bud i Mellerud"? Det skulle jag formulera just så, eller Alla ogillar "Hårda bud i Mellerud".
Citera
2010-09-22, 01:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
För mig är de två meningarna helt synonyma. Skulle den första enligt dig betyda Ingen gillar "Hårda bud i Mellerud"? Det skulle jag formulera just så, eller Alla ogillar "Hårda bud i Mellerud".
Det är ett felaktigt placerande av ordet "inte" i första meningen. Det heter "inte alla" eller "ingen", inte "alla verb inte". (Inte alla betyder alltså inte ingen, jag menar bara i de två meningarna.)

Jämför med hur de två meningarna "he only competes with himself" och "he competes only with himself" även av folk med engelska som modersmål tolkas som synonyma meningar, trots att de har helt olika innebörd.
Citera
2010-09-22, 01:59
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är ett felaktigt placerande av ordet "inte" i första meningen. Det heter "inte alla" eller "ingen", inte "alla verb inte". (Inte alla betyder alltså inte ingen, jag menar bara i de två meningarna.)

Jämför med hur de två meningarna "he only competes with himself" och "he competes only with himself" även av folk med engelska som modersmål tolkas som synonyma meningar, trots att de har helt olika innebörd.

Kan man dra en parallell till "hoppas inte" och "inte hoppas" här?
Det hoppas jag inte.
Jag hoppas inte det.

Citera
2010-09-22, 02:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Kan man dra en parallell till "hoppas inte" och "inte hoppas" här?
Det hoppas jag inte.
Jag hoppas inte det.

Nej. Det finns ingen motsvarighet till "jag" som "alla vs. ingen". Alltså, man säger "jag gillar" eller "jag gillar inte", men "alla gillar" eller "ingen gillar". Säger man "alla gillar inte" så menar man antingen "inte alla gillar" eller "ingen gillar", men "alla gillar inte" är fel.

Båda dina exempel stämmer.
Citera
2010-09-22, 02:53
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Nej. Det finns ingen motsvarighet till "jag" som "alla vs. ingen". Alltså, man säger "jag gillar" eller "jag gillar inte", men "alla gillar" eller "ingen gillar". Säger man "alla gillar inte" så menar man antingen "inte alla gillar" eller "ingen gillar", men "alla gillar inte" är fel.

Båda dina exempel stämmer.

Inte alla gillar öl.
Inte alla tycker om öl.
Alla gillar inte öl.
Alla tycker inte om öl.
Öl gillar inte alla.
Öl tycker inte alla om.

Om öl tycker inte alla.

Hm. Detta måste jag nog fundera på, men jag är inte säker på att jag håller med dig till fullo.
Citera
2010-09-22, 10:35
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
[---]
Säger man "alla gillar inte" så menar man antingen "inte alla gillar" eller "ingen gillar", men "alla gillar inte" är fel.

På vilket sätt är det fel? Googlar man på konstruktionen med diverse verb (alla kan inte, alla gillar inte, alla tycker inte, alla får inte etc.) så ser man att alla VERB inte är en synnerligen vanlig konstruktion i svenskan. Jag tror nog till och med att den är mindre markerad än det synonyma inte alla VERB. Det krävs nog mer än att det finns en konkurrerande konstruktion för att döma ut det som fel. En tredje vanlig möjlighet är för övrigt det är inte alla som VERB. (Och hur ofta betyder alla VERB inte samma sak som ingen VERB?)

Citat:

Steg 1: Om två meningar är synonyma för modersmålstalare så har de naturligtvis inte helt olika innebörd utan är just synonyma. Steg 2: Steg 1 utesluter dock inte att meningarna för andra har olika innebörd och/eller är tvetydiga.

Samma sak gäller på svenska: Visst vore det smidigt om Han bara tävlar mot sig själv betydde ’han gör inget annat än tävlar mot sig själv’ och enbart det och Han tävlar bara mot sig själv betydde ’den enda han tävlar mot är sig själv’ och enbart det. Men är det så?
Citera
2010-09-22, 10:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
På gillandets skala finns minst tre (3) nivåer: gilla, inte gilla och ogilla. Satsen »ingen gillar X« kan innebära att alla är totalt likgiltiga till X, men ingen bryr sig tillräckligt för att ogilla X. Det är väl bara i Internet-enkäter som förväntas gradera gillande i binära termer.
Citera
2010-09-22, 11:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
På vilket sätt är det fel? Googlar man på konstruktionen med diverse verb (alla kan inte, alla gillar inte, alla tycker inte, alla får inte etc.) så ser man att alla VERB inte är en synnerligen vanlig konstruktion i svenskan. Jag tror nog till och med att den är mindre markerad än det synonyma inte alla VERB. Det krävs nog mer än att det finns en konkurrerande konstruktion för att döma ut det som fel. En tredje vanlig möjlighet är för övrigt det är inte alla som VERB. (Och hur ofta betyder alla VERB inte samma sak som ingen VERB?)

Steg 1: Om två meningar är synonyma för modersmålstalare så har de naturligtvis inte helt olika innebörd utan är just synonyma. Steg 2: Steg 1 utesluter dock inte att meningarna för andra har olika innebörd och/eller är tvetydiga.

Samma sak gäller på svenska: Visst vore det smidigt om Han bara tävlar mot sig själv betydde ’han gör inget annat än tävlar mot sig själv’ och enbart det och Han tävlar bara mot sig själv betydde ’den enda han tävlar mot är sig själv’ och enbart det. Men är det så?
Om tillräckligt många börjar kalla soffor för katter så kommer det slutligen bli rätt, jag förstår din poäng.

Det kan vara nederländskan som spökar rörande "alla verb inte" vs. "ingen verb", lärarinnan där är benhård på placering av ordet inte och iets till niets, iemand till niemand och så vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in