2010-09-19, 18:00
Medlem
es6packs avatar
Då jag ska gå ner i vikt undrar jag vilka lättlagade kalori snåla rätter det finns.
Som inte är för dyra heller.

Mvh,
es6pack
Citera
2010-09-19, 19:04
Medlem
Krests avatar
Jättestort ämne, om du vill ha förslag kanske du kan berätta lite om vad du tycker om så kan det ge idéer.
Personligen skulle jag dock säga att nya rätter är fel väg att gå. Bättre då att ta mindre portioner men kanske mer sallad till.
Citera
2010-09-19, 19:06
Medlem
Videotens avatar
Ta och blanda ihop tonfisk (bitar i vatten) 1 burk med 1dl keso, 1msk Kapris och skär ner saltgurka alt. cornichonger, salt och peppar.
Detta äter du med fördel direkt på smörgås, till pasta och gör en sats Alfalfagroddar till.
Nyttigt, gott och kalorisnålt
Citera
2010-09-19, 19:07
Medlem
Videotens avatar
Havregrynsgröt med 2msk lingonsylt och en falurågrut med kalkon på.
Mättande, gott och billigt
Citera
2010-09-19, 23:36
Bannlyst
Trist som jag är.. råder jag dig att utgå från basmat. Exempelvis 2 deciliter makaroner, och sen får du smaksätta det efter eget huvud. Pastasåser kan man ju variera i det oändliga. Eller varför inte potatis. 8 stycken potäter som du kokar och sedan har något litet till som gör anrättningen god.

Löjligt förklarat kanske.. Men utgå från basråvaror, och hitta sedan på något gott för att göra anrättningen god. Det är mitt tips.

Ärtsoppa är en lysande lunchrätt exempelvis, och med ett rustikt hemmagjort bröd, gjord på svenska jordbruksprodukter lovar jag dig att du kommer känna dig som Raskens i Vilhelm Mobergs roman med samma namn.

;-)
Senast redigerad av krigsmat 2010-09-19 kl. 23:39.
Citera
2010-09-20, 11:18
Medlem
Pffs avatar
Gå in här på Livsmedelverkets hemsida och kolla. Där kan du till exempel se att just potatis är den kalorifattigaste basvaran av potatis, ris och pasta och vidare jämföra stor del av vad du vill.
Citera
2010-09-20, 23:48
Medlem
dirnas avatar
* Pasta med tomatsås (gjord på krossade tomater och kryddor) och keso.
* Apelsin och banan i bitar blandat med keso.
* Grönsakssoppa (färdigköpt har inte så många kalorier)

I största allmänhet pastasåser gjort på krossade tomater med lite kryddor, lök och någon ingrediens typ musslor.

Skitbra frukost är knäckebröd med keso och kalkonpålägg. Keso är mättande och smalt, kalkonpålägg är smalt! Havregrynsgröt må vara mättande men det är tyvärr inte så lågt kaloriinnehåll.
Citera
2010-09-21, 00:02
Medlem
dirnas avatar
Omelett! Superbra... knäck ett ägg, vispa med gaffel ihop med en jätteliten skvätt mjölk. Då kan du hacka i nån skiva kalkonpålägg, lite tomat, någon potatis i tärningar, hackad paprika, gnutta riven parmesan och kryddor. En riktig måltid på inte för många kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in