2012-03-09, 13:18
Medlem
Självets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Haschet fanns här innan graffitin och de som rökte på 80talet var riktiga slackers och blandmissbrukare. inga goa cheech & chong snubbar direkt, folk man helst undvek om man kunde.. kopplingen vänster - graffiti var för övrigt följdfrågan i samma inlägg.. Hippie var en subkultur precis som punk, hip-hop med mera.. folk tappade dock konceptet med drogerna.. och även om det inte gäller dig så är det mest förknippat med apatiska soffliggare, borde egentligen var mer förknippat med TV-Spels kulturen.. Den där upplysta klarsynheten du pratar om kan jag tänka mig handlar mycket om att snöa in på små detaljer och sköna veck.. kan tala om att de uppstod när är du slumrade till för att det tog sååå lång tid att dra den linjen..

Tror du är inne på något intressant spår här. Enligt mig så har röka-kulturen uppstått på mycket senare tid inom graffitin. Då man ofta hör historien om hur folk lyckades komma ifrån missbruk och våld genom denna kultur men i dagsläget är det tvärtom. I vilken film var det man först såg rökat? Kanske det kom till graffitin i samma veva som det blev poppis igen nu under 2000 talet. För vi alla minns hypen kring det runt 05-07 eller hur? kanske det smög sig in i kulturen genom det och stannade där, eller kanske är det att dom som söker sig till graffitin idag består just bara av kick-sökandet och på en naturlig väg tar med sig droger in i det? eller är det något med att trotsa systemet(staten) genom att röka istället för att supa? För att gå emot staten/samhället är en given nämnare i graffitikulturen.
Citera
2012-03-09, 13:50
Medlem
Klart rökat fanns här innan graffitin, precis som jag sa, men det blev ju en grej inom graffitikulturen ganska tidigt ändå och det kan jag tänka mig har att göra med att graffare från sydligare breddgrader helt enkelt introducerade skiten för många här uppe. Jag tycker personligen att rökat är mycket mer anpassat för just den här kulturen och finner det rätt naturligt att många av mina vänner röker istället för att supa huvudet av sig. Sverige är sena med cannabis öht, det har alltid varit mer accepterat mer söder ut, så det är inte konstigt om det blir en boom nu. Speciellt i kreativa kretsar!

Sen att det har exploderat lite på senare tiden och mer eller mindre alla ungdomar har testat eller röker regelbundet är en annan sak.

Menade inte att graffitimålare och hippies var samma sak, men båda dras åt vänster och vänsterfolk dras mer åt cannabis än höger. Det är min uppfattning i alla fall, någon som inte håller med?

Självet har nog lite rätt i det som skrivits, men jag tror mer det har att göra med kreativitet än trots. Alla vet väl om att man blir flummig på röka? Så varför inte röka?

Vart Jon72 fick detaljer, veck och långa linjer ifrån förstår jag inte. Men jag uppskattar allt, antar jag!
Citera
2012-03-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Självet
Tror du är inne på något intressant spår här. Enligt mig så har röka-kulturen uppstått på mycket senare tid inom graffitin. Då man ofta hör historien om hur folk lyckades komma ifrån missbruk och våld genom denna kultur men i dagsläget är det tvärtom. I vilken film var det man först såg rökat? Kanske det kom till graffitin i samma veva som det blev poppis igen nu under 2000 talet. För vi alla minns hypen kring det runt 05-07 eller hur? kanske det smög sig in i kulturen genom det och stannade där, eller kanske är det att dom som söker sig till graffitin idag består just bara av kick-sökandet och på en naturlig väg tar med sig droger in i det? eller är det något med att trotsa systemet(staten) genom att röka istället för att supa? För att gå emot staten/samhället är en given nämnare i graffitikulturen.

Jag bortsåg från en viktig detalj.. reggae.. där har du en koppling.. den kom lite smygande i början (sverige då) men ungefär 90 började garderobsplantor blomma lite här och var, mest som en kul grej i början.. det var även samma veva som ravekulturen tog fart med extacy och amfetamin som förmodligen var vanligare en hasch i slutet av nittotalet.. de som blev fast i missbruket behövde inkomst och började sälja röka till skolungdomar.. vissa av dessa blev graffitimålare och cirkeln var sluten..

Det där sista var skämt.. och @LRstuff nej det var bara en generalisering av hur flummiga personer brukar snöa in på relativt oviktiga detaljer och se storheter i dem.
Senast redigerad av Jon72 2012-03-09 kl. 14:54.
Citera
2012-03-09, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Självet
Snackar vi bara Sverige nu?

Röka har väl alltid varit normalt kring hiphop kulturen, tror att många utav dom första målarna i USA blaze'ade innan dom ens fick up intresset för graffiti. Det urartade ju i det s.k ghettot, känns som att weed var och fortfarande är daglig basis där nere.
Citera
2012-03-09, 23:13
Medlem
PeaceLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FizzleCoke
Snackar vi bara Sverige nu?

Röka har väl alltid varit normalt kring hiphop kulturen, tror att många utav dom första målarna i USA blaze'ade innan dom ens fick up intresset för graffiti. Det urartade ju i det s.k ghettot, känns som att weed var och fortfarande är daglig basis där nere.

det är precis vad det är! (personliga upplevelser)
Citera
2012-03-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceLife
det är precis vad det är! (personliga upplevelser)

Men i USA är det ju så överallt.. mycket mer liberal inställning till weed.. vi pratade dock om hasch, men skit samma, tror inte vi kommer längre en att droger generellt har ökat de senaste åren i de flesta grupperingar..
Citera
2012-03-10, 18:26
Medlem
PeaceLifes avatar
konstigt nog är hasch inte populärt i USA.. Go Green är vad alla gör
Citera
2012-03-14, 23:38
Medlem
Nargilehs avatar
vad hände med Urbanarts? dom snackade väl om att dom skulle öppna i början av februari, men dom kanske bangade ur..
Citera
2012-03-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nargileh
vad hände med Urbanarts? dom snackade väl om att dom skulle öppna i början av februari, men dom kanske bangade ur..

Jag trodde dom hade öppnat
Citera
2012-03-15, 00:29
Medlem
Nargilehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsky
Jag trodde dom hade öppnat
inte hemsidan iallafall
Citera
2012-03-15, 15:55
Medlem
FYFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nargileh
inte hemsidan iallafall
Butiken i Östersund är öppen, dock inte hemsidan (än).
Citera
2012-03-15, 22:08
Medlem
Nargilehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYFX
Butiken i Östersund är öppen, dock inte hemsidan (än).
tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in