Citat:
Ursprungligen postat av Lumiinous
Som rubriken lyder, situationen är följande:
Jag och min fästman studerar Komvux på heltid, jag är 19 och han är 23.
Min fästman bor hemma hos sin mor och det fungerar inte så bra, dom bråkar
nästan hela tiden och hans mor känner sig otroligt deprimerad och stressad över att behöva
försörja två personer på 300 kronor i veckan i en trång lägenhet.
Jag däremot bor hemma hos min far där jag får mat, eget rum, rena kläder - You name it..
och skulle egentligen inte behöva ta studielån.
Men eftersom jag vill flytta hemifrån och bo tillsammans med min fästman, skaffa jobb och familj senare,
bör vi satsa på att ta studielån? Man behöver ju inte ha något större än en etta i början som man dessutom delar på hyran.
Är jätte tacksam för svar, dela gärna med er av era egna erfarenheter!
Om din pojkvän ordnar pengar till sin mamma, så kommer de nog bättre överers

Hon har ju redan försörjt honom över 5 år mer än hon behöver. Om han bor kvar hemma, så räcker det nog med bidragsdelen, för att hans mamma ska tycka att det duger, så som de andra sagt - vänta med lägenhet till ni har råd.
...
Gällande tidsåtgång, så tog högstadiet/gymnasiet mycket tid då jag gick där, medan de flesta utbildningarna på högskola/universitet är mycket slöa.
(((Juridik och Läkare behöver läsa en massa, och det finns väl några jobbiga ytterligare, men då jag läste "heltid" datakunskap, dataprogramsproduktion och företagsorganisation, så tog det bara 20-25% av heltid d v s bara 8-10 timmar per vecka.)))