2010-09-16, 18:53
Medlem
Hej

Jag har mobilt bredband kontantkort via 3. När jag skaffade det knappade jag in pinkoden på min laptop och sa åt den att spara pinkoden så att jag slipper knappa in den varje gång. Problemet är nu att jag vill köra bredbandet på en annan dator och kommer inte ihåg koden samt inte har en aning om vart pappret med pinkoden är. Följaktligen har jag ingen PUK-kod heller. För att få en PUK-kod av 3 måste jag registrera mitt kontantkort med mitt namn och det vill jag undvika i möjligaste mån.

Jag vet att min fråga är ett långskott men kan man få fram koden från laptopen där den bevisligen finns sparad någonstans? Finns den i registret eller i en fil? Krypterad? Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2010-09-16, 21:14
Moderator
Protons avatar
Gissningsvis sparas den nånstans i registret.
Citera
2010-09-16, 21:52
Medlem
Pin-koden sparas i modemet så oavsett vilken dator du stoppar in modemet i med samma simkort så är pinkoden upplåst om du valt det, i vart fall på dem jag testat.
Menar du att du har inbyggt 3G modem i din laptop?
I så fall har du säkert inte mycket att tjäna i anonymitet på att inte uppge ditt namn för 3(Tre).

Datorn 3Gmodems mac adress syns för operatören när du ansluter, mac adressen är kopplad till din dator, datorn är troligen kopplad till ett köp med ditt betal/kreditkort och kanske tom uppgifter om ägare för garanti, osv.

I paranoida fall kan du väl uppge en fakeadress där du kan plocka upp PUKlappen. (Carl Anka på ditt jobb)
Eller ditt riktiga namn men Poste Restante
http://www.posten.se/c/a_o_posterest..._posterestante
Citera
2010-09-16, 22:29
Medlem
Det är ett externt modem. När du säger att det är sparat på modemet tänds en gnutta hopp hos mig. Jag inser att det kanske fungerar för jag min nöt har inte testat ännu utan bara sett problemet med att jag inte kan min pinkod. Får ta och kolla på det imorgon.

Rörande MAC-adress är jag inte orolig. Den kan man byta ut på vissa nätverkskort så den känns inte som giltig vid spårning av dator.

Mina påfyllningar betalar jag kontant i butik.
Citera
2010-09-17, 14:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner

//Mod
Citera
2010-09-21, 19:53
Medlem
Det var givetvis som devnull0 sa: Koden sparas i modemet och när man väljer att spara pinkoden väljer man egentligen att ta bort kontroll av pinkoden på simkortet i modemet.

Problem solved om det nu egentligen var ett problem?!

Tack iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in