2010-09-14, 12:43
Medlem
Yo!

Håller på att skriva en roman, men den börjar dra iväg till längd, över 131 000 ord, och (i word) 280 sidor, bvilket blir cirka 330 sidor i bokformat.
Känns som om jag har cirka 20-40% story kvar att skriva.

Genre: ~drama
Målgrupp: skulle tippa på 20-40

Vet någon hur lång snittromanen är i ord, sidor osv? Hittar inget bra svar när jag googlar.
"Får man" dela upp sin story i Part 1 och Part 2 som förstagångsförfattare?

P.S vet någon hur man publicerar boken när man väl är klar? Jag har inte gjort det förr. D.S

MVH
Citera
2010-09-14, 13:33
Bannlyst
Skulle kunna tänka mig att snittet ligger vid kring 300 utan att ha någon källa, omöjligt att säga med tanke på hur mycket det skiljer sig mellan böcker. Så länge boken inte är tråkig och närmar sig tusen sidor och uppåt tror jag inte det spelar så stor roll. Skriv på bara, folk läser den om den är bra.
Citera
2010-09-14, 14:49
Medlem
Låter ganska rimligt,
Citera
2010-09-14, 14:54
Medlem
Det är inte för långt. Snarare ganska normalt. Det är dessutom ditt första utkast. Du kommer säkert kunna ta bort 10% för att göra storyn tajtare. När det gäller snittromanen har jag hört ett minimum på 80 000 ord. Du får nog försöka publicera genom att få något förlag att intressera sig för ditt manus.
Citera
2010-09-15, 15:57
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123hej321
Yo!

Håller på att skriva en roman, men den börjar dra iväg till längd, över 131 000 ord, och (i word) 280 sidor, bvilket blir cirka 330 sidor i bokformat.
Känns som om jag har cirka 20-40% story kvar att skriva.

Genre: ~drama
Målgrupp: skulle tippa på 20-40

Vet någon hur lång snittromanen är i ord, sidor osv? Hittar inget bra svar när jag googlar.
"Får man" dela upp sin story i Part 1 och Part 2 som förstagångsförfattare?

P.S vet någon hur man publicerar boken när man väl är klar? Jag har inte gjort det förr. D.S

MVH

Absolut inte för långt. Se bara på Stephen Kings böcker. Flera av dem är ju uppåt 800-900 sidor.
Citera
2010-09-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Absolut inte för långt. Se bara på Stephen Kings böcker. Flera av dem är ju uppåt 800-900 sidor.

Hmm det har du iof rätt i. Jag antar att det bästa är väl bara att jobba så mycket man kan och se till att det är en perfekt story och skita fullständigt i mängden. Ju mer egen man är, ju bättre blir det kanske? Får vi hoppas att Bonniers inte har för tight krage för att ta in en längre bok från en icke-känd 21-åring.
Citera
2010-09-20, 21:23
Medlem
Det är svårt när man skriver en bok att få den så lång man vill, jag skrev en ungdomsbok förut som blev 160 sidor och det kändes lite långt... Och då kändes det också som det var en bra bit av storyn kvar...

Försök planera innan. Nu kanske det är dags att skriva om allt, renskriva och tajta ihop. Men om du skriver en bok för vuxna tror jag det blir bra

Sen, som sagt, så är det kvalitet framför kvantitet. Se bara till att det inte blir tråkigt.
Citera
2010-09-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umae93
Det är svårt när man skriver en bok att få den så lång man vill, jag skrev en ungdomsbok förut som blev 160 sidor och det kändes lite långt... Och då kändes det också som det var en bra bit av storyn kvar...

Försök planera innan. Nu kanske det är dags att skriva om allt, renskriva och tajta ihop. Men om du skriver en bok för vuxna tror jag det blir bra

Sen, som sagt, så är det kvalitet framför kvantitet. Se bara till att det inte blir tråkigt.

Bra tips, tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in