2010-09-17, 17:59
Medlem
Hej!

Jag skall bjuda på Oxfilé i kväll. Tänkte linda in den i bacon (med enbärssmak) och steka den i ugn. Problemet är att jag inte har någon köttermometer och det blir därför svårt att hålla koll på när det är klar.

Om jag bryner den baconlindade köttet i några minuter först, och sedan placerar det i mitten av ugnen på ca 130 grader, hur lång tid kommer det i så fall ta för köttet att bli "medium"? Det är ett halvt kilo kött, 500 g.

Mvh!
Citera
2010-09-17, 18:01
Medlem
Conatuss avatar
Ungefar 15 min
Citera
2010-09-17, 18:03
Medlem
Ok, då kör jag på det. Tackar.
Citera
2010-09-17, 18:04
Medlem
Conatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibben
Ok, då kör jag på det. Tackar.
Det var sa lite sa, lycka till!
Citera
2010-09-17, 18:10
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conatus
Ungefar 15 min

Perfekt om man vill ha råbiff
Citera
2010-09-17, 18:21
Medlem
Octavianuss avatar
det är bara käringar som använder termometer.

Sätt ugnen på 100 grader istället. Sen känner du med fingrarna på köttet när det är färdigt. Just oxfilé är kanske lös att känna på eftersom den är mör. Så när du känner på den, ska det kännas ungefär som när du petar dig på kinden, eller en blandning av det och när du trycket på din nästipp. Eller om du är fet, använd magen som jämförelse. Sen försöker du memorer hur den kändes när du klämde på den. Så nästa gång du lagar en oxfilé så vet du med din tidigare erfarenhet, hur den ska kännas. Ju fler gånger du gör det, desto mer precis kan du få din oxfilé som du vill ha den. Kör hårt.
Citera
2010-09-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
det är bara käringar som använder termometer.

Sätt ugnen på 100 grader istället. Sen känner du med fingrarna på köttet när det är färdigt. Just oxfilé är kanske lös att känna på eftersom den är mör. Så när du känner på den, ska det kännas ungefär som när du petar dig på kinden, eller en blandning av det och när du trycket på din nästipp. Eller om du är fet, använd magen som jämförelse. Sen försöker du memorer hur den kändes när du klämde på den. Så nästa gång du lagar en oxfilé så vet du med din tidigare erfarenhet, hur den ska kännas. Ju fler gånger du gör det, desto mer precis kan du få din oxfilé som du vill ha den. Kör hårt.

denna tekniken kör jag också med... brukar bli bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in