Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-14, 22:37
  #1
Medlem
designershoes avatar
Lång historia kort, trött på sverige och ska ta en break ifrån skolan.
Om jag ändå ska spendera 5+ år på UNI/Högskola så förtjänar jag ett par år resandes.

Jag har såklart kollat upp landet, kollat på expat forum och skaffat mig ett jobb där.

Men har en fråga till er;

Är det någon på fb som bor där nere och kan berätta lite mer hur det är än vad foldrarna jag blev skickad av företaget säger?
Vill inte gärna åka ner och bli knivad i strupen

Tack på förhand.
Citera
2010-09-15, 12:38
  #2
Medlem
Du behöver knappast vara rädd för att bli knivad i strupen. Sofia är ingen speciellt farlig stad. Jag kände mig aldrig hotad när jag var där.

Vad ska du jobba med? Intressant med folk som vågar ge sig ut på sånt här.

Annars tyckte jag Sofia var en ganska trevlig stad. Väldigt billig men ändå god mat. En del fina byggnader. På vintern kan du åka skidor i närheten. När det börjar bli varmare igen är det inte alltför långt till badorterna vid Svarta Havet.
Utelivet kan jag inte säga så mycket om. Vi var ute under en vardag bara och det var ganska dött i ärlighetens namn, men jag är säker på att man kan festa där också.
Citera
2010-09-15, 12:47
  #3
Medlem
Sofia är en fin stad. En jävla massa tiggare när jag var där för ett massa år sedan dock.
Citera
2010-09-15, 15:14
  #4
Medlem
designershoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tshabalala
Vad ska du jobba med? Intressant med folk som vågar ge sig ut på sånt här.

IT support tillbaka till Sverige

Jo det skall nog bli roligt, men vore ganska skönt att hitta någon som är där nu.
Då alla expat forum inte är uppdaterade på några år och jag kommer nog vara ganska desorienterad dem första veckorna
Citera
2010-09-15, 16:22
  #5
Medlem
ScabbedSaints avatar
Gör det...
man är alltid vilse i början men du kommer som sagt att jobba och kommer att ha en del kollegor på jobbet att suga info från.

Det var samma när jag flytta till Prag för 4 år sen..
Inte en susning om var jag var eller skulle.
Men man lärde sig ganska snabbt genom att fråga kollegor osv.
Citera
2010-09-15, 17:25
  #6
Medlem
designershoes avatar
Jo det är sant, men bäst vore ju att hitta ungdomar med samma intresse då jag fick intrycket från jobbkontakten att det var många "äldre" som jobbade där, och bulgarierna på IRC sa i princip akta dig för lokalbefolkningen annars har jag väldigt lätt att ta kontakt med nya människor.
Citera
2010-09-16, 13:40
  #7
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av designershoe
Jo det är sant, men bäst vore ju att hitta ungdomar med samma intresse då jag fick intrycket från jobbkontakten att det var många "äldre" som jobbade där, och bulgarierna på IRC sa i princip akta dig för lokalbefolkningen annars har jag väldigt lätt att ta kontakt med nya människor.

Varför ska man akta sig för lokalbefolkningen? Varenda bulgarier kan ju knappast vara inblandad i maffia och korruption. Annars kan man ju inte öppna en restaurang som hederlig svensk heller.
Citera
2010-09-16, 14:35
  #8
Medlem
designershoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Varför ska man akta sig för lokalbefolkningen? Varenda bulgarier kan ju knappast vara inblandad i maffia och korruption. Annars kan man ju inte öppna en restaurang som hederlig svensk heller.

Detta kommer från några bulgarier på forumet;
Citat:
At least 50% of the men around you are complete, utter, useless idiots, that wear tight black shirts and pretend to be associated with the 400 person organization known as the “mafia"

Citat:
The #1 diagnosis in the country, for anything, is “STRESS”, no matter what your problem is, your 60% likely to be suffering from “stress”. You have to go to a minimum of two “stress” doctors before you get to the third who realizes you have bronchitis.

Citat:
Giving money to the police for no apparent reason has recently became an OK thing to do.


Men är ändå lika sugen på att flytta ner, om någon kan säga ur svensk syn vilka kulturkrockar jag kommer få osv.
Citera
2010-09-19, 01:39
  #9
Medlem
Hej,

Har en del erfarenhet från Bulgarien.
1) Du behöver inte vara orolig för någon maffia, de som arbetar inom den organiserade brottsligheten ser sig själva som affärsmän och jobbar främst inom byggbranschen + politiken.

2) Kulturkrockar tror jag inte du kommer ha några problem med, landet är både kristet och europeiskt (inget illa menat andra religioner)

Vilket företag ska du jobba för?
Citera
2010-09-19, 09:57
  #10
Medlem
Testa www.reseforum.se där kanske du hittar någon som redan är där!
Citera
2010-09-22, 03:01
  #11
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av designershoe
IT support tillbaka till Sverige

Jo det skall nog bli roligt, men vore ganska skönt att hitta någon som är där nu.
Då alla expat forum inte är uppdaterade på några år och jag kommer nog vara ganska desorienterad dem första veckorna

Heh...har vi sökt samma jobb?
Citera
2010-09-23, 12:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Heh...har vi sökt samma jobb?

Vilket företag har du sökt jobb på?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1297342

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback