2010-09-21, 21:20
Medlem
Jag har ett barn och gubben har ett barn. Inga gemensamma har vi, eller kommer att ha.
Vi ska nu köpa hus, och frågan är väl vad som händer rent juridiskt om en utav oss skulle dö.

Mig veterligen så ärver väl i så fall barnet huset, eftersom man inte kan unna sitt barn deras arvsrätt?

Om nu någon av oss skulle trilla av pinnen om ett år sådär, inget av barnen är då myndiga, vem förfogar/bestämmer över deras del av huset då? Den andra föräldern eller en god man? Vem utser i så fall denne gode man? Kommunen?
Citera
2010-09-21, 21:23
Medlem
Ett tips är att läsa sambolagen:

http://www.alden.se/Sambolagen.htm
Citera
2010-09-21, 21:39
Medlem
Jo, men det går snabbare att fråga här än att läsa igenom en text som är skrivet på en sådan hemsk bakgrund att du måste highlighta den för att kunna läsa utan att ögonen ska ploppa ur skallen
Citera
2010-09-21, 21:43
Medlem
slabadans avatar
Om du dör och det finns särkullbarn har dessa rätt att få ut sitt arv omgående. Det innebär att om du dör har dina barn rätt att ärva dig direkt och inte din sambo.
Citera
2010-09-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Om du dör och det finns särkullbarn har dessa rätt att få ut sitt arv omgående. Det innebär att om du dör har dina barn rätt att ärva dig direkt och inte din sambo.

Japp.

Finns inga föräldrar i livet, så utser överförmyndarnämnden en förmyndare för att förvalta arvet.
Citera
2010-09-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Japp.

Finns inga föräldrar i livet, så utser överförmyndarnämnden en förmyndare för att förvalta arvet.

Så säg att jag dör. Min dotter ärver halva huset. Vem brukar utses som förmyndare. En oberoende part eller dotterns pappa?
Citera
2010-09-22, 06:06
Medlem
MrBulldoggs avatar
Banken kommer förmodligen att vilja att ni försäkrar upp halva lånet medelst en livförsäkring på varandra. Jag rekommenderar att ni går fullt ut och tecknar livförsäkring på hela lånebeloppet (t.ex. 1 mille lån = 1 mille livförsäkring) med den andra parten som förmånstagare i första hand.

Just försäkringsutbetalningar går nämligen utanför dödsbon och fungerar ypperligt i såna här fall då de låter den kvarvarande parten köpa loss särkullebarnen utan att behöva hamna i ekonomisk knipa. Barnen får vad de ska ha och du slipper paniksälja huset.
Citera
2010-09-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Så säg att jag dör. Min dotter ärver halva huset. Vem brukar utses som förmyndare. En oberoende part eller dotterns pappa?

Pappan är nog vanligt. Såvida det inte finns något som talar emot det. Pappan blir ju dock ansvarig emot övermförmyndaren för att inte göra något galet.
Citera
2010-09-22, 09:32
Medlem
MrOaikis avatar
Det finns regler för särkullbarn, som nämnts tidigare i tråden. I övrigt kan ni reglera arvet med testamente.
Citera
2010-09-22, 10:45
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det finns regler för särkullbarn, som nämnts tidigare i tråden. I övrigt kan ni reglera arvet med testamente.

Sant, men min erfarenhet är att när man väl börjar bena ut hur det ska vara om något händer så vill man sällan "lura" barnen på hälften av vad man ofta ser som deras rättmätiga arv. Därför är det i regel mycket smidigare att försäkra upp den andra parten med en separat livförsäkring så blir det inget juridiskt tjafs, ingen väntetid för barnen och ingen stress för den kvarvarande sambon. En vanlig grupplivförsäkring på en miljon borde hamna på dryga hundralappen i månaden för en 35-åring, beroende lite på var man bor och vilket bolag men köper av.
Citera
2010-09-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Banken kommer förmodligen att vilja att ni försäkrar upp halva lånet medelst en livförsäkring på varandra. Jag rekommenderar att ni går fullt ut och tecknar livförsäkring på hela lånebeloppet (t.ex. 1 mille lån = 1 mille livförsäkring) med den andra parten som förmånstagare i första hand.

Just försäkringsutbetalningar går nämligen utanför dödsbon och fungerar ypperligt i såna här fall då de låter den kvarvarande parten köpa loss särkullebarnen utan att behöva hamna i ekonomisk knipa. Barnen får vad de ska ha och du slipper paniksälja huset.

Jag har en livförsäkring på 800 000.- redan (vilket är halva lånesumman). Gubben har däremot ingen.
Kan inte överförmyndaren vägra sälja halva huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in