2010-11-04, 00:48
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det där verkar ju vara rent skräp

nee varför då? Det plastiga handtaget är ju ganska skräpigt. Men själva resten verkar ju bra. Är dock inte insatt alls i luftvapen och skit så jag har faktiskt ingen aning. Upplys mig gärna om jag begått världens misstag med att köpa en.

Edit* såg precis att mantelrörelsen är helt och hållet där i onödan. Det kändes väldigt skräpigt. Haha. Men om man bortser från det och plasten då.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2010-11-04 kl. 00:52.
Citera
2010-11-04, 15:24
Medlem
BigIvars avatar
Den laddas med stålrundkulor, dessa är underlägsna blydiaboler i alla avseenden.
Pipan är slätborrad vilken ger en riktigt usel precision (Killen i filmen kan vet inte hur man hanterar en pistol, så han kan förmodligen inte skjuta heller. Men fyyy vad illa han träffade.)

DAO (double action only): Man både spänner mekanismen och fyrar av med avtryckaren, precis som på de där knallpulverpickorna man hade som grabb. Det är mycket svårare att träffa det man siktar på med DA (double action) än med SA (single action).

Det är mycket roligare med en helt vanlig luftpicka som man laddar med ett skott i taget och faktiskt kan träffa med. Lägg din tusenlapp på en gammal hederlig "töntig" luftpistol istället så kan du se fram emot många timmars givande och roligt skytte.

Edit: Kanske något i den här stilen http://www.fondprodukter.se/produkt/...240-5-5mm,1240
Senast redigerad av BigIvar 2010-11-04 kl. 15:39.
Citera
2010-11-05, 20:29
Medlem
Crosman C41 är det bra tryck i, samma som i C31 ungefär. Stålrundkulor, ger bra träff på nära håll. Vill man ha bättre precision väljer man 357 magnum:

http://www.fritidochprylar.se/produc...fc432e2c32aaa4
Citera
2010-11-05, 20:40
Medlem
BigIvars avatar
Jamenvaffan ?!? Det blir aldrig "bra tryck" i en luftpistol. ALDRIG ! Det enda nöjet med en luftpistol är själva skyttet, alltså att kunna sikta, skjuta och träffa. Varför i hela världen skall man då lägga en massa pengar på en leksakspistol som spottar stålrundkulor omkring sig ?

De där grunkorna är ju så förtvivlat töntiga att man inte vet om man ska skratta eller gråta
Citera
2010-11-06, 09:29
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recycle
tack för tipsen hitills :P anledningen till vapenköpet är att jag inte har någon hobby men det kan vara kul o ta nån öl o skjuta lite burkar och sånt där kul .

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...ampaign=kelkoo

Är den i metall ? Vill ha något som håller ett tag :P

Såg föressten den hära http://www.puffra.se/index.php?optio...id=20&Itemid=1 På 150 i utgångshastighet

Utgångshastighet är inte allt, du kan få en hög utgångshastighet med en lätt kula, medans en tyngre naturligtvis ger en lägre utgångshastighet.

I Sverige gäller för licensfria luft/CO2 vapen att V4, d.v.s hastigheten 4 meter från mynningen inte får överstiga 10J för icke repeterande vapen och 3J för semiautomatiska/automatiska vapen.

Detta översätter till att 4.5mm luftvapen brukar ha en max utgångshastighet på 199-200 m/s och 5.5mm brukar ha max 140 m/s, för att klara sig under licenskraven.

Om du däremot är med i en skytteklubb så kan du efter en viss tids medlemsskap, brukar vara 6 mån-1 år och ett visst antal skjutna guldserier söka licens på ett kraftigare luftvapen, men det vanligaste är att man börjar skjuta krut efter ett års medlemskap, kontakta en skytteförening om du vill gå in för hobbyn seriöst.

Det finns modeller som går att modifiera, men jag tänker inte tala om hur eller vilka, jag vill inte bidra till strängare vapenlagar genom att folk skjuter sönder saker med olagligt trimmade vapen.

Mvh, ZaphodB
Citera
2010-11-07, 01:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Utgångshastighet är inte allt, du kan få en hög utgångshastighet med en lätt kula, medans en tyngre naturligtvis ger en lägre utgångshastighet.

I Sverige gäller för licensfria luft/CO2 vapen att V4, d.v.s hastigheten 4 meter från mynningen inte får överstiga 10J för icke repeterande vapen och 3J för semiautomatiska/automatiska vapen.Detta översätter till att 4.5mm luftvapen brukar ha en max utgångshastighet på 199-200 m/s och 5.5mm brukar ha max 140 m/s, för att klara sig under licenskraven.

Om du däremot är med i en skytteklubb så kan du efter en viss tids medlemsskap, brukar vara 6 mån-1 år och ett visst antal skjutna guldserier söka licens på ett kraftigare luftvapen, men det vanligaste är att man börjar skjuta krut efter ett års medlemskap, kontakta en skytteförening om du vill gå in för hobbyn seriöst.

Det finns modeller som går att modifiera, men jag tänker inte tala om hur eller vilka, jag vill inte bidra till strängare vapenlagar genom att folk skjuter sönder saker med olagligt trimmade vapen.

Mvh, ZaphodB

Det ställde till det en del,för oss när vi ville ha semiautomatiska paintball-markörer...

Ang. licens,så är det inte "bara att söka" om man misstänker att luftgeväret går lite fort alltså?
(har ingen chrono längre,så jag vet inte,men det är rätt bra tryck i bössan..)

Citera
2010-11-07, 09:44
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det ställde till det en del,för oss när vi ville ha semiautomatiska paintball-markörer...

Ang. licens,så är det inte "bara att söka" om man misstänker att luftgeväret går lite fort alltså?

Nej, licensen måste du ju ha INNAN du får inneha ett vapen som överskrider tidigare nämnda värden så om det gör det har du redan begått vapenbrott, lite dumt att anmäla sig själv kanske eller?

Mvh, ZaphodB

P.S Fjädervapen känns ofta som kraftigare än CO2/PCP p.g.a rekylen, så det behöver inte nödvändigtvis vara över gränsen.
D.S
Citera
2010-11-07, 16:23
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Visst kan man söka (sånär som på att man sätter dit sig själv för vapenbrott). Men, för att licensansökan skall godkännas så måste man styrka ett behov och/eller kunna uppvisa bevis på sin kompetens att handa vapnet.
Citera
2010-11-07, 19:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Nej, licensen måste du ju ha INNAN du får inneha ett vapen som överskrider tidigare nämnda värden så om det gör det har du redan begått vapenbrott, lite dumt att anmäla sig själv kanske eller?

Mvh, ZaphodB

P.S Fjädervapen känns ofta som kraftigare än CO2/PCP p.g.a rekylen, så det behöver inte nödvändigtvis vara över gränsen.D.S
Nä,precis!

Mao,så får man skjuta lite bana,hos en klubb,för att sedan anmäla sitt intresse och därefter upplysa polisen om att man har köpt ett luftgevär och tillhörande fjädrar och "bös".
(För att då få frågan "Vad ska du använda det till,räcker det inte med original fjädrarna!" )

Big Ivar: "för att licensansökan skall godkännas så måste man styrka ett behov"

Alltså-Ingen ide' att trimma sitt luftgevär!
(Då jag väldigt sällan kan se ett behov av att luftgeväret går 450m/sek el.dyl.)
Citera
2011-03-30, 02:01
Bannlyst
DOUBLE ACTION DAO. Betyder det att man behöver göra mantelrörelser innan varje skott ska avfyras, som fjäderdrivna softairguns?

Dvs, göra en mantelrörelse, sedan trycka av?
Citera
2014-08-12, 11:36
Bannlyst
Duger 90 m/s till att krossa rutor?
Citera
2014-08-12, 13:40
Medlem
Frodo64s avatar
http://www.pyramydair.com/s/m/Evanix...Specifications

Den där jäveln ska du ha .
5.5mm och 308m/s med 6 skott kapacitet.
100% olaglig här i Sverige men ska nog inte vara så stor risk att den blir stoppad i tullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in