Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-16, 15:15
Medlem
rövners avatar
Hej!

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att lägga tråden men i alla fall. Jag undrar om det är någon annan som tänkt på att Flashback är en intressant kontrast till världen utanför? Ute IRL så är dom flesta kvinnor ganska frigida och säger aldrig speciellt snuskiga eller pilska saker - men här på flashback är var och varannan kvinna ett kåtdjur av rang. Hur kommer det här sig tror ni? Har detta diskuterats förut?

Samma märkliga skillnader kan man se i politik-forat: Ute i verkliga livet är dom flesta sverigedemokrater vita svenskar, men här på flashback är var och varannan rasse turk, polack, eller i alla fall andra generationens invandrare.

En annan sak som står i kontrast till världen utanför är antifeministerna här på flashback - dom flesta av dom är kvinnor! Hur kommer det sig att dom flesta agitatorer på flashback som förfasas över våldtäktslagstiftningen är kvinnor medan IRL så verkar majoriteten vara män? Är kvinnorna som skriver på flashback mer omtänksamma och oegoistiska?

Hur kommer det sig att alla dessa excentriska karaktärer gör sig hörda på flashback istället för i verkliga livet? Själv tror jag det har att göra med blyghet och i vissa fall onödiga skamkänslor - saker som kan botas med flashbacks anonymitet?
Citera
2010-09-16, 15:23
Medlem
RadikalFails avatar
Flashback - När man vill vara sig själv för en stund.

Jag tror att det är som du påpekar, ingen behöver tänka att nu måste jag vara lite söt och gullig och vara pk.
Jag tror att det är för att det finns större yttrandefrihet här än på andra forum.

Och det är ju najs att alla kan vara som dom blev på detta forumet.

Jag måste själv säga att då jag reggade mig så hade jag den förutfattade meningen att många skulle vara hur jäkla dryga och otrevliga som helst i vissa ämnen, och inte dra sig för att vara riktigt jäkla nedvärderande om man hade fel åsikt.
Nu får jag smiska mig själv och mina fördomar.
Citera
2010-09-16, 15:23
Medlem
Decadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Hej!

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att lägga tråden men i alla fall. Jag undrar om det är någon annan som tänkt på att Flashback är en intressant kontrast till världen utanför? Ute IRL så är dom flesta kvinnor ganska frigida och säger aldrig speciellt snuskiga eller pilska saker - men här på flashback är var och varannan kvinna ett kåtdjur av rang. Hur kommer det här sig tror ni? Har detta diskuterats förut?

Samma märkliga skillnader kan man se i politik-forat: Ute i verkliga livet är dom flesta sverigedemokrater vita svenskar, men här på flashback är var och varannan rasse turk, polack, eller i alla fall andra generationens invandrare.

En annan sak som står i kontrast till världen utanför är antifeministerna här på flashback - dom flesta av dom är kvinnor! Hur kommer det sig att dom flesta agitatorer på flashback som förfasas över våldtäktslagstiftningen är kvinnor medan IRL så verkar majoriteten vara män? Är kvinnorna som skriver på flashback mer omtänksamma och oegoistiska?

Hur kommer det sig att alla dessa excentriska karaktärer gör sig hörda på flashback istället för i verkliga livet? Själv tror jag det har att göra med blyghet och i vissa fall onödiga skamkänslor - saker som kan botas med flashbacks anonymitet?

Klart det blir en vinkling av verkligheten. Dels för att man är anonym och vågar uttrycka sig på ett sätt som man inte skulle gjort i en motsvarande situation i verkliga livet, men dels för att det är nog en viss sorts människor som söker sig hit. Vilken sort är jag dock inte säker på
Citera
2010-09-16, 15:30
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decadent
Klart det blir en vinkling av verkligheten. Dels för att man är anonym och vågar uttrycka sig på ett sätt som man inte skulle gjort i en motsvarande situation i verkliga livet, men dels för att det är nog en viss sorts människor som söker sig hit. Vilken sort är jag dock inte säker på

Sjuka jävlar oftast

Nej men jag tycker faktiskt det är kul att åsikter som folk vanligtvis inte får komma till tals med kan få utlopp här. T.ex. kunde jag aldrig misstänkt att Machmud vid skrivbordet brevid mitt kunde tänkas vara en Sverigedemokratisk agitator här på flashback men det var faktiskt precis vad jag upptäckte när jag kollade över hans axel på väg till kaffemaskinen. Tydligen finns det något i SD:s budskap som inte är så rasistiskt?
Senast redigerad av rövner 2010-09-16 kl. 15:45.
Citera
2010-09-16, 17:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Att dom flesta antifeminister är kvinnor och att de flesta sverigedemokrater är turkar är ju bara inte sant.

Men som redan påpekats, Flashback är ett forum där man kan vara sig själv, utan att bli dömd. Eller ja, bli dömd kan du, men då har du en chans att på lika villkor försvara dig.
Citera
2010-09-17, 19:43
Medlem
Denoms avatar
Alla vågar inte uttrycka sig i verkligheten. Här kan det stå för sina åsikter (och lite till).
Citera
2010-09-18, 00:20
Medlem
saftad_burks avatar
Eftersom det finns så pass många tabun fungerar nog FB som en ventil. Ifall man vill komma hit och diskutera sådant man aldrig kunnat dra upp i verkligheten så är det sällan man sätter något större än ens avatar och nick på spel. Det är väl därför här finns så mycket mer eller mindre extrema människor.

Sedan är det rena guldgruvan för de som är intresserade av allmänbildning. Det är sällan man stöter på verkligt pålästa människor i vardagslivet, men här finns de i mängder.

Edit:

Jag tror att FB tenderar att påverka folk positivt av någon anledning. Det verkar som om många börjar med att sitta antingen i drog-, sex eller politikdelarna. Sedan börjar de utforska lite, snubblar in på biologiforumet och börjar läsa om mitokondrier eller vad fan som helst - vips så är ett intresse fött.

Jag tror i vilket fall inte att FB har påverkat många människor positivt.

Det är guld att en sån här sida existerar! Världen vore tom utan FB!
Senast redigerad av saftad_burk 2010-09-18 kl. 00:24.
Citera
2010-09-18, 15:01
Medlem
Saintans avatar
Här blir din röst "hörd" (läst) utan att förlora ansiktet
Citera
2010-09-18, 15:48
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Hej!

Det är mycke hittepå kan jag tro. Man tycker helt enkelt att ens budskap slår hårdare om man låtsas tillhöra samma grupp som man kritiserar, det är en klassisk slug diskussionstaktik då man kan vara anonym. Jag skulle tro att majoriteten av alla "Jag är SDare, och svart!!!" är rena lögner. Liksom en stor del av de kvinnliga rabiata antifeministerna och porrförsvararna. Det är av retoriska skäl man låtsas.

Man kan också likna vid de insändare som brukar dyka upp i lokalpressen runt valtider. Det är "Agda, 82" som vill berätta att Alliansens politik är dålig för pensionärer, och det är "Achmed" som vill beklaga sig över "mobbningen mot Sverigedemokraterna i media".

I själva verker är ju "Agda, 82" Olof,45 - socialdemokratisk partifunktionär.
Och "Achmed" är Conny, 23 som gillar SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in