Jag skall bjuda på Oxfilé i kväll. Tänkte linda in den i bacon (med enbärssmak) och steka den i ugn. Problemet är att jag inte har någon köttermometer och det blir därför svårt att hålla koll på när det är klar.
Om jag bryner den baconlindade köttet i några minuter först, och sedan placerar det i mitten av ugnen på ca 130 grader, hur lång tid kommer det i så fall ta för köttet att bli "medium"? Det är ett halvt kilo kött, 500 g.
Sätt ugnen på 100 grader istället. Sen känner du med fingrarna på köttet när det är färdigt. Just oxfilé är kanske lös att känna på eftersom den är mör. Så när du känner på den, ska det kännas ungefär som när du petar dig på kinden, eller en blandning av det och när du trycket på din nästipp. Eller om du är fet, använd magen som jämförelse. Sen försöker du memorer hur den kändes när du klämde på den. Så nästa gång du lagar en oxfilé så vet du med din tidigare erfarenhet, hur den ska kännas. Ju fler gånger du gör det, desto mer precis kan du få din oxfilé som du vill ha den. Kör hårt.
Sätt ugnen på 100 grader istället. Sen känner du med fingrarna på köttet när det är färdigt. Just oxfilé är kanske lös att känna på eftersom den är mör. Så när du känner på den, ska det kännas ungefär som när du petar dig på kinden, eller en blandning av det och när du trycket på din nästipp. Eller om du är fet, använd magen som jämförelse. Sen försöker du memorer hur den kändes när du klämde på den. Så nästa gång du lagar en oxfilé så vet du med din tidigare erfarenhet, hur den ska kännas. Ju fler gånger du gör det, desto mer precis kan du få din oxfilé som du vill ha den. Kör hårt.
denna tekniken kör jag också med... brukar bli bra...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!