2010-09-15, 20:23
Medlem
Hej!

Jag har två externa hårddiskar (1TB mybook, 400GB packard) som jag vill ska ha identiskt innehåll.
- mybooken får filerna från PC:n (xp pro) så den har all NY info och gammal
- Packarden ska uppdateras 1 ggn/månad och annars vistas på en helt annan plats än mitt hem (ifall allt brinner ner osv..)

De program jag tittat på gör en fil som man sedan ska köra via programmet för att återställa - det vill inte jag. Jag vill att mapparna och allt ska se likadant ut som i mybooken inget ska vara komprimerat eller så.

När jag kopplar ihop de externa hårddiskarna via datorn vill jag att packarden bara ska uppdateras i vad som är ändrat från innehållet i Mybooken (den ska spegla mybooken i innehåll).

Jag har insett att problem kan uppstå ifall något fel inträffar på mybooken och sedan det felet skrivs över på packarden men det kanske kan lösas genom att göra vanliga komprimerade backuper också som är datummärkta och åtskilda gång till gång när backup körs?
Upptäckte att detta problem kunde inträffa vid backuper när min mobiltfn syncades med datorn och var satt att mobilen ska styra ifall samma innehåll finns på båda. När allt raderades från mobilen av en händelse skedde samma sak i datorn när den automatiskt syncade av tfn hemma. Detta vill jag inte ska inträffa igen och allra helst inte på mina hårddiskars innehåll när de ska syncas ihop

Vad ska jag göra? Hoppas på bra förslag.

Tack på förhand!
Senast redigerad av november15 2010-09-15 kl. 20:28.
Citera
2010-11-04, 10:42
Medlem
Upp...ingen som har något förslag?
Citera
2010-11-04, 11:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Att skydda sig 100 mot klantigheter går inte. Du bör iaf inte ha automatiskt replikering/backup. Gör det manuellt och tänk efter INNAN du gör något.

Jag själv kör med internbackup till annan disk (både systemimage och datafiler) och sen en spegling till externa på enbart datafiler mha Vice Versa Pro 2. Vid valda tillfället (då det känns befogat) gör jag backup av system image även till externa.

Jag fick själv göra en nyinstallation av mitt system i förrgår pga korrupta registerfiler då alla mina tidigare backuper (fem stycken sedan i juli) hade samma fel - som jag inte märkt något av förrän nu. Alla mina användardata däremot var ok. Shit happens och Murphy lives!
Citera
2011-03-18, 17:41
Medlem
SonneHagals avatar
Har samma problem, har provat 5 olika backup program och alla vill skapa någon image fil som håller all information, istället vill jag bara ha filerna i samma struktur på min externa så jag kan gå dit och hämta t ex musik när jag vill. Dvs ett backup program som bara kopierar filerna som de är utan att bunta ihop dem, finns det?
Citera
2011-03-18, 23:25
Medlem
hasenfrasens avatar
rsync och alla dess avknoppningar med och utan GUI.
Citera
2011-03-19, 11:45
Medlem
SonneHagals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
rsync och alla dess avknoppningar med och utan GUI.
Tack för tips, jag hittade dock ett program som fungerar perfekt: Cobian Backup, och det är dessutom gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in