2010-09-14, 14:43
Medlem
Giant Squids avatar
Är det någon beef mellan ubuntu-se.org och ubuntu.se?

Vem är den här Forsberg, första intrycken verkar enligt mig obehagliga.
Vad tycker ni här på FB? Har de olika syften, behövs det 2 svenska ubuntu forum?
Vad handlar allt om?
Citera
2010-09-14, 15:46
Medlem
Jag har aldrig förstått varför det finns två olika som båda två också är ganska stora forum. Tycker bara det är besvärligt. Dom borde slås samman tycker jag, skulle göra det mycket enklare för ubuntu-användarna och speciellt för nybörjarna.
Däremot skulle det vara lite intressant att veta på ett djupare plan varför det finns två olika och hur det kom sig från första början. Skulle också va kul och veta om användare hänger på båda forumen eller om det är så att det är flertalet som bara använder en och då kanske det är lättare att få en sort hjälp hos den ena som inte finns hos den andra.
Jag själv hänger på båda och har inte märkt någon särskild skillnad på kunskap på de olika forumen, eller att det är lättare att få nätverkshjälp på det ena osv....
Citera
2010-09-14, 15:50
Medlem
Jag "hänger" också på båda, eller ja snarare att när jag har ett problem så frågar jag på båda forum. Kan inte säga att jag får mer hjälp på någon av dem, ibland får jag hjälp av ubuntu-se.org och ibland ubuntu.se och ibland båda två. Det varierar..

För nybörjare är det givetvis förvirrande och det är synd att de inte slås ihop imo, någon som vet varför det faktiskt finns två st?
Citera
2010-09-14, 16:07
Medlem
Giant Squids avatar
Efter att ha läst runt lite så har jag hittat följande, förbehåller mig ev, fel.

Peter Forsberg, 60+ från tyskland. Jag tror han varit inblandad i ubuntu-se.org tidigare, ligger bakom ubuntutips.se och har enligt sig själv blivit erbjuden att bygga upp ubuntu.se

citat från ubuntutips.se
Citat:
Första gången jag använde Ubuntu var i början av 2006 då jag hamnade i ett forum för Ubuntu som var fyllt med entusiaster så jag smittades helt enkelt. Inom kort tid blev jag moderator, global moderator och sedan administrator för hela webbplatsen. Men under årens gång märkte jag att jag hade en annan uppfattning om hur en webbplats ska administreras. Och med mig många andra som lämnade stället. Jag tackade ja till erbjudandet att bygga upp en ny plats med namnet ubuntu.se och det blev genast en framgång utan like

ubuntu-se.org är med i LoCo, (lokal ubuntugemenskap) vilket betyder att de är erkända utav Ubuntus huvudorganisation som Ubuntus representanter i Sverige.
Är ubuntu.se med i LoCo, och spelar det någon roll?

P. Forsberg (little John) har nyligen kandiderat och dragit tillbaks kandidaturen som TeamLeader & TeamContact hos ubuntu-se.org,
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/view...p?f=22&t=49829
Senast redigerad av Giant Squid 2010-09-14 kl. 16:17.
Citera
2010-09-14, 16:32
Medlem
Giant Squids avatar
ubuntu.se verkar ha en speciell distro Ubuntu Remix som de supporterar.

Annars verkar U.se mer som ett UbuntuMagazine med nyheter osv, vilket är bra.

Andra direkta skillnader är Donationslänkarna som står tydligt på U.se. Har inte sett några sådana på U-se.org, hur får de ihop sina utgifter?

citat från ubuntu.se
Citat:
Donera en slant till Ubuntu.se!
Hej

Ubuntu.se har, historiskt, drivits privat och är helt idéell i sin utformning. All verksamhet har varit kostnadsfri och så vill vi att det ska vara även fortsättningsvis.

Som alla säkert förstår är det inte gratis att driva en webbsajt. Kostnader för programvara, domän, webbplats etc har varit ganska omfattande under årens lopp och har betalats ur privata fickor. Därför har vi funderat kring reklam och kommit fram till att vi vill ha ett minimum av annonsering, även i framtiden.

Vilka mer ligger bakom Team Ubuntu.se ?
Citera
2010-09-25, 23:52
Bannlyst
Syftet med Ubuntu.se Remix är att skapa ett operativsystem som är enkelt att använda, redan från start, efter installationen. Vår remix är kompletterad med programvara som gör att du kan se på video och lyssna på musik ”out of the box”. Remixen och de flesta tillhörande programmen, som finns i systemets programcentral, är översatta till det svenska språket. Vi har också skapat flera ikoner på skrivbordet för att du, om du vill, skall kunna installera Adobe Flash och Sun Java. Vill du enkelt installera andra program, eller en hel kategori, ta en titt på http://ubuntu.se/RemixLTS/sve/index.htm eller klicka på ikonen ”Ubuntu.se programbank” som ligger på skrivbordet. Vi har också, från start, inkluderat ett antal populära och kända program, tex VLC, Mozilla Thunderbird, Skype, Picasa, Ubuntu Tweak mfl.
Citera
2010-09-26, 01:43
Medlem
katten80s avatar
ubutnu-se.se är som sagt det officiella Ubuntu sidan.

Forumet började byggas upp runt 2005. I sluttat av 2006 blev det bråk då sidan nya administration, Började med tönt regler som att minste inte fick skriva fula ord som skit och annat banalt.
Efter en tid fick man kalla på ett möte i irc form av Canonicals community Manager Jono bacon .
Det sluta med att Urban Anjar tog över som högsta ledare för sidan.

Några ifrån den tidigare administrationen fick tag på domänen ubuntu.se och skapade ytligare ett stort svenskt ubuntu forum.
Citera
2010-09-26, 01:57
Bannlyst
Låt oss helt enkelt säga att Ubuntu.se ville göra en remix som är på svenska och innehåller vissa saker som skulle förenkla mycket för nybörjare att använda Ubuntu och öka användarantalet.

Bägge forumen jobbar mot samma mål men på lite olika sätt eftersom Ubuntu-se.org är en sk. Local Community (officiellt supportforum) och Ubuntu.se är privatägt och bägge forumen går att använda då bägge ger support.

Det finns ett par liknande remixer som heter Ultimate Edition och Super OS. (kanske finns fler?) men inte drivs av Ubuntu-se.org eller Ubuntu.se

Linux Mint är ytterligare en liknande nybörjardist som är väldigt bra och som numera har fått ett svenskt supportforum.

Senast redigerad av Toledomahn 2010-09-26 kl. 02:00.
Citera
2010-10-13, 06:03
Bannlyst
Detta blir bara roligare och roligare!

NU krockar bägge sidorna om man försöker adda dom i favoriter!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in