2019-09-16, 14:36
Moderator
fredrik686s avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Språk
/Moderator
Citera
2019-09-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
För att förtydliga det hela: jag fattar precis från vilken del av världen uttrycket kommer ifrån, dvs Medelhavet, Mellanöstern, arabländer etc.

Tycker bara det är intressant att i det behövs svordomar som handlar om att man ska knulla motståndarens mamma eller att motståndaren knullar sin mamma.
Så om man är elak så kan man ljuga och säga att det heter MIN mamma och sen säga ja slå dig lös om du vill kxxxa din mamma varså god känns lite märkligt bara.
Tycker mest det det är ett hemskt dravel att säga så till
Någon sådant biter inte en sekund på mig.
Citera
2019-09-16, 17:13
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Finns även i amerikansk engelska med ”motherfucker” och ”motherfucking”.

Däremot har det inte i de skandinaviska språken funnits behov av liknande uttryck. Våra svordomar har handlat om annat.

”Motherfucker” går väl ut på att det skulle vara patetiskt att bara knulla endsmstående mammor (eftersom såna är så lätta att få, men ofta överåriga). Medan ”jag ska knulla din mamma” bygger på iden att sätta heder i att ens mamma är kysk.
Citera
2019-09-17, 12:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
”Motherfucker” går väl ut på att det skulle vara patetiskt att bara knulla endsmstående mammor (eftersom såna är så lätta att få, men ofta överåriga). Medan ”jag ska knulla din mamma” bygger på iden att sätta heder i att ens mamma är kysk.

Det var tamejfan det dummaste jag hört.
Citera
2019-09-17, 17:50
Bannlyst
Det är givetvis en grej från arabvärlden. Detsamma gäller ordet "hora".

Det var inte alls länge sedan som det var ett förbjudet invektiv i Sverige.
Citera
2019-09-17, 17:59
Medlem
På 16- och 1700-talen var vi betydligt grövre i mun än så i Sverige. Beskyllningar för incest var inte nog; det skulle vara bestialitet! Gängse skällsord var bl.a. "märrknipsare" och "getapulare" (= häst- resp. getknullare).
Citera
2019-09-18, 10:23
Medlem
tuggishs avatar
Hörde det redan på 90-talet under uppväxten, då från invandrare från Mellanöstern.

Alla skällsord som berör heder som idag är standard kommer därifrån.

Ex, horunge, "jag ska knulla din mamma", slänga sig med ordet hora konstant osv.

När man själv växt upp i arabiska områden även som svensk är det faktiskt ganska svårt att inte få ett "heders-tänk". Vi har egentligen samma grund i vår kultur, men lägger inte samma vikt vid heder. Tänk er själva vad man skulle säga om Prostens dotter bedrev hor ute på byn, pinsamt för prosten va?
Citera
2019-09-18, 12:04
Moderator
Kyrpators avatar
Ville bara påpeka att en rival är någon som man konkurrerar med, och att ordet är långtifrån alltid är synonymt med "fiende". Man kan ju faktiskt kämpa med renhåriga metoder, åtminstone i teorin.
Citera
2019-09-19, 18:23
Medlem
MajorKongs avatar
Babbar åsido så låg Shakespeare redan för snart ett halvt årtusende sedan bakom följande meningsutbyte:

Demetrius: Villain, what hast thou done?

Aaron: That which thou canst not undo.

Chiron: Thou hast undone our mother.

Aaron: Villain, I have done thy mother.

Allt detta i Titus Andronicus, akt fyra, scen två.
Citera
2019-10-06, 17:35
Moderator
Hamilkars avatar
Tre trådar med i princip samma ämne sammanslagna.
/Mod.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in