2004-06-05, 11:47
Medlem
StorMammas avatar
Hejsan,

Eftersom Pimps tråd verkar ha spårat ur till spekulationer angående admin etc. så startar jag en ny.
Jag tar IDF:s hot på största allvar, eftersom jag gärna diskuterar på drogforumet. Det är definitivt inte kul att det här hände, men, men, jag vet att admin gör sitt bästa.
Att alla moddar ser ip tycker jag inte är bra, skulle man inte kunna ha några "utvalda" moddar som har tillgång till ip, genom lösenord eller liknande?
Att man helt ernkelt väljer ut pålitliga personer som har hängt med ett tag och som beter sig som vuxna. Det är trots allt ganska enkelt att se vilka som skulle kunna kvala in på det.

Arbetsbördan skulle bli enorm om bara admin skulle se ip, det är inte realistiskt, men om det är en grupp moddar som kan det, och som andra kan meddela i modforumet för att kolla troll etc. Skulle inte det gå?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2004-06-05, 12:03
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Hejsan,

Eftersom Pimps tråd verkar ha spårat ur till spekulationer angående admin etc. så startar jag en ny.
Jag tar IDF:s hot på största allvar, eftersom jag gärna diskuterar på drogforumet. Det är definitivt inte kul att det här hände, men, men, jag vet att admin gör sitt bästa.
Att alla moddar ser ip tycker jag inte är bra, skulle man inte kunna ha några "utvalda" moddar som har tillgång till ip, genom lösenord eller liknande?
Att man helt ernkelt väljer ut pålitliga personer som har hängt med ett tag och som beter sig som vuxna. Det är trots allt ganska enkelt att se vilka som skulle kunna kvala in på det.

Arbetsbördan skulle bli enorm om bara admin skulle se ip, det är inte realistiskt, men om det är en grupp moddar som kan det, och som andra kan meddela i modforumet för att kolla troll etc. Skulle inte det gå?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Med all respekt för ditt inlägg och ditt förslag StorMamma så är det väl redan nu så att vi moddar är just "utvalda" för att vi anses pålitliga och att vi kan bete oss som vuxna? Jag säger inte att alla tycker att jag faller in under de kriterierna men uppenbart så har någon/några ett tillräckligt stort förtroende för mig och de andra som utses till modds.

Visst är det olyckligt när någon/några visar sig hålla måttet men det kan likväl kunna hända även om bara ett fåtal modds hade tillgång till att se IP-nummer. Eller hur?
Citera
2004-06-05, 12:05
Bannlyst
Vad spelar det för roll om ditt ser ditt IP? Dom kan inte göra särskilt mycket med det, haxxa sig in i din lite kanske om du inte har nåt bra skydd, spåra upp dig? tror inte så.. anmäla dig för abuse, men då måste dom ju ha nåt å komma med också.
Citera
2004-06-05, 12:09
Medlem
StorMamma

Ja, jag kan förstå din poäng, trots att jag själv tycker att man inte alls ska lämna ut sin IP på nätet om man är rädd att den ska hamna i orätta händer.

Jag talar inte för alla moderator, men jag tycker inte alls att jag har så stor nytta av att se IP-adresser. Jag skulle personligen gott kunna avstå från den saken...
Citera
2004-06-05, 12:42
Medlem
El Zorros avatar
Observera att vi "bara" ser ip i de forum vi modererar i.
Citera
2004-06-05, 13:03
Medlem
StorMammas avatar
Jag tänker inte tala om här hur jag skyddar mitt ip..

Men, det jag menar är att man kanske ska vara mod ett år eller så, innan man får tillgång till IP. Jag är mycket väl medveten om att de som moddar nu är plockade för att de inte är pajasar. Å andra sidan så är kanske ett år för lång tid, då jag inte vet hur länge man står ut ... Någon som vet en snittid innan en moderator ruttnar på jobbet.

Forumet jag modererar på är mindre, det är ytterst sällan jag behöver IP, fast jag har tillgång till det. Där är ca. 1000 medlemmar att hålla i upptuktelse.

Men förstår ni hur jag menar? Det är inte meningen att det skulle vara en statusgrej.
Citera
2004-06-07, 02:33
Bannlyst
Stormamma: bra initiativ.,
att använda en proxy är det lättaste sättet att dölja ett IP, det vet väl de flesta. Men i vilket fall som helst så är det bög att IDF´s IP nummer inte blev offentligt efter hans uttalanden om sina "register".
Citera
2004-06-07, 03:23
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Pimp:.
Stormamma: bra initiativ.,
att använda en proxy är det lättaste sättet att dölja ett IP, det vet väl de flesta. Men i vilket fall som helst så är det bög att IDF´s IP nummer inte blev offentligt efter hans uttalanden om sina "register".

Har du länk till det uttalandet?
Citera
2004-06-07, 06:42
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Har du länk till det uttalandet?

http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=1051424&postcount=44
Citera
2004-06-07, 09:35
Medlem
Carpe Diems avatar
Det finns en annan risk med moddsens tillgång till IP-nummer. Antag att något mod får oväntat besök, t.ex av farbror Blå. Fel personer skulle då kunna få tillgång till info om IP... På vissa fora kan det nog vara lite känsligt.
Citera
2004-06-07, 09:58
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Det finns en annan risk med moddsens tillgång till IP-nummer. Antag att något mod får oväntat besök, t.ex av farbror Blå. Fel personer skulle då kunna få tillgång till info om IP... På vissa fora kan det nog vara lite känsligt.
Men vad tror du om oss moderatorer? Vi är ju världens snällaste och de mest laglydiga medborgarna så varför skulle det vara någon risk att farbror blå skulle komma förbi? Möjligtvis då bara för en kopp Gevalia.

Nä men allvarligt, är ni så rädda så borde ni inte surfa hemifrån öht.
Citera
2004-06-07, 10:39
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Men vad tror du om oss moderatorer? Vi är ju världens snällaste och de mest laglydiga medborgarna så varför skulle det vara någon risk att farbror blå skulle komma förbi? Möjligtvis då bara för en kopp Gevalia.

Den paranoide kan ta en titt på denna tråd.

http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?t=119777

Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Nä men allvarligt, är ni så rädda så borde ni inte surfa hemifrån öht.

För vissa ämnen kan det vara ett MYCKET gott råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in