2016-11-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Eftersom det tydligen kom 400 "svarta män" eller som jag gissar odd fellows okända för anhöriga till begravningen så var det uppenbarligen vid inträdet till någon högre grad som denne omtalade hedersman hade valt att dö. Familjen uppmanades att inte ställa några frågor om dödsorsaken. Högalidkyrkan som är ett gammalt frimurarbygge fick användas istället för den närmast tänkta Engelska Kyrkan i Stockholm som då bara inte hade räckt till.

Förlåt men vad har Odd Fellows med saken att göra?
Citera
2016-11-14, 17:03
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Förlåt men vad har Odd Fellows med saken att göra?
Då det gäller brittiskt frimureri som jag gissar i dold konkurrens mot SFMO så är väl dessa de mest framträdande.
Citera
2016-11-14, 17:39
Medlem
Citat:
Då det gäller brittiskt frimureri som jag gissar i dold konkurrens mot SFMO så är väl dessa de mest framträdande.

Det har inte funnits några brittiska loger här sedan några hundra år tillbaka.
Den engelska storlogen heter UGLE (United Grand Lodge of England), Odd Fellows är ett helt annat ordenssällskap som inte är kopplat till frimureri.
Citera
2016-11-14, 20:12
Medlem
Citat:

UGLE (United Grand Lodge of England) har erkänt SFMO som reguljärt frimureri. Inget konkurrensförhållande föreligger.

Du har fortfarande inte svarat på vilka grader som är dessa "högre grader".

För övrigt inte det minsta ovanligt att man besöker bortgången broders begravning.
Citera
2016-11-14, 21:23
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
....Odd Fellows är ett helt annat ordenssällskap som inte är kopplat till frimureri.
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
UGLE (United Grand Lodge of England) har erkänt SFMO som reguljärt frimureri. Inget konkurrensförhållande föreligger.
Du har fortfarande inte svarat på vilka grader som är dessa "högre grader".
För övrigt inte det minsta ovanligt att man besöker bortgången broders begravning.
Då är det som jag misstänkte. UGLE har godtagit SFMO men aldrig Odd Fellows som jämförbara loger. Varför har aldrig någon velat ge besked då jag direkt frågat om dessa förhållanden?
De olika brödraskapen verkar under alla omständigheter fungera efter samma principer i förhållande till sina respektive största hemligheter. Därmed är det som upplagt för storpolitiska infiltratörer att låta småbröder spelas ut mot varandra och tjäna nyttiga idioter åt finans, statsmaffia osv.
Hur Odd Fellows gradsystem fungerar har inte heller jag någon aning om men trodde du kunde reda ut den saken.
Odd Fellows är tydligen de som satsar mest på begravningar.
Citera
2016-11-14, 21:48
Medlem
Citat:
Då är det som jag misstänkte. UGLE har godtagit SFMO men aldrig Odd Fellows som jämförbara loger. Varför har aldrig någon velat ge besked då jag direkt frågat om dessa förhållanden?
De olika brödraskapen verkar under alla omständigheter fungera efter samma principer i förhållande till sina respektive största hemligheter. Därmed är det som upplagt för storpolitiska infiltratörer att låta småbröder spelas ut mot varandra och tjäna nyttiga idioter åt finans, statsmaffia osv.
Hur Odd Fellows gradsystem fungerar har inte heller jag någon aning om men trodde du kunde reda ut den saken.

Odd Fellows påstår sig inte ens vara en frimurarorden utan är en helt egen orden med ett eget gradsystem, jag kan gissa mig till att det är därför folk inte riktigt vill jämföra dem. En enkel beskrivning finns på https://en.wikipedia.org/wiki/Odd_Fellows
Det finns en del rätt stora problem med hur du beskriver, främst att information om ett sådant sammarbete inte hade kunnat gå att hålla hemligt.
Gradsystemet finns med i ovannämda artikel.

En nog felaktig syn på det hela, jag har hört att Odd satsar mer på det men jag vet att både SFMO och TRO (som jag också är medlem i) är aktivt med i begravningar.

Om man säger som så här, med tanke på hur många ordensällskap det finns i Sverige så hade ev. storpolitiska maktspel mellan ordnarna förr eller senare läckt ut. Framförallt vid t.ex. TRO vars stormöten (eller General konvent) är otroligt öppna och demokratistiska.
Citera
2016-11-15, 12:12
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
UGLE (United Grand Lodge of England) har erkänt SFMO som reguljärt frimureri. Inget konkurrensförhållande föreligger.....
Citat:
Odd Fellows påstår sig inte ens vara en frimurarorden utan är en helt egen orden med ett eget gradsystem,.....
Det finns en del rätt stora problem med hur du beskriver, främst att information om ett sådant sammarbete inte hade kunnat gå att hålla hemligt......jag har hört att Odd satsar mer på det men jag vet att både SFMO och TRO (som jag också är medlem i) är aktivt med i begravningar.
Om man säger som så här, med tanke på hur många ordensällskap det finns i Sverige så hade ev. storpolitiska maktspel mellan ordnarna förr eller senare läckt ut. Framförallt vid t.ex. TRO vars stormöten (eller General konvent) är otroligt öppna och demokratistiska.
Av detta förstår jag att Odd Fellows står i en klass för sig både över och äldre än alla andra. Därmed kan dessa också ha låtit sig vara gisslan för de allra mest hemliga avtal ingågna med finans och statsmakter eller Satan själv rentav. Den enda samverkan man sedan vill kännas vid är just vid begravningar av varandras äldstebröder och tänkbart blivande stormästare så som visades i Högalidkyrkan under 90-talet.
Kistritualen som förvaltats sedan medeltiden och man gemensam kunnat föreställa sig som trolig dödsorsak i dessa sammanhang är givetvis inget man vågar diskutera ens inbördes.
TRO till sist liksom de NGO-verksamheter jag själv varit hängiven är ett gyckelspel som bara kunnat avleda uppmärksamheten från vad äldstebröder hos de äldsta med Odd Fellows i spetsen egentligen håller på med verkar det nu som.
Citera
2016-11-15, 12:13
Medlem
Citat:

Odd Fellow är inte, och har aldrig varit eller påstått sig vara frimurare. Varför tar du upp dem i en tråd om frimurarorden?
Citera
2016-11-15, 12:16
Medlem
Citat:
Av detta förstår jag att Odd Fellows står i en klass för sig både över och äldre än alla andra. Därmed kan dessa också ha låtit sig vara gisslan för de allra mest hemliga avtal ingågna med finans och statsmakter eller Satan själv rentav. Den enda samverkan man sedan vill kännas vid är just vid begravningar av varandras äldstebröder och tänkbart blivande stormästare så som visades i Högalidkyrkan under 90-talet.
Kistritualen som förvaltats sedan medeltiden och man gemensam kunnat föreställa sig som trolig dödsorsak i dessa sammanhang är givetvis inget man vågar diskutera ens inbördes.
TRO till sist liksom de NGO-verksamheter jag själv varit hängiven är ett gyckelspel som bara kunnat avleda uppmärksamheten från vad äldstebröder hos de äldsta med Odd Fellows i spetsen egentligen håller på med verkar det nu som.

Vad du rör till allting. Det blir nog bättre om du läser lite. UGLE är äldre än Odd Fellows (som fortfarande inte är, har varit eller påstått sig vara en frimurarorden).
Citera
2016-11-15, 12:20
Medlem
Citat:

Felaktigt, jag har TRO bröder som har varit med Odd men som lämnat eftersom de anser att Odd är ett gyckelspel.
Odd har ingen specialposition i ordensvärden vilket var min poäng, de är varken mer eller mindre värda utan är bara ett annat ordenssällskap precis som Svarta Örn, W6 och Bifrost.
TRO är inte NGO utan ett ordensällskap
Citera
2016-11-15, 15:37
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Odd Fellow är inte, och har aldrig varit eller påstått sig vara frimurare. Varför tar du upp dem i en tråd om frimurarorden?
Det finns en påtaglig samverkan så som demonstrerades inte minst i Högalidkyrkan.
Citera
2016-11-15, 15:48
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Vad du rör till allting. Det blir nog bättre om du läser lite. UGLE är äldre än Odd Fellows (som fortfarande inte är, har varit eller påstått sig vara en frimurarorden).
Det är ju märkligt att ingen vill hjälpa till att reda ut varifrån de äldsta traditionerna härstammar om det nu är så som du påstår att ingen konkurrens på något sätt förekommer brödrasällskapen emellan. Brittiska inflytandet över svenskt frimureri är tydligen en känslig fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in