2010-09-15, 18:56
Medlem
Hoelzels avatar
Hej,

Vanligtvis när jag lagar mat och ska smaka av såser, grytor eller soppor så tar jag en liten tesked av det som lagas, blåser på det några sekunder så att det svalnar och provar sedan. Något som man däremot ser ganska ofta i alla sorters matlagningsprogram är kockar som smakar av direkt utan att det som lagas hinner svalna och nu undrar jag därför hur detta går till? Jag har hört talas om att erfarna kockar inte brukar bränna händerna lika lätt som den genomsnittliga matlagaren eftersom deras händer vant sig vid värmen, kan det vara så att det funkar på samma sätt med munnen? Om jag själv provar något som är för varmt brukar det leda till att jag står och drar in luft samtidigt som jag tuggar frenetiskt, viftar med händerna och stampar i golvet (tänker mig att det kan liknas vid någon som får en hjärtinfarkt), men kockarna på TV ser helt obekymrade ut. Hur gör man? Berätta!
Citera
2010-09-15, 18:57
Medlem
Anroras avatar
Härdning. Bara stå och göra det ett tag så vänjer du dig.
Citera
2010-09-15, 18:59
Medlem
Aakes avatar
Antagligen doppar de bara skeden i såsen.
Citera
2010-09-15, 19:11
Medlem
Doppar du en kall sked i en sås så har den svalnat rätt så mkt innan den når munnen! Annars är det bara att blåsa lite på det!
Citera
2010-09-15, 20:58
Medlem
Monsterpers avatar
Min kompis från Korea säger att riktigt god soppa/gryta slevar man i sig direkt ur kastrullen som kommer direkt från spisen.

Det är bara att härda.

Se det som att få grova fötter av att gå barfota.
Citera
2010-09-15, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Det finns teknik i avsmakningen. Man suger in lika mycket luft (snabbt) som själva smakprovet. På det viset får man i sig aromerna bättre eftersom värmen bidrar till det. För att riktigt känna smaken så bör provet inte vara för litet. Ofta missar man nämligen på sältan.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 21:31
Medlem
klybans avatar
Dom fyller inte skeden med sås heller, så det lilla som hamnar där kyls snabbt.
Men såklart fiskar man efter sås i 10 sek med skeden och fyller den, så kommer det bli varmt utan tvekan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monsterper
Min kompis från Korea säger att riktigt god soppa/gryta slevar man i sig direkt ur kastrullen som kommer direkt från spisen.

Det är bara att härda.

Se det som att få grova fötter av att gå barfota.
Dom sörplar i asien en jävla massa det hjälper till att kyla det hela.
Citera
2010-09-15, 23:22
Medlem
X666s avatar
DOPPA skeden rätt ner, inte till ytspänningsgränsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in