2010-11-20, 04:15
Medlem
lennons avatar
Jag har ett liknande problem men det är från en utländsk bank. Lloyds TSB till Sverige. På den Svenska banken så är jag "känd" så jag hoppas bara att jag kan överföra mina surt ihop tjänade stålar utan att dom blandar in skattemyndigheten. Jag har sökt rund lite och det verkar vara en gräns på 150 000 Sek som någon annan nämner i tråden.
Citera
2010-11-20, 11:52
Bannlyst
Eftersom pengarna redan är inne i systemet så är inte bankerna alls hårda, man utgår ju ifrån att pengarna är rena och lagliga.

Det är när man ska föra in nya pengar (läs: kontanter) i systemet som det blir ett jävla liv. Då behövs verifikationer, kvitton etc om beloppet överstiger fjuttiga 10 000.

När det gäller pengar från utlandet så vet jag faktiskt inte, tyvärr. Pinsamt, en sak jag BORDE veta.. ring till banken och fråga, meddela sedan här hur det gick.
Citera
2010-11-20, 15:01
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Eftersom pengarna redan är inne i systemet så är inte bankerna alls hårda, man utgår ju ifrån att pengarna är rena och lagliga.

Det är när man ska föra in nya pengar (läs: kontanter) i systemet som det blir ett jävla liv. Då behövs verifikationer, kvitton etc om beloppet överstiger fjuttiga 10 000.

När det gäller pengar från utlandet så vet jag faktiskt inte, tyvärr. Pinsamt, en sak jag BORDE veta.. ring till banken och fråga, meddela sedan här hur det gick.

Det varierar som fasen beroende på vilken bankman det är man träffar, sålde nyligen en bil och satte in en skaplig summa kontanter utan någon fråga alls.
Citera
2010-11-20, 16:55
Medlem
Över 150.000 till utlandet och om det var utländsk medborgare som en åtgärd mot stöd till terrorism har jag läst något om. Emellan olika svenska medborgare däremot vet jag inget. Ser inte varför de skulle bry sig. Och känns väl inte direkt som det angår dem egentligen. Men vi blir ju mer och mer övervakade hela tiden så.

Men jag det är lugnt med de summorna och upp.

Vet inte vad myndigheterna skulle tänka på heller om det nu var större. Vad skulle det flaggas för? Vad skulle utredas? Vi har ju ingen gåvoskatt. Vill någon ge dig 5 miljoner så är det väl upp till dem =P
Citera
2010-11-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lennon
Jag har sökt rund lite och det verkar vara en gräns på 150 000 Sek som någon annan nämner i tråden.
Om det är säg 250.000 borde du ju kunna flytta 125.000 till dig själv, 125.000 till någon du känner som sedan flyttar de 125.000 till dig.

Eller skulle systemet minnas att de har varit utomlands en gång? Tvivlar jag på.
Citera
2010-11-20, 20:23
Medlem
lennons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Jag skall ringa banken efter helgen och kolla. Hoppas bara att dom är ärliga och inte lämnar mig i klistret...

Det är inga svarta pengar eller något lurt bara ett lönekonto som skall flyttas hem till Sverige

Tack för alla svar

Lennon
Citera
2010-11-20, 20:35
Medlem
Oroar du dig för skatteverket borde det väl ändå vara lite lurt, men det har ju inte med saken eller vi med att göra
Citera
2010-11-20, 22:53
Medlem
lennons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Oroar du dig för skatteverket borde det väl ändå vara lite lurt, men det har ju inte med saken eller vi med att göra

Jag har jobbat utanför Sverige i ett par år och hade ej utvandrat helt. Äger man en fastighet så har man tillräcklig anknytning för att betala skatt i Sverige. Nu vill jag inte hamna i någon skattetjänstemans bedömning huruvida jag skall betala mer skatt till Svenska staten (även om jag nu ej belastat/utnyttjat samhället)
Med mina surt förvärvade stålar kommer jag att betala moms med ändå när jag köper varor hemma

Så bara hem med slantarna på bästa sätt!
Citera
2010-11-20, 23:20
Medlem
Var det inte problem med momsen antar jag att andras metod hade fungerat. Köp guld utomlands. Åk hem. Ha kvar eller sälj

Eller vill de ha kvitton då med?
Citera
2010-11-20, 23:50
Medlem
Enydrions avatar
jag förde över en summa på några hundra tusen till en av de där små bankerna med hög ränta och de ringde faktiskt och frågade var pengarna kom ifrån???

mystiskt de sa att de inte kunde se var pengarna kom ifrån? det var ju knappast en hög med sedlar de fått och hade jag kommit till en bank med en hög sedlar och ett inbetalningskort så hade väl den banken frågat om pengarna...

men det är bara den banken som frågat, ingen av de andra har gjort det...
Citera
2010-11-21, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lennon
Jag skall ringa banken efter helgen och kolla. Hoppas bara att dom är ärliga och inte lämnar mig i klistret...

Det är inga svarta pengar eller något lurt bara ett lönekonto som skall flyttas hem till Sverige

Tack för alla svar

Lennon

Klart dem är ärliga? Banken VILL ju att du sätter in pengarna hos dem, det är ju hela grunden för deras verksamhet. Tyvärr förstör svensk lagstiftning väldigt mycket. Tjänar du lite slantar så blir du slaktad och brännd på bål. Din j*vla onda kapitalist!

Jag själv hjälper några vänner med lägenheter, som jag också tjänar lite pengar på. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om pappa staten/farbror blå får reda på detta..
Citera
2010-11-21, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Det varierar som fasen beroende på vilken bankman det är man träffar, sålde nyligen en bil och satte in en skaplig summa kontanter utan någon fråga alls.

Inte ens verifikation/kvitto på köpet? Hur stor var summan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in