2010-09-21, 13:50
Medlem
Vi ansökte häromveckan om ett bolån och banken frågade vilka krediter och lån vi har. Vi uppgav dessa, men ser inte banken detta när dom gör en kreditupplysning?
Citera
2010-09-21, 13:53
Medlem
Maddiiss avatar
ibland kan man få nedslag för attman sökt typ 300 saker där olika företag,typ om du tar 10 smslån i veckan lr nåt sånt.. de ser dom, men dom ser inte om dina ansökningar för smslån gått igenom, så därför kanske dom frågar? alltså dom vet inte om dina 300 ansökningar e smslån lr om du e prylkåt som fan o därför har 10000kr i månaden bara på avbetalning i lån
Citera
2010-09-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddiis
ibland kan man få nedslag för attman sökt typ 300 saker där olika företag,typ om du tar 10 smslån i veckan lr nåt sånt.. de ser dom, men dom ser inte om dina ansökningar för smslån gått igenom, så därför kanske dom frågar? alltså dom vet inte om dina 300 ansökningar e smslån lr om du e prylkåt som fan o därför har 10000kr i månaden bara på avbetalning i lån

Jo, det förstår jag. Nu hade vi inga andra ansökningar än samma lån hos en annan bank, där vi fått det beviljat. Dock vände vi oss även till denna bank, då vi skulle få ner kostnaden.

Det som vi har i lån och krediter är
- Ett billån på 100 000.- (4300.- kvar att betala)
- Ett kreditkort m 30 000.- i kredit
- Ett företagskort m 10 000.- i kredit

Kreditkorten är inte använda till max.
Men ser inte banken detta på kreditupplysningen? Nu är visserligen båda kreditkorten sju år gamla.
Citera
2010-09-21, 19:51
Medlem
Blocket.ses avatar
Dom lär inte se när du ansökte om kreditkorten, eftersom att det var 7 år sedan..
Men jag tror att det syns att du kan utnyttja 30k om du vill, och hur mycket du har utnyttjat för stunden..

Har faktiskt tänkt i samma banor.. Jag har ett kreditkort, Volvokort som har en kreditgräns på 15k..
men jag har inte använt det på 4 år, alltså 0kr i utnyttjad kredit på det.. Men jag har det kvar iom att jag betalar bilförsäkringen via volvokortet (ej på kredit) utan det kommer en faktura varje månad på kommande månads försäkringsbelopp som ska betalas..

Men jag ska säga upp detta kort, och betala halvårsvis ist. Då detta försvagar min kreditvärdighet, har jag inbillat mig..
Citera
2010-09-21, 22:21
Medlem
Acidiferouss avatar
En beviljad kredit belastar dig även om den inte är nyttjad. Har du ett SIBA-kort med 20k som gräns men inte utnyttjat en enda spänn så är det en post på ditt UC precis som ett lån.
Citera
2010-09-21, 23:15
Medlem
Fris avatar
Så, om man har 15k outnyttjad kredit på ett Volvo-kort, så kan man öka sin banks utlåningsbenägenhet genom att säga upp det Volvo-kortet? Eller åtminstone öppenhjärtigt erbjuda banken att man säger upp den i utbyte mot en ett mer fördelaktigt banklån på motsvarande belopp?
Citera
2010-09-22, 01:27
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
En beviljad kredit belastar dig även om den inte är nyttjad. Har du ett SIBA-kort med 20k som gräns men inte utnyttjat en enda spänn så är det en post på ditt UC precis som ett lån.
Är du helt säker på det? Jag har för mig att det endast är utnyttjat kreditbelopp som noteras, och ibland framgår det beviljade kreditbeloppet om ansökan skedde för senast 36 månader sedan.
Citera
2010-09-22, 01:28
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så, om man har 15k outnyttjad kredit på ett Volvo-kort, så kan man öka sin banks utlåningsbenägenhet genom att säga upp det Volvo-kortet?
Visst är det så, om nu banken överhuvudtaget vet om att du har ett Volvo-kort. Som nämnt i ovan post tror jag endast de gör det om ansökan skedde för max tre år sedan (och bara då i vissa fall framgår beloppet).
Citera
2010-09-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Visst är det så, om nu banken överhuvudtaget vet om att du har ett Volvo-kort. Som nämnt i ovan post tror jag endast de gör det om ansökan skedde för max tre år sedan (och bara då i vissa fall framgår beloppet).

Jag är inne på din linje också. Banken frågade oss om krediterna EFTER ett kreditupplysning gjorts. Verkade inte som de såg några krediter på kreditupplysningen. Jag fick ju hem min kopia på kreditupplysningen de gjort på mig, dock har jag inga krediter eller kreditkort, så jag har ingen aning om hur det ligger till.
Citera
2010-09-22, 12:27
Medlem
miqqqas avatar
I en UC så kan de bara se vilka förfrågningar som gjorts på personen, och ibland belopp som personen sökt. T ex

2010-09-22 Swedbank AB 100 000 kr

Tar Nordea en UC på en person där detta står så ser de att Swedbank gjort en UC för personen har sökt ett lån hos Swedbank på 100 000 kr, om lånet är beviljat eller ej vet det inte. Men de räknar ju pessimistiskt så de antar att krediten är beviljad, det är därför det är dåligt om det har tagits många UC.

Historiken sparas i 3 år så krediter tagna innan det lär de inte ha någon koll på.

Så fungerar det såvitt jag vet. Sen gissar jag på att de räknar på kapitalunderskott (vilket troligtvis är räntekostnader) i förhållande till ens inkomst på UCn också för att få ett hum om hur mycket man har i skulder.
Citera
2010-09-22, 14:45
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
I en UC så kan de bara se vilka förfrågningar som gjorts på personen, och ibland belopp som personen sökt. T ex

2010-09-22 Swedbank AB 100 000 kr

Tar Nordea en UC på en person där detta står så ser de att Swedbank gjort en UC för personen har sökt ett lån hos Swedbank på 100 000 kr, om lånet är beviljat eller ej vet det inte. Men de räknar ju pessimistiskt så de antar att krediten är beviljad, det är därför det är dåligt om det har tagits många UC.

Historiken sparas i 3 år så krediter tagna innan det lär de inte ha någon koll på.

Så fungerar det såvitt jag vet. Sen gissar jag på att de räknar på kapitalunderskott (vilket troligtvis är räntekostnader) i förhållande till ens inkomst på UCn också för att få ett hum om hur mycket man har i skulder.
Om krediten faktiskt är utnyttjad syns den, dock.
Citera
2010-09-22, 17:08
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Om krediten faktiskt är utnyttjad syns den, dock.

Jag tror till och med att det står exakt på kronan hur mycket du har utnyttjat på krediten, oavsett om den beviljades för 10 år sedan..

Har för mig det ser ut ungefär såhär

2009-01-01----2009-02-01----2009-03.01-----2009-04-01
5000kr---------5400kr---------4000kr----------4500kr

mycket "tror" dock från min sida
Tur man inte har krediter och sånt skit

Någon som vet vad bankerna tyckeer om mobilabonemang då?
Jag tog ett abonemang på telenor för 1 år sedan ungefär, på 300kr fast..

Brukar mobiloperatörerna göra upplysning? och vad säger banken om det?
Borde ju inte vara något att oroa sig, då nästan alla har mobilabonemang idag..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in