2010-09-20, 17:41
Medlem
Gondars avatar
Hej!
Hur byter man IMEI på en Iphone 4?
Den har blivit stöldlåst, och det är därför jag vill göra det.

Hört att det finns någon programvara som heter något i stil med "Ziphone" kan göra detta. Sant eller falskt?
Citera
2010-09-22, 09:52
Bannlyst
Var vänliga och hjälp inte till! En rad stora stölder har begåtts av iPhones och detta är med största sannolikhet en av de.
Citera
2010-09-22, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin2161
Var vänliga och hjälp inte till! En rad stora stölder har begåtts av iPhones och detta är med största sannolikhet en av de.

Är du polis?
Citera
2010-09-22, 10:03
Medlem
Stormfires avatar
Tänk dig att IMEI'n är bränd på en CD-Skiva som man bara kan skriva på en gång. Det går inte att skriva över koden, så du kan inte ändra IMEI'n på de flesta moderna telefoner.

Det gick att göra med iPhone 2G/3G i början, sedan blev det blockerat med en mjukvaruppdatering.

Har du en stöldanmäld iPhone så fungerar den inte som mycket men en iPod här i Sverige. Det går däremot att sälja den till bl a Kanada, som inte spärrar telefoner.

Edit: Det här med stöldspärrade IMEI's är föresten ren SKIT! Det hjälper absolut ingen, och försvårar det heller inte för tjuven. En tjuv kan LÄTT sälja en stulen telefon inom loppet av två, tre dagar, och då har inte telefonen blivit spärrad.

Jag köpte själv en stulen iPhone 3Gs på Blocket för ett tag sedan, det var 4 000Kr i sjön till en telefon som inte ens fungerade i en vecka. Så att stöldspärra in telefon försvårar det inte för tjuven, tjuven får fortfarande sina pengar, medan personen som köper tjuvens telefon hamnar i skiten!

Jag hade bara tänkt ha telefonen medan min ordinära var på reparation, så fick leva på nudlar i ett bra tag efter det då jag hade tänkt att sälja telefonen så fort jag fick tillbaka min vanliga, men det gick ju inte när den var stöldspärrad. (Var då Student med egen lägenhet, så det var inte bästa tillfället.)
Senast redigerad av Stormfire 2010-09-22 kl. 10:08.
Citera
2010-09-22, 10:41
Bannlyst
Naturligtvis är jag inte det. Tycker bara det är onödigt att hjälpa någon som troligtvis inte har fått mobilen på ett legalt sätt..

Jag beklagar din händelse Stormfire men trots det så ska man ju naturligtvis stöldspärra den. Det kan ske på bara några minuter och försvårar för tjuven och i de flesta fall så är det omöjligt att sälja vidare dem.
Citera
2010-09-22, 18:16
Bannlyst
En otrevlig sanning är att en Iphone säljer väldigt snabbt på blocket. Det tar runt tio minuter innan en iphone fått ett bud och oftast mindre än en dag innan den sålts, så man får vara bra snabb att spärra mobilen om man vill göra någon nytta. Annars kommer du som nämnt tidigare bara förstöra för en oskyldig köpare.
Citera
2010-09-22, 18:24
Medlem
mrcleans avatar
Varför köper man en mobil då inte säljaren kan erbjuda ett riktigt bra betalningsätt?
Använder man rätt betaltjänst så kan man få mobilen, kolla att den är ärlig och sedan godkänna betalningen.
Payson är ett sådant alternativ.
Är man dum så kan plånboken få lida!
Senast redigerad av mrclean 2010-09-22 kl. 18:29.
Citera
2010-09-22, 18:39
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Varför köper man en mobil då inte säljaren kan erbjuda ett riktigt bra betalningsätt?
Använder man rätt betaltjänst så kan man få mobilen, kolla att den är ärlig och sedan godkänna betalningen.
Payson är ett sådant alternativ.
Är man dum så kan plånboken få lida!

Jo, men om man möter upp personen så känns det ju rätt säkert att man får en vara iallafall.

Tror inte många säljare accepterar att köparen betalar via Payson Garanti, för att sedan lämna över varan personligen, och sen vänta två veckor så den inte blir stöldspärrad...
Citera
2010-09-22, 18:51
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
Jo, men om man möter upp personen så känns det ju rätt säkert att man får en vara iallafall.

Tror inte många säljare accepterar att köparen betalar via Payson Garanti, för att sedan lämna över varan personligen, och sen vänta två veckor så den inte blir stöldspärrad...

Hmmz nu hänger jag inte med...om säljaren säljer med payson garanti så säger det rätt mycket seriöst till att börja med, sen om nu köparen skickar tillbaka den av någon anledning så får man väl se till att den verkligen är i rätt skick när man tar emot den, annars åker juh köparen på betalningen ändå om den nu skulle tex vara utbytt.
Klart att det kan bli trassel och att ärendet går till polisen för att lösa tvisten osv men jag tror betydligt fler blir lurade genom att betala förskott osv.
Är man osäker och inte kan riskera att bli blåst så köper man den direkt av säljaren på plats, öga mot öga med ett orginalkvitto med rätt imei och sen innan man betalar så ringer man helt enkelt upp en kundtjänst som kan svara på om den är stulen eller inte alt. så köper man en ny och vet att man får en riktig.

Edit: Varför ska man köpa en vara med payson garanti om du möter upp säljaren?
Senast redigerad av mrclean 2010-09-22 kl. 18:55.
Citera
2010-09-22, 18:57
Bannlyst
Dock så hinner man ju spärra den inom några timmar. Naturligtvis finns chansen att den har blivit såld men knappast troligt på ett fåtal timmar om ens det.
Citera
2010-09-22, 19:00
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Hmmz nu hänger jag inte med...om säljaren säljer med payson garanti så säger det rätt mycket seriöst till att börja med, sen om nu köparen skickar tillbaka den av någon anledning så får man väl se till att den verkligen är i rätt skick när man tar emot den, annars åker juh köparen på betalningen ändå om den nu skulle tex vara utbytt.
Klart att det kan bli trassel och att ärendet går till polisen för att lösa tvisten osv men jag tror betydligt fler blir lurade genom att betala förskott osv.
Är man osäker och inte kan riskera att bli blåst så köper man den direkt av säljaren på plats, öga mot öga med ett orginalkvitto med rätt imei och sen innan man betalar så ringer man helt enkelt upp en kundtjänst som kan svara på om den är stulen eller inte alt. så köper man en ny och vet att man får en riktig.

Edit: Varför ska man köpa en vara med payson garanti om du möter upp säljaren?

Trodde du menade att Payson Garanti skulle fungera som ett skydd ifall den var stöldanmäld. Jo, det är ju absolut bäst om man ringer kundtjänst och hör efter om den är stöldanmäld. Det man oftast faller på...
Citera
2010-09-22, 19:10
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin2161
Dock så hinner man ju spärra den inom några timmar. Naturligtvis finns chansen att den har blivit såld men knappast troligt på ett fåtal timmar om ens det.

Om det nu stämmer att man kan bli av med en iphone på ett par timmar, max en dag så klart att risken finns att man blir blåst även fast man träffar säljaren och ringer en kundtjänst och frågar om imei är spärrat, då är det issåfall pga den som blivit av med telefonen är en inkompetent slöfock som är seg att en anmäla stölden eller så är DU själv som är en nolla som inte tittar på kvittot att stämmer med telefonens imei, står inget imei eller kvitto inte finns ska man helt enkelt skita att köpa leksaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in