2010-09-15, 17:33
Medlem
stelfrusens avatar
Hej!
Jag får återkommande tix i ögonen, alltså att jag känner att kroppen inte kan hantera blinkningarna själv och jag själv sitter och tänker och anstränger mig vid varje blinkningar... Alltså att jag själv trycker ner ögonlocken som om jag skulle blunda självmant!
Det är sjukt irriterande och man blir sjukligt frustrerad av det.. Det kommer bara när det inte är så mycket händelser. Alltså om jag typ skulle sitta och snacka med ett gäng kompisar och spela xbox och ha fullt upp så skulle jag inte haft några problem. Men om jag sitter på en tråkigt lektion så kommer det direkt. Exempelvis nu har jag det, för jag har det alltid nånstans i huvudet att jag måste blinka. Det är som hjärnans reflex funktion är avstängd Har det kanske i 2-3 månader sen försvinner det och sen kommer det tillbaka.

Jag undrar om någon haft samma problem? Eller vet något om det och skulle kunna ge lite hjälp..
Har länge trott att jag har någon grad av OCD... Vad tror ni?

Otroligt tacksam för svar
Citera
2010-09-15, 17:49
Medlem
namelessfacelesss avatar
Ticks heter det för övrigt
Citera
2010-09-15, 17:52
Medlem
Hegamons avatar
Gör inte så, du kan få påsar under ögonen om du tar i för mycket. Muskler byggs upp och det ser inget vidare ut.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/ffffffff.jpg
Citera
2010-09-15, 18:02
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Jag tycker att du ska gå till en vårdcentral och kolla upp det, är det OCD kan kognitiv beteendeterapi hjälpa och är det tics finns det läkemedel har jag för mig. Jag kan förstå att det kan kännas pinsamt att gå dit men det är väl nästan ännu mer pinsamt att ha dessa tics för sig.
Citera
2010-09-15, 18:36
Medlem
stelfrusens avatar
Så OCD det kan även vara, exempelvis Ticks i ögonen?
Citera
2010-09-15, 19:30
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Nämen gott folk. Tics heter det. Ticks är fästingar, ni vet de där äckliga blodsugande jävlarna.

Jag har hemska ögontics som jag haft åtminstone sedan tidiga tonåren. Dessa blev värre sedan jag drabbades av torra ögon. Det liksom kliar bakom ögonen eller vad man ska säga, samt att hela nervsystemet kräver att jag blinkar. Jag upplever att bensodiazepiner minskar ticfrekvensen. Ögondroppar hjälper om ögonen är torra.

Ju mer jag tänker på att jag har tics, desto mer frekventa och våldsamma får jag.
Citera
2010-09-15, 22:19
Medlem
stelfrusens avatar
Jag kan inte kalla mina hemska. Men det är sjukt störande, vad nu skillnaden är. Men försvinner dina tics då du är upptagen och har annat att tänka på? så är det för mig..
Citera
2010-09-16, 01:07
Medlem
Jag brukar få detta när jag är stressad och/eller försöker koncentrera mej hårt när jag pratar med någon, vilket lett till att jag har blinkat med något öga åt någon ganska olämpligt. Men detta händer hyfsat sällan så jag brukar inte besväras mycket av det.
Har också för mej att har man magnesium brist så kan man få okontrollerbara ''muskel ryckningar'' lite här och var, men detta stämmer nog inte in så bra här.
Citera
2010-09-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Gör inte så, du kan få påsar under ögonen om du tar i för mycket. Muskler byggs upp och det ser inget vidare ut.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/ffffffff.jpg

Yes det stämmer, jag har börjat få det av just den anledningen. För mig är det mest när jag sitter och ska slappna av faktiskt som jag känner små vibrationer i ansiktet och framförallt i musklerna kring ögonen. Tack och lov blir jag nog aldrig så ful som människan på din bild iaf.
Citera
2010-09-16, 15:22
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelfrusen
Jag kan inte kalla mina hemska. Men det är sjukt störande, vad nu skillnaden är. Men försvinner dina tics då du är upptagen och har annat att tänka på? så är det för mig..
Ofta kan jag vara ticsfri när jag är koncentrerad och pigg. Tex vid läkarmöten. Så få läkare har sett mina tics. Vid stress blir de värre.

Det är lite som att jag har ticsen för att hålla mig alert eller nåt.
Citera
2010-10-18, 16:31
Medlem
stelfrusens avatar
Problemen är helt borta, underbart. Kommer väll tillbaka i framtiden dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in