Citat:
Ursprungligen postat av laxe
Men ska det verkligen krävas? Måste man lämna UP?
Skämtar du eller? Vad är problemet? Om du vill ha någon hjälp så får du ju böja på nacken och göra som de ber dig! Din socialsekreterare vill att du skall lämna ett urinprov och du gnäller som en liten snorunge!
Ja, det kan upplevas som litet kränkande men det är som så att Sveriges kommuner, de flesta behandlingshem, Polisen, Sjukvården, Kriminalvården osv använder urinprov som den analysmetod för att kolla efter narkotiska preparat. Så är det och det är bara att gilla läget om du vill ha nån hjälp.
Dom som tar urinprov har tagit så många urinprov och sett så många ballar att det bara är en del av deras jobb och inget annat. Så det är alltså hos dig problemet ligger. Du är sned för att de vill din soc kräver ett urinprov av dig.
Dom vill hjälpa dig fattar du inte det? Jag är själv narkoman och har varit aktiv i 10 år, har varit på 5 behandlingar, suttit inne i fängelse ett år, haft 2 LVM, ett tio-tal fylleceller och ett 10 tal överdoser.
Jag hatade soc i början av mitt droganvändande. För att de ställde till med besvär som jag ansåg det. Men idag anser jag att soc bara försökt hjälpa mig i alla år och att jag är jättetacksam att jag bor i ett land där jag gratis får hjälp för min beroendesjukdom gång på gång, trots att jag ljugit för soc, jag har manipulerat, jag har misslyckats med 5 behandlingar och skall imorrn prata om en sjätte behandling som jag blivit beviljad.
Så ser jag på saken. Allt socialtjänsten gör, gör de för att hjälpa oss som är narkomaner/alkoholister. Att de vill ta ett urinprov är ju för att se om du är aktiv eller inte. För att kunna gå vidare med ditt ärende, vilken form av åtgärd som skall sättas in för att hjälpa dig, öppenvård, behandlingshem eller annan form, allt beror ju på till att börja med på om du är drogfri eller inte och nummer två om du vill sluta droga eller inte.
Så vad fan gnäller du om? Häng fram kuken och ge dem de dropparna av ditt urin de vill ha så att du kan få den hjälp de vill ge dig!