2010-09-21, 21:29
Medlem
jonthe12s avatar
Har nu hållt på som fan med detta och misslyckas varenda gång. Skivlsäaren i min mac har pajat och jag vill formatera om macen - så jag drog ner en leopard .dmg fil från tpb.

Googlade lite, såg att man kunde använda inbyggda skivhanteraren i osx för att få operativsystemet på usbminnet

( Som denna guide: http://dancameron.org/general/creati...tall-usb-drive)

När jag sen öppnar "Installera OSX" på usbminnet kommer installationen upp och det står att datorn ska startas om och att installationen fortsätter därefter. Men datorn startar bara helt som vanligt!

Att hålla in shift under booten hjälper inte heller, usbminnet kommer inte upp som en bootable device.

Läste någonstans att man skulle sätta minnets partition i GUID-läge, det hjälpte inte heller.

Hjälp tack! Testat tre gånger nu och varje gång tar ungefär en halvtimme, riktigt jobbigt Är det något jag glömmer?

Det är inte snow leopard! Om det spelar någon roll, datorn är en iMac intel aluminium med leopard installerat
Senast redigerad av jonthe12 2010-09-21 kl. 21:37.
Citera
2010-09-21, 22:19
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Att hålla in shift under booten hjälper inte heller, usbminnet kommer inte upp som en bootable device.

Du ska ju hålla in alt
Citera
2010-09-21, 22:23
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Du ska ju hålla in alt

Jaja alt då, men framgick det inte att jag kom in i bootmenyn?
(retorisk fråga)
Senast redigerad av jonthe12 2010-09-21 kl. 22:28.
Citera
2010-09-27, 14:40
Medlem
andropas avatar
1) Formatera med EFI-partitionstabell (GUID)
2) dd:a image:n till partitionen på USB-stickan (eller använd disktool om det är en .dmg)
3) markera partitionen som aktiv
4) installera en custom bootloader eller hoppas att den ploppar upp i bootcamp.
Citera
2011-09-29, 20:29
Medlem
Skogswalds avatar
Gäsp. Vilket projekt. Min kompis har en MacBook som hon skulle vilja installera om from scratch. Till saken hör att MacOS X i dagsläget har kraschat ihop helt och hållet. Hon har vare sig installationsskiva eller blank DVD-R DL. Allt hon har är en USB-sticka på 16 GB, och en installationsavbild från den något kontroversiella torrent-världen. Hur gör hon enklast för att lägga in installationsavbilden på USB-stickan, med från Windows 7 som baslinje? När det kommer till Windoze finns ju ett verktyg som heter WinToFlash, som jag själv brukar använda för installationer av Microsoft operativsystem. Jag har kollat nätet efter tutorials, men bl.a. den här förutsätter att man har tillgång till MacOS och dess "Disk Utility", vilket jag inte har. Jag skulle så att säga behöva ett verktyg för Windows, varifrån jag kan skriva in en korrekt avbild till USB-sticka, och sedan sonika boota den i MacBooken. Är detta helt omöjligt? Jag vill ju gärna vara hjälte och hjälpa min väninna, men är urusel på Macintosh så känns det hela som ett stort och bittert monster till projekt.
Citera
2011-09-29, 20:43
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
<text>
Jag har ingen aning. Men jag vill ändå ställa frågan; måste OS X verkligen installeras om?

Min erfarenhet är att minst 9 av 10 (oftast f.d. windowsanvändare som gör som de alltid gjort) som installerar om OS X gör det totalt i onödan. Det räcker ofta med att skapa ett nytt användarkonto, då problemen allra oftast ligger hos just användaren – snarare än operativsystemet.

Undantag finns såklart, men de är ytterst sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in