Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-15, 17:50
Medlem
Morrissons avatar
Allting genomgår ständig förändring och Flashback är verkligen inget undantag. Jag har befunnit mig på sådan sedan 2006-2007 och jag har märkt en hel del negativa trender, men nu tycks det bara gå utför. Antalet smileys, onliners och dåliga formulingar tycks öka lavinartat här på forumet! Nog om det, ålder och generationsbyte är inte vad tråden handlar om.

Flashback står ju för "kvalité före kvantitet", vilket är någonting jag alltid har uppskattat. De åren jag har varit här så har moderatorerna gjort ett oerhört bra jobb och barnen/pappskallarna tycks ha hållits ute ur debatterna på ett väldigt effektivt sätt. Däremot tycks dessa människor ha anslutit sig till gemenskapen och förpestat forumet med sina bedrövliga inlägg.

Det har alltid funnits skribenter som konstant skriver "+1", "Haha, jag håller med dig!" eller varför inte bara "". Men i mina ögon så har den här typen skribenter blivit allt vanligare och vanligare. Jag har sett folk som är registrerade på sidan 09- och 10- med över fyra tusen inlägg! Jag tror till och med att det finns en användare registrerad tidigt 2010 med drygt åtta tusen inlägg! Mitt konto från 2007 kommer inte ens upp i tre tusen inlägg, förvisso skriver jag inte i varenda tråd jag är intresserad utav. Utan jag skriver endast när jag har någonting att säga, men den uppfattning tycks inte existera hos vissa.

Så min fråga går till er moderatorer - har kvalitén minskat och kvantiteten ökat? Att antalet inlägg ökat är fullt förståeligt, då användarantalet är konstant stigande. Fast tittar man på det generellt sett, har antalet skitinlägg ökat de senaste åren? Jag tar för givet att jag inte ens ser hälften av alla inlägg som raderats då dom har varit helt innehållslösa.

Om ni moderatorer ser en negativt förändring, hur tycker ni då att man skall tackla trenden?

/Morrisson
Senast redigerad av Morrisson 2010-09-15 kl. 18:50.
Citera
2010-09-15, 18:05
Moderator
Jeckes avatar
Visst har antalet inlägg med oneliners, smileys och plusettor ökat.
Men det totala antalet inlägg har också ökat lavinartat, frågan är om andelen "oseriösa" inlägg har ökat, eller om ökningen av den sortens inlägg helt enkelt beror på en ökad aktivitet på forumet.

Du märker dem också lättare nu än innan, eftersom det postas många fler och du därmed ser mer av dem innan de raderas.

Sen att kvalitén på forumet har gått ner.
Det är många som blickar tillbaka och säger att det var bättre förr. Men ta och leta upp lite gamla trådar, så kommer du se att de inte är ett dugg bättre. Gå riktigt långt tillbaka så kommer du att se att det tvärtom har blivit mer seriöst, och mindre trams tillåts nuförtiden.
Citera
2010-09-15, 18:49
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Visst har antalet inlägg med oneliners, smileys och plusettor ökat.
Men det totala antalet inlägg har också ökat lavinartat, frågan är om andelen "oseriösa" inlägg har ökat, eller om ökningen av den sortens inlägg helt enkelt beror på en ökad aktivitet på forumet.

Du märker dem också lättare nu än innan, eftersom det postas många fler och du därmed ser mer av dem innan de raderas.

Sen att kvalitén på forumet har gått ner.
Det är många som blickar tillbaka och säger att det var bättre förr. Men ta och leta upp lite gamla trådar, så kommer du se att de inte är ett dugg bättre. Gå riktigt långt tillbaka så kommer du att se att det tvärtom har blivit mer seriöst, och mindre trams tillåts nuförtiden.

Tack för svaret! Fast jag håller inte riktigt med dig. Under Flashbacks första år så fanns det en hel del dåliga inlägg, men runt 06- så tyckte jag att nivån var bra mycket bättre än den är nu.

Hur tror du att Flashback kommer att vara om fyra år? Vad tycker du personligen att Flashback bör göra för att undvika nedgång? Om du ens tycker att någonting bör förändras.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det stavas moderatorer. Men forumet var bättre förr.

Hade du läst mitt första inlägg så hade du förstått att jag kan stava ordet, med tanke på att jag skrev det tre gånger. Men tack för att du 'påpekade' felet i rubriken.
Citera
2010-09-15, 19:05
Medlem
Jag gillar att läsa dina utförliga och ofta intressanta inlägg Morrisson medans jag även vill underhållas av halvtrams. De ger mig ett garv om dagen, jag tycker inte det ska underskattas, man behöver skratta också ! Jag behöver det ! Oneliners är också ett svar om det verkligen är ett svar.

+1 gillar jag inte heller, trodde jag inte var tillåtet längre. För mycket smileys blir jobbigt att läsa. Sedan kan man ju välja vilka tider man vill logga in helt enkelt, du kan nog räkna ut vilka tider/dagar det blir övertramsigt. Nu var frågan ställd till moderatorer, men jag tyckte ditt inlägg var för intressant för att låta bli att ge min synpunkt.
Senast redigerad av pierso 2010-09-15 kl. 19:11.
Citera
2010-09-15, 19:09
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson

Det har alltid funnits skribenter som konstant skriver "+1", "Haha, jag håller med dig!" eller varför inte bara "". Men i mina ögon så har den här typen skribenter blivit allt vanligare och vanligare. Jag har sett folk som är registrerade på sidan 09- och 10- med över fyra tusen inlägg!

Skyldig fast jag vidhåller att åtminstone en del av mina inlägg är vettiga

Tycker själv det har blivet mindre +1 och liknande så håller inte riktigt med dig tror moderatorernas krafttag mot det har börjat ge resultat åtminstone verkar det som det.
Citera
2010-09-15, 20:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det stavas moderatorer. Men forumet var bättre förr.
Det är få som faktiskt vet vad de talar om som håller med om det där. Oftast minns man bara det halvdussin lysande trådar som årligen dök upp och sen förtränger man de högar med skit som producerades.

Att vi till antalet har fler kassa inlägg idag är inget konstigt med tanke på att det skrivs i storleksordningen en halv miljon inlägg varje månad. Procentuellt är dock kvaliteten väldigt mycket högre och förhoppningen är att vi ska kunna stävja en ännu större del av idiotinläggen.
Citera
2010-09-15, 20:28
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierso
Jag gillar att läsa dina utförliga och ofta intressanta inlägg Morrisson medans jag även vill underhållas av halvtrams. De ger mig ett garv om dagen, jag tycker inte det ska underskattas, man behöver skratta också ! Jag behöver det ! Oneliners är också ett svar om det verkligen är ett svar.

+1 gillar jag inte heller, trodde jag inte var tillåtet längre. För mycket smileys blir jobbigt att läsa. Sedan kan man ju välja vilka tider man vill logga in helt enkelt, du kan nog räkna ut vilka tider/dagar det blir övertramsigt. Nu var frågan ställd till moderatorer, men jag tyckte ditt inlägg var för intressant för att låta bli att ge min synpunkt.

Man får tacka så mycket, alltid kul med komplimanger!

Jag håller med dig, visst fasen har man fått sig ett par skratt när någon idiot har dykt upp och skrivit något roligt. Det är inte det att jag är helt humorbefriad, utan det är skribenterna som bombarderar med nonsens som jag ställer mig frågande till. Men det är klart, ett par skratt har man ju fått!

Du har en poäng angående tider på dygnet, men grundpelaren är nog ändå vilken forumsdel man beblandar sig i. Vissa delar av forumet flockar fler grundskoleelever än andra, så att säga!

Givetvis vill jag ha andras synpunkter också, speciellt när dom börjar inlägget med att smickra mig!

/Morrisson
Citera
2010-09-15, 22:17
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det enda forumet jag märkt blivit värre är Politik - Inrikes, men det måste bero på valet. Och det är blandade skurar från både höger och vänster som bidrar med mycket OT, oneliners och skitsnack. Annars tycker jag att många forum håller ganska hög klass. Vill man ha trams beger man sig till länktips, vill man ha seriöst snack beger man sig till samhälle- eller politik-forumen.
Citera
2010-09-15, 23:58
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Så min fråga går till er moderatorer - har kvalitén minskat och kvantiteten ökat?

Nej, det tycker inte jag åtminstone. Även om det går i vågor. Sommar betyder en massa lediga snorungar vilket i sin tur betyder mer trams och en språkmässig misär, valtider betyder en massa rabiata typer som älskar eller hatar SD och som är tvungna att skriva om det i alla trådar osv.

Sen varierar ju kvaliteten oerhört mkt mellan Flashbacks egna forum också, det är ju bara att besöka något av knarkforumen och försöka dechiffrera sig igenom deras drogmättade inlägg och jämföra dessa med inläggen i t.ex Ekonomi så inser man vilken spännvidd FB har.
Citera
2010-09-16, 00:58
Medlem
Imirons avatar
Jag har vart medlem sedan 08 och tycker kanske inte att kvalitén har sjunkit jättemycket. Däremot tycker jag att trådarna och det man diskuterade skenreellt var mer intressant förut. V&M handlade inte om hur en jägartrupp med oändligt med ammo ska ge sig på hela romerska armén och politik utrikes handlade inte bara om Israel-Palestina, kurder och balkan (även om det även då var en stor del). Det känns som att den typen av diskussioner har blivit vanligare, vilket är tråkigt. Men jag har på känn att det där kan gå lite i vågor.

Kan för övrigt säga att det i framtiden kommer bli betydligt tuffare för trollen, tramsarna och arna.
Citera
2010-09-16, 01:31
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
[..]
Det är sant, trådar från back in the day kan vara riktigt åt helvete, dom kan se ut ungefär såhär:

Citat:
Sköna horor i Helsingborg?

Någon som vet några sköna horor i Helsingborg?

Citat:
Du din lille fikusrunkare, du ska inte ha nått!

Citat:
Håll käften, jag bad om tips!

Citat:
Den ariska rasen ska stiga!

Citat:
Nån som vet eller?

Citat:
RÖÖÖÖÖV!

Citat:
Någon bra kran i Jönköping inne?

Men det här är ju verkligen långt tillbaka, när forumet inte riktigt hade blivit ett forum ännu, utan mer var som ett bloggkommentarfält.
Om jag inte minns fel fanns det från början inte ens några moderatorer, så det är inte så konstigt att det var som det var.

Visst har man blivit äldre, men i takt med det tror jag också medelåldern har sjunkit, vilket är helt naturligt, då internetuppkoppling numera är en leksak och självklarthet för kidsen.
Som Jecke säger har också forumet blivit mycket större, men majoriteten av internetanvändarna överlag är nog rätt unga, framförallt den typen av användare som är reggade på forum och communitys.
Jag säger inte nu att minderåriga användare står för allt skit, precis som alla äldre inte håller en scyst nivå, men mycket av det "tramset" du pratar om känns väldigt fragbajtigt och 4chan-inspirerat, och där är det nog i störts utsträckning yngre förmågor som står bakom.

Men jag tror Oddball är inne på helt rätt spår, det ser väldigt skräpigt ut nu när det precis har varit sommarlov och direkt efter är det val, så det blir nog lite ordning framåt hösten igen.
Senast redigerad av _abou 2010-09-16 kl. 01:34.
Citera
2010-09-16, 06:10
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det är få som faktiskt vet vad de talar om som håller med om det där. Oftast minns man bara det halvdussin lysande trådar som årligen dök upp och sen förtränger man de högar med skit som producerades.

Att vi till antalet har fler kassa inlägg idag är inget konstigt med tanke på att det skrivs i storleksordningen en halv miljon inlägg varje månad. Procentuellt är dock kvaliteten väldigt mycket högre och förhoppningen är att vi ska kunna stävja en ännu större del av idiotinläggen.
Word!

Nej, men det är som ÅnkelGunnar säger, det var inte så mycket bättre förr. Det var bara färre inlägg i trådarna och den "sönderspammning" som kan ske av trådarna idag existerade inte på samma sätt. Men procentuellt var inläggen då inte så mycket bättre. Jag har varit här sedan 2004 och det var betydligt fler OT-inlägg i trådarna då (procentuellt sett), men efter det fungerade bra ändå eftersom det bara var att bläddra förbi. På den tiden kunde även OT-inlägg vara både roliga och tänkvärda. Men sedan hände något, Flashback växte och behovet av att få renare och snyggare trådar växte med dess storlek. Vi kan tycka att det produceras mycket skit på FB och det är sant, men man ska också veta att moderatorerna gör ett enormt arbete för att hålla rent i trådarna. Nästa steg blir att anställa moderatorer som mot lön på heltid sitter och går igenom forumen. Men är det verkligen ett sådant Flashback vi vill ha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in