2010-09-20, 17:17
Medlem
perezhiltohs avatar
Låt oss säga att en människa blir pressad utan någon anledning på pengar av någon slags liga eller gäng?

Vad ska denna människa göra då tycker ni? Gå till polisen eller betala?

Mvh
Citera
2010-09-20, 17:20
Medlem
Flusons avatar
Gå till polisen skulle jag gjort, hur mycket pengar handlar det om?
Citera
2010-09-20, 17:23
Medlem
perezhiltohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Gå till polisen skulle jag gjort, hur mycket pengar handlar det om?

Okej, men om personen skulle gå till polisen. Blir det inte obekvämt för honom då när denna "liga" får reda på det? Vad görs i det läget av polisen?
Citera
2010-09-20, 17:25
Medlem
Beror på vad det är för folk.
Om det nu gäller dig, så vet jag inte om du har kontakter som du kan få hjälp av och göra motstånd tillbaka, men om du har så go for it. För vanliga svenssons är det bara betala blir nog bara värre annars, om det är ett rimligt belopp.
Citera
2010-09-20, 17:37
Medlem
Maddiiss avatar
ignorera om de e nåt större gäng typ ha, bandidos lr sådär.
e de bara nå snorungar så gå till polisen.

betala däremot aldrig!!! betalar du så kommer dom o vill ha mer o mer o mer o de slutar aldrig.

vill du berätta mer om va som hänt? man brukar inte bli utpressad på pengar helt oprovocerat
Citera
2010-09-20, 17:39
Medlem
Maddiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Beror på vad det är för folk.
Om det nu gäller dig, så vet jag inte om du har kontakter som du kan få hjälp av och göra motstånd tillbaka, men om du har så go for it. För vanliga svenssons är det bara betala blir nog bara värre annars, om det är ett rimligt belopp.

man ska aldrig, aldrig, aldrig o åter aldrig någonsin betala. de e värre än att gå till polisen lr att göra motstånd lr va som helst. va dom än hotar me så ska man aldrig någonsin betala.
betalar man kommer dom vara på en för resten av livet o kräva mer o mer o mer.
Citera
2010-09-20, 17:55
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perezhiltoh
Okej, men om personen skulle gå till polisen. Blir det inte obekvämt för honom då när denna "liga" får reda på det? Vad görs i det läget av polisen?
Om nu denna "liga" blir förbannade och spöar personen så gör dom det bara hårdare för sig själv, sen hjälper nog polisen till en hel del med skydd och liknande.

Jag håller med Maddiis, betala aldrig!
Citera
2010-09-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddiis
man ska aldrig, aldrig, aldrig o åter aldrig någonsin betala. de e värre än att gå till polisen lr att göra motstånd lr va som helst. va dom än hotar me så ska man aldrig någonsin betala.

Utpressare vet att den person dom tänkt utpressa har pengar så jo lätt att tänka så. Bara för Aftonbladet hade en artikel om detta för en vecka sen och det stod att man inte ska betala, jo lättare sagt än gjort. Dom vet att du har pengar så dom kommer göra allt vad dom kan för att få pengar utav dig. Men det blir oftast så att dom kommer tillbaka så det är jobbigt läge, men du borde inte betala, om du nu blivit utpressad.
Citera
2010-09-20, 19:26
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perezhiltoh
Låt oss säga att en människa blir pressad utan någon anledning på pengar av någon slags liga eller gäng?

Vad ska denna människa göra då tycker ni? Gå till polisen eller betala?

Mvh
1. Polisanmäl
2. Köp självförsvars spray med färg laglig (Träffar du på dom och dom kommer mot dig spreja och spring, färgen underlättar för snuten att hitta gärningsmännen)
3. Betala inte, om du ger efter så kommer dom med stor sannolikhet tillbaka och ev ger sig på fler med samma metod, om dom höjer ribban gör det du med, men med snutens hjälp.
om sen snuten råkar finna andra god saker hos dessa sköt samma individer så blir momentet med dig mycket kostsamt tidsmässigt och pengamässigt. kan tom bli så att andra som sitter i samma sits mot samma gäng vågar anmäla när dom ser snuten hunsa runt dom.

sry för en massa text lycka till.
Citera
2017-08-01, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maddiis

Beror helt på vad det gäller. Är det helt och hållet ren utpressning som kriminella håller på med skulle jag hålla med. Dom kommer knulla dig tills du står där utan bil, hus eller nåt och ger fullständigt fan i dig.
Du är en myra i deras ögon.

Är det däremot utpressning från "normala personer" som bara vill ha en summa för nåt skit så hade jag betalat iaf. TIll denna kategori hör typ nakenbilder, chatt med minderåriga, eller saker man gjort som man skulle skämmas som fan över men som inte brottsligt.

I grunden inte kriminella och nöjer sig med det dom får i princip. Dom kommer inte skicka nån på dig eller bränna ner ditt hur för dom sitter hemma vid datorn och hackar folks datorer, typ. Blev själv utsatt för detta för flera år sedan när jag skickade nakenbilder på facebook med en tjej. Några veckor efter var det en som la till mig på facebook och visade bilderna haha. Visste ju vart jag bodde, mina föräldrar, syskon och sa han skulle visa dom om han inte fick 2000 kr. Hade bara 1500 och han näjde sig med det. Har inte sett röken av bilderna sen dess och även frågat brorsan och syrran om dom fått nån bild på mig men inte det.

Mitt råd är att gå på magkänsla. Tror du att du kommer fortsätta bli utpressad även efter betaning så ge fan i det. Högrisk skule jag säga är invandrare oavsett kriminell eller inte.

Är det nån du halvt känner som du vet inte är helt inhuman så skulle jag betala.

Men i slutändan beror det nog på vad det gäller. Är man 45 år, har barn, och blivit påkommen att chatta med fjortisar och kanske skickat bilder så skulle nog dom flesta vika sig. Gäller nog diverse sexuella bilder/videor också samt kanske lite mer sällsynt om man är otrogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in