2004-06-02, 18:38
Medlem
hagge3s avatar
Satt och funderade på det förut, ifall det finns folk som är t.ex allergiska mot vatten?

Eller mot typ pasta?
Vad finns det för besvärliga/ovanliga allergier?
Citera
2004-06-02, 19:48
Medlem
kantarell_snusks avatar
När jag var liten så kunde jag inte vara i näheten av ett rum där det fanns tillagad fisk.... Fick äta i klassrummet när det var fisk ända tills jag gick i mellanstadiet

Hag hörde om en kille som inte kunde dricka vanligt kranvatten, han var tvungen att rena det ännu mer eller nåt sånt
Mer kommer jag inte på....
Citera
2004-06-02, 19:51
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantarell_snusk
När jag var liten så kunde jag inte vara i näheten av ett rum där det fanns tillagad fisk.... Fick äta i klassrummet när det var fisk ända tills jag gick i mellanstadiet

Hag hörde om en kille som inte kunde dricka vanligt kranvatten, han var tvungen att rena det ännu mer eller nåt sånt
Mer kommer jag inte på....

Shit, men asså fick du utslag av fisken eler något? Eller var det bara "så äcklig lukt att du spydde"?

Hehe, taskigt läge för honom.
Citera
2004-06-02, 19:54
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Satt och funderade på det förut, ifall det finns folk som är t.ex allergiska mot vatten?

Eller mot typ pasta?
Vad finns det för besvärliga/ovanliga allergier?

En firre i Hitta Nemo är ju H2O-intolerant.

Pasta? Jo är man glutenintolerant så. Sedan kan man vara "allergisk" mot enbart röda frukter/grönsaker, frukt&grönt innehållande kärnor etc.
När det handlar om mat brukar man tala om överkänslighet och intolerans och inte allergi.
Citera
2004-06-02, 19:56
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Shit, men asså fick du utslag av fisken eler något? Eller var det bara "så äcklig lukt att du spydde"?

Fisk kan du dö av om du är överkänslig.
Citera
2004-06-02, 19:57
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Fisk kan du dö av om du är överkänslig.

Oj, fyfan.

Är det något speciellt ämne i fisken som gör det?
Fast iofs, man kan ju dö av allt om man är tillräckligt överkänslig?
Citera
2004-06-02, 20:10
Medlem
Hispervispers avatar
Jag har en släktning som utan problem kan gå ut i skogen och plocka svamp men så fort den skall tillagas/ätas så måste han fly huset, tvärstopp i andningsvägarna.

Ytterligare en bekant, allergisk mot bla gurka

Själv är jag allergisk mot vissa viner, räcker med ett glas för att jag skall bli alldeles röd i ansiktet och får klåda i ansikte och ögon. Tyvärr har jag inte sett något samband mellan vilka viner som ger dessa symptom.
Citera
2004-06-02, 20:31
Medlem
tonyhassans avatar
En typ är till exempel typ 1 allergi där kroppen byggt upp ett försvar mot allergenet (allergi-ämnet) bland annat genom att utrusta en slags celler som heter Mast-celler med anti-kroppar som bara sitter där och väntar på att allergenet ska dyka upp igen.. Och så vips så släpper dom ut ämnen som gör att luftvägarna drar ihop sig och kärlen vidgar sig så att det blir läckage och man blir svullen o fin...

Sen finns ju kontaktallergi där man får ett eksem vid hudkontakt med ämnet.

Men ni kanske är ute efter typ1 allergi här...

Jordnötter, nötter från träd och skaldjur tillhör de vanliga bovarna i maten som kan orsaka livshotande tillstånd.

Annars har vi getingbett och andra insektsbett, röntgenkontrast lokalbedövning, antibiotika, latex..

Men vill du ha något riktigt skumt så varför inte "exercise induced anaphylaxis"
Dvs ett livshotande allergiliknande tillstånd utlöst av träning...
mvh/tony
Citera
2004-06-05, 03:35
Medlem
kantarell_snusks avatar
Citat:

Halsen svällde upp så jag inte kunde andas.
Citera
2004-06-05, 13:43
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantarell_snusk
Halsen svällde upp så jag inte kunde andas.

Hmm, okej.
Citera
2004-06-05, 18:47
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Själv är jag allergisk mot vissa viner, räcker med ett glas för att jag skall bli alldeles röd i ansiktet och får klåda i ansikte och ögon. Tyvärr har jag inte sett något samband mellan vilka viner som ger dessa symptom.

Jag får en rent monstruös huvudvärk av vissa viner. Dock endast röda. Reaktionen har inget med pris att göra, även dyra, fina viner kan orsaka detta. Jag har en liten lista på viner jag vet ger huvudvärk, tyvärr tillkommer ständigt nya. Detta är inte migrän, utan vanlig sketen huvudvärk.
Citera
2004-06-05, 19:11
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper

de brukar vara lagrade på ekfat.
min mamma och svärmor har samma problem, de är även pollenallergiker och allergiska mot rå potatis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in