2014-03-14, 09:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby
Väcker en vilande tråd.
Oxkind till helgen. Tänker köra den i ugnen av förklarliga skäl. Många föreslår 110-125 grader. Jag tänker 90-95. Funkar min idé? Det känns mer rätt, allt över 100 verkar överdrivet.

Varför i ugnen? Det kommer att ta för evigt att få dem klara - och om du inte har dem i gryta kommer de att torka ut.
För oxkinder är tryckkokaren nummer ett.
Citera
2014-03-14, 09:33
Medlem
TorftigStugbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Hur bra ugn har du? De flesta lågbudgetugnar är inte så exakta vid det intervallet. Jag ser inte heller riktigt vad som skulle bli bättre för att du sänker temperaturen några grader. Det kan vara smidigt att ha en gryta i ugnen men jag tycker inte du ska köra torrt.

Så här gjorde jag senast jag lagade oxkind: http://www.barariktigmat.se/index.php/kott/not/item/229-vinbrasserad-oxkind
Jag tänkte faktiskt göra en variant på ditt recept. Om det inte gör någon skillnad så smackar jag in den på 100 grader.

Att jag kör i ugnen är främst av beklämlighetsskäl. Att det tar lång tid är inga problem - tryckkokare saknas. Går det mycket snabbare på platta?
Citera
2014-03-14, 10:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby
Jag tänkte faktiskt göra en variant på ditt recept. Om det inte gör någon skillnad så smackar jag in den på 100 grader.

Att jag kör i ugnen är främst av beklämlighetsskäl. Att det tar lång tid är inga problem - tryckkokare saknas. Går det mycket snabbare på platta?

Det kommer aldrig att bli varmare än ~100 grader i grytan så länge det finns vätska kvar - och det gör det om du har lock på. Jag brukar sätta ugnen på 105 om jag ställer in en gryta. Då kompenserar man för eventuellt fel/variation i termostaten utan att det stormkokar.
En enkel tumregel är att omvandlingen av kollagen till gelatin går dubbelt så snabbt om du ökar temperaturen ~10 grader. Kör du på 90 tar det dubbelt så lång tid - och det är mycket när det gäller oxkind (16 timmar enligt receptet).
Det går inte fortare på platta om du har ugnen på 100 grader (eller mer).
Citera
2014-03-14, 16:53
Medlem
TorftigStugbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det kommer aldrig att bli varmare än ~100 grader i grytan så länge det finns vätska kvar - och det gör det om du har lock på. Jag brukar sätta ugnen på 105 om jag ställer in en gryta. Då kompenserar man för eventuellt fel/variation i termostaten utan att det stormkokar.
En enkel tumregel är att omvandlingen av kollagen till gelatin går dubbelt så snabbt om du ökar temperaturen ~10 grader. Kör du på 90 tar det dubbelt så lång tid - och det är mycket när det gäller oxkind (16 timmar enligt receptet).
Det går inte fortare på platta om du har ugnen på 100 grader (eller mer).
Tack! Då sätter jag ugnen på 105 och håller tummarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in