2010-09-18, 00:10
Medlem
Lumiinouss avatar
Som rubriken lyder, situationen är följande:
Jag och min fästman studerar Komvux på heltid, jag är 19 och han är 23.
Min fästman bor hemma hos sin mor och det fungerar inte så bra, dom bråkar
nästan hela tiden och hans mor känner sig otroligt deprimerad och stressad över att behöva
försörja två personer på 300 kronor i veckan i en trång lägenhet.
Jag däremot bor hemma hos min far där jag får mat, eget rum, rena kläder - You name it..
och skulle egentligen inte behöva ta studielån.
Men eftersom jag vill flytta hemifrån och bo tillsammans med min fästman, skaffa jobb och familj senare,
bör vi satsa på att ta studielån? Man behöver ju inte ha något större än en etta i början som man dessutom delar på hyran.

Är jätte tacksam för svar, dela gärna med er av era egna erfarenheter!
Citera
2010-09-18, 00:15
Medlem
Klasskillnads avatar
Bo hemma så länge du kan. Du är fortfarande ung och det är bara onödigt att lägga på sig en massa skulder när man verkligen inte behöver det.
Citera
2010-09-18, 01:36
Medlem
Homer82s avatar
Ta inget studie lån CSN är de värsta du kan ha att göra med. Bättre att leta reda på killen med horn och en stor gaffel och sälja sig till honom.
Citera
2010-09-18, 12:07
Medlem
kalleman00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumiinous
nästan hela tiden och hans mor känner sig otroligt deprimerad och stressad över att behöva
Jag däremot bor hemma hos min far där jag får mat, eget rum, rena kläder - You name it..
Men eftersom jag vill flytta hemifrån och bo tillsammans med min fästman, skaffa jobb och familj senare,
bör vi satsa på att ta studielån? Man behöver ju inte ha något större än en etta i början som man dessutom delar på hyran.

Som nån annan redan har sagt: Skaffa inte skulder redan nu om du kan klara dig utan det! Försök klara dig utan studielån så långt det går. Dessutom så skulle jag nog inte rekommendera nån att bo två pers i en 1:a. Jag hade absolut inte klarat av det. Det blir fruktansvärt trångt och man får inget eget space. Även om det kanske kan kännas som att ni vill flytta ihop och blablabla, så låt bli det sålänge ni slipper. Plugga klart o köp/hyr en schysst lägenhet sen istället!
Citera
2010-09-19, 00:15
Medlem
Lumiinouss avatar
Tack för alla svar
Jag tänker avvakta med studielån eftersom jag faktiskt är ganska ung och som någon nämnde:
"Det är onödigt att dra på sig en massa skulder när man verkligen inte behöver det."
Min fästman är dock fortfarande lite i valet och kvalet om han borde ta studielån eller inte.
Citera
2010-09-19, 17:39
Medlem
Germanofils avatar
Mitt tips är att ni jobbar extra vid sidan av studierna. Det gjorde jag under hela min 5-åriga universitetsutbildning (förutom sista året då jag behövde ha full fokus på plugget). Så kom inte och säg att ni inte klarar av att kombinera detta med simpla studier på KomVux!
Citera
2010-09-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumiinous

Om din pojkvän ordnar pengar till sin mamma, så kommer de nog bättre överers Hon har ju redan försörjt honom över 5 år mer än hon behöver. Om han bor kvar hemma, så räcker det nog med bidragsdelen, för att hans mamma ska tycka att det duger, så som de andra sagt - vänta med lägenhet till ni har råd.

...
Gällande tidsåtgång, så tog högstadiet/gymnasiet mycket tid då jag gick där, medan de flesta utbildningarna på högskola/universitet är mycket slöa.
(((Juridik och Läkare behöver läsa en massa, och det finns väl några jobbiga ytterligare, men då jag läste "heltid" datakunskap, dataprogramsproduktion och företagsorganisation, så tog det bara 20-25% av heltid d v s bara 8-10 timmar per vecka.)))
Citera
2010-09-19, 23:56
Medlem
Lommis avatar
Rimligaste bör väl vara att din fästman ordnar upp sin situation själv. Han får väl ta ett extrajobb eller studielån och börja betala hyra hemma.

23 år och leva på mammsen. Pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in