2010-09-20, 17:36
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Stavade jag fel nu? Låt mig omformulera: Dom dör inan dom blir dåliga, därför minns alla dom som skit bra och kommer för alltid göra det.

ja men nu behöver ju inte allt bli dåligt Kurt Cobain var musiker inte kläddesigner
Citera
2010-09-20, 18:12
Medlem
Mjauskis avatar
Ett av världens bästa band någonsin...enligt mig iallafall!

Förövrigt så är nya skivan klar och den beräknas släppas i vår!!!
Citera
2010-09-20, 20:05
Medlem
Geomeisters avatar
The Outsiders

Är en låt från bandets skiva Around the Sun (2004). På den medverkar rapparen Q-Tip vem är känd från en av hiphopens mest respekterade band, A Tribe Called Quest. Jag blev positivt överaskad av denna låt.

Den är inte en av bandets bästa låtar (dom har många bra!) men att föra in en rappare i en nedtempo låt av R.E.M. och sedan göra det elegant är inte enkelt. Jag tycker Q-Tip flyter in bra och tillför låten något extra.
Citera
2010-09-21, 17:53
Medlem
Gillar många låtar. Men ganska ojämna textförfattare. Lite väl bögigt, inställsamt och pretto när de vill ta upp världsproblemen. Utrycker sig ganska simpelt för att ha engelska som modersmål. (Bad day)

Gillar uptempolåtarna mest. som The Sidewinder Sleeps Tonite
Citera
2010-09-21, 18:37
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Gillar många låtar. Men ganska ojämna textförfattare. Lite väl bögigt, inställsamt och pretto när de vill ta upp världsproblemen. Utrycker sig ganska simpelt för att ha engelska som modersmål. (Bad day)

Gillar uptempolåtarna mest. som The Sidewinder Sleeps Tonite
Det är väl inte så konstigt att texterna är bögiga . Nu håller jag kanske inte riktigt med om det men ändå...

Citerar mig själv från en annan tråd om bandet som passar här också.
Citat:
Jag skaffade en gång i tiden en samlingsplatta med blandade låtar från 1983-84 och jag har för mig att låten jag egentligen var ute efter var ''Major Tom'' med Peter Schilling. Det fanns en låt mitt bland alla Irene Caras, Matthew Wilders och GoGos (både med och utan Kaja-) som hette "So. Central Rain (I'm Sorry) med ett band som hette R.E.M. Detta band lät inte som något annat jag lyssnade på då och jag diggade denna låten stenhårt. Efter en tid föll låten i glömska och jag tänkte inte mer på R.E.M. förrän "The One I Love" hamnade på (eller inte) Trackslistan. Jag blev totalt knockad av denna enorma låt och införskaffade LP:n där jag blev än mer fascinerad av "Finest Worksong" som än idag är en av mina favoriter med bandet.

Året efter kom "Green" och även den köptes och där heter favoriterna "Orange Crush" och "Turn You Inside Out". "Out Of Time" och "Automatic For The People" är i mitt tycke egentligen deras bästa plattor men det fanns inget som gick upp mot att höra "Document" och "Green" de första gångerna.

När jag ändå är inne på andra trådar måste jag passa på att rekommendera "Your Ghost" med Kristin Hersh och Michael Stipe som inte får missas.
Citera
2010-09-21, 20:59
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Utrycker sig ganska simpelt för att ha engelska som modersmål. (Bad day)

Förutsätter att du menar just Bad Day eftersom du inte nämner någon annan, för i mångt och mycket är R.E.M's textspråk allt annat än simpelt...
Citera
2010-09-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Förutsätter att du menar just Bad Day eftersom du inte nämner någon annan, för i mångt och mycket är R.E.M's textspråk allt annat än simpelt...

Nu kommer jag inte på alla mina exempel i huvudet men det är min bestämda intryck att det ibland är antingen åt det väl simpla hållet och att samhällskritiken blir väl föreutsägbart och ytlig ibland
Citera
2010-09-22, 18:59
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tycker deras senaste alster "Accelerate" (2008) innehåller element från hela deras karriär. Inte deras bästa album, men en bra plats att börja om man är ny till bandet. Innehåller delvis farten från deras tidigaste material men samtidigt det "djupare" soundet från senare delen av karriären.
Citera
2010-09-27, 17:16
Medlem
Geomeisters avatar
Bandets tyngsta riff tycker jag tillhör det på Orange Crush.
Citera
2010-09-27, 21:16
Medlem
Mjauskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bandets tyngsta riff tycker jag tillhör det på Orange Crush.

Hur menar du tyngsta? Tyngsta som i bra/bästa eller tyngsta som Black Sabbath tungt?

Monster innehåller ju i sådana fall en hel del "tunga" riff i båda bemärkelserna!
Citera
2010-09-28, 09:08
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauski
Hur menar du tyngsta? Tyngsta som i bra/bästa eller tyngsta som Black Sabbath tungt?

Monster innehåller ju i sådana fall en hel del "tunga" riff i båda bemärkelserna!

Fel ordval där
Ville bara pointera att R.E.M. har gjort annat än mysiga låtar som "Leaving New York", "Everybody Hurts" och "Imitation of Life"
Citera
2010-09-28, 22:39
Medlem
Mjauskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Fel ordval där
Ville bara pointera att R.E.M. har gjort annat än mysiga låtar som "Leaving New York", "Everybody Hurts" och "Imitation of Life"

Jo visst har de gjort det! De har gjort så mycket bra (förutom majoriteten av låtarna på "Around The Sun" och detta verkar de ju dessutom veta själva), samtidigt som musiken alltid haft variation och olika infallsvinklar. Ibland har det varit popigt, ibland hårt och ibland lungt osv.

Sedan att musiken alltid verkar ha kommit så lätt till dem, de verkar ha kunnat sätta sig ned med sina instrument och skrivit bra låt efter bra låt i en väldigt snabb takt och aldrig verka "övergöra" och försvåra saker. Detta verkar ju även ha "bevisats" med Around the Sun och Accelerate. På Around the Sun så tog de mer tid på sig i t.ex. studion och arbetet med låtarna och musiken led mycket av det. Medan Accelerate var motsatsen där låtarna skrevs och spelades in fort. Visserligen så är det ju en smaksak, men det verkar ju som de flesta fans inklusive R.E.M. själva uppskattar Accelerate väldigt mycket mer än Around the Sun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in