Citat:
Ursprungligen postat av Jon72
Haschet fanns här innan graffitin och de som rökte på 80talet var riktiga slackers och blandmissbrukare. inga goa cheech & chong snubbar direkt, folk man helst undvek om man kunde.. kopplingen vänster - graffiti var för övrigt följdfrågan i samma inlägg.. Hippie var en subkultur precis som punk, hip-hop med mera.. folk tappade dock konceptet med drogerna.. och även om det inte gäller dig så är det mest förknippat med apatiska soffliggare, borde egentligen var mer förknippat med TV-Spels kulturen.. Den där upplysta klarsynheten du pratar om kan jag tänka mig handlar mycket om att snöa in på små detaljer och sköna veck.. kan tala om att de uppstod när är du slumrade till för att det tog sååå lång tid att dra den linjen.. 

Tror du är inne på något intressant spår här. Enligt mig så har röka-kulturen uppstått på mycket senare tid inom graffitin. Då man ofta hör historien om hur folk lyckades komma ifrån missbruk och våld genom denna kultur men i dagsläget är det tvärtom. I vilken film var det man först såg rökat? Kanske det kom till graffitin i samma veva som det blev poppis igen nu under 2000 talet. För vi alla minns hypen kring det runt 05-07 eller hur? kanske det smög sig in i kulturen genom det och stannade där, eller kanske är det att dom som söker sig till graffitin idag består just bara av kick-sökandet och på en naturlig väg tar med sig droger in i det? eller är det något med att trotsa systemet(staten) genom att röka istället för att supa? För att gå emot staten/samhället är en given nämnare i graffitikulturen.