Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-19, 21:49
Medlem
NoReplys avatar
Fick för någon dag sen höra att om man har ett gästkonto/gästanvändare på sin dator så är det som att be om virus. Att det alltså skulle vara en säkerhetsrisk att ha fler än en användare.
Är det så? Varför?

Det var alltså en databutik som kom med detta påstående då jag var där och hämtade en dator som en släkting lämnat in.
Okunnig som jag är så tycker jag det låter konstigt, men vad vet jag.

Skulle det vara lättare att få virus bara för att man har varsitt konto inom familjen? Om man som admin gör en virusscan då och då borde väl programmet gå igenom hela datorn, inkl alla användarkonton, och inte bara adminkontot? Eller har jag fel där också?
Citera
2010-09-20, 10:55
Medlem
/Nisse_Hults avatar
NjÄ! Gästkontot är enligt microsoft ett konto som kan användas av folk som inte har ett lokalt konto på datorn..

Tyvärr har jag för mej (så är det på server 2003 iallafall) att gästkontot kan skapa filer i hårddisk rooten.. Vilket innebär att gästkontot (trots relativt restriktiva behörigheter) faktiskt kan smitta din dator.. (Läs om Autorun.inf, conficker / Downup etc.)

sedan kan gästkontot i vissa fall komma åt utdelade filer på en annan dator!!

Så JA! det finns en risk med att aktivera gästkontot!..
Men jämför man det med att 90+% av windows användarna alltid loggar in som Administratörer... så är risken väldigt liten, relativt sett!
Citera
2010-09-21, 12:59
Medlem
Tjenare reply, jag har bara provat detta själv, men på windows xp är det om jag minns rätt, tillåtet för gäst konton att använda cmd, genom vilket man kan byta lösenord på alla konton på datorn även dator administratörens.

//Draked
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in