Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Enormt överreglerad och speciellt punktreglerad ekonomi, speciellt banksektorn.
Med den här definitionen är merparten av världens länder de facto fasciststater.
Citat:
Jag ser snarare fascism som att man inte behöver förstatliga företagen när man reglerar sönder dem och sätter företagarna i sin egen ficka.
Är ju tvärtom, det är politikerna som idkar enormt inflytande över privata sektorn. Ta bara de sjuka lagar som fanns gällande att påtvinga banker att ge ut huslån som folk inte kan betala av.
Okej, men tyvärr stämmer detta varken överens med den Italienska fascismen eller någon tidigare användning av termen korporatism. Korporatism är
alltid en kollektivistisk samhällssyn - dock inte nödvändigtvis av den egalitära sorten. Tycker du verkligen att detta är en bra beskrivning av USA?
Vilka lagar refererar du till förresten?
Citat:
Ja, då är det ju enormt viktigt att låta företag där gå under när företagsledarna gör bort sig. Betyder ju fan inte att hela finansbranchen går sönder. Betyder att bättre personer tar över ansvaret.
Oavsett hur stor del av branschen företagen i fråga utgör?
Citat:
Du skulle kunna ha en poäng att ideologisk renhet inte är av vikt om det är andra aspekter som bär ansvaret. Nu är det ju så att problemen existerar just pga av det staten gör, inte pga av det marknaden gör (som ofta är en respons av statligt agerande). Så det gäller ju då att identifiera vad som är problemet.
Jaha. Så det är alltså staten som bär ansvaret för den senaste krisen. Då förstår jag inte varför du motsätter dig en s.k "bailout" om företagen som mottar resurserna inte bär någon skuld.
Skulle dock uppskatta om du kunde ge mig några länkar till artiklar eller essäer om ämnet; allt jag läst pekar nämligen åt motsatt riktning.
Citat:
Ingen människa är ju heller perfekt, men på en sjuk person föredrar jag att kolla på den enorma cancertumören före att skylla det på en brist av cancer.
Ja, men ironiskt nog kan samma argument användas emot din egen ståndpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Självklart spelar efterfrågan in, om efterfrågan för företag inom finansväsendet, som du så vackert kallar det, minskar drastiskt så betyder det att deras samhällsbärande funktion har minskat i samma takt som efterfrågan gör det. Att företag går omkull är en naturlig del av marknaden, vare sig det är i bankväsendet eller i klädindustrin.
Visst, i teorin har du rätt - men verkligheten anpassar sig inte efter formler eller mallar; oavsett hur välgjorda de kan tänkas vara. Om en tjänst innehar en samhällsbärande funktion så till den grad att det är omöjligt för individen att existera utan att nyttja denna tjänst, hur relevant är då argument om tillgång/efterfrågan? Hoppas jag inte uttrycker mig för klumpigt.
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Jag förstår också att ideologin ibland måste ta ett steg bakåt, jag är själv förespråkare utav ett våldsmonopol, helt ideologiskt hade jag varit AnKa. Men grejen är den att USA har tagit flera steg bort från kapitalismen, man bedriver Keynesianism på hög nivå, extremt tunga regleringar över företag och en hyffsat stor offentlig sektor. Jag skulle säga att USA är en blandekonomi med mycket korruption och en kapitalistisk historia.
Jag antar att skillnaden mellan oss är att jag utan tvekan skulle beskriva Keynesianism som en ideologi som verkar inom kapitalismens ramverk. En restriktiv sådan, visserligen.