2010-09-14, 10:49
Medlem
mongomanishs avatar
En vän blev anhållen i fredags, först vägrade dom säga för vad för att det var sekretessbelagt. Däremot sa dom att det inte fick ta över 4 dagar så den skulle äga runt senast idag.

Ringde idag igen och fick fram målnumret och var han satt, blev då kopplad till den aktuella tingsrätten som säger att de ser målet men att någon häktningsförhandling inte är fastställd?

Måste det inte ske inom 4 dagar? Vad kan ha hänt? Kan det vara så att det var en häktningsförhandling igår och de valde att häkta honom på nytt. Om så vore fallet kan jag ta reda på vad som sas och hur länge de tänkt behålla honom och på vilka grunder?

För det känns väl mindre troligt att den skulle äga rum idag men tid ännu inte var utsatt. Om någon på något sätt kan hjälpa mig att få fram den info som går genom dessa jävla myndigheter vore jag hjärtligt tacksam. Har häktningsnumret eller vad det heter och rotelnummer, men det verkar inte ge mig så mycket mer än att de säger att fallet finns i deras databas. Polisen säger ju som vanligt inte ett skit, men kan man vända sig till åklagaren? Fick iaf dennes nummer eller kan inte denne säga mer än de på tingsrätten om när den ska äga rum. Åklagare brukar ju inte vara det lättaste att få tag på..

Sorry om det är lite osammanhängande och luddigt men är bara orolig för min vän och vill veta hur det går för honom och när han kommer ut. Om något inte bör skrivas här så skicka gärna ett PM.

Undertecknad
Citera
2010-09-14, 10:56
Medlem
johanness avatar
jodå.
rättegångsbalken 24:12:
Häktningsframställning skall göras utan dröjsmål och senast klockan tolv tredje dagen efter anhållningsbeslutet.
Citera
2010-09-14, 11:03
Medlem
mongomanishs avatar
Då kan jag inte förstå vad fan som händer. Måste åklagaren svara på när det ska äga rum? Eller iaf varför det inte gjort det än? Vad jag förstod så är det inte så mycket att bråka om, tror det finns en klar bild av vad som hände men det finns några minuter jag inte vet ett skit om var lite vad som helst kan ha hännt.

Men hur rekomenderar ni mig att gå till väga? Vill ju bara veta om han kommer ut eller inte. Om inte så vill man ju gärna veta grunderna till att han får sitta kvar..
Citera
2010-09-14, 11:22
Medlem
johanness avatar
sorry, jag gav dig fel lagrum. det här är det relevanta:
rb 24:13
Har en häktningsframställning gjorts, skall rätten utan dröjsmål hålla förhandling i häktningsfrågan.
Häktningsförhandlingen får aldrig hållas senare än fyra dygn efter det att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes.
har du ringt tingsrätten på orten? det är där häktningsförhandlingen kommer att hållas.
Citera
2010-09-14, 13:09
Medlem
mongomanishs avatar
Jag har ringt och de säger att de ser fallet osv men att det inte finns någon utsatt tid. Kopplades runt bland en massa människor som alla sa att han inte fick sitta mer än 4dagar men kunde inte svara på varför han gjorde det endå.

Ska försöka ringa igen och se om dom kommit fram till något under dagen..
Citera
2010-09-14, 13:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag har ringt och de säger att de ser fallet osv men att det inte finns någon utsatt tid. Kopplades runt bland en massa människor som alla sa att han inte fick sitta mer än 4dagar men kunde inte svara på varför han gjorde det endå.

Ska försöka ringa igen och se om dom kommit fram till något under dagen..
Häktningsförhandling måste hållas idag - annars kommer din vän att släppas - några andra alternativ finns det inte utrymme för i lagen.

Det kan vara så att de helt enkelt håller honom in till sista timmen, men inte driver igenom häktning - det är i så fall att tänja på lagen rejält. Sannolikt har de meddelat att de vill ha häktning och inväntar helt enkelt att tid skall läggas fast - sådant kan ske med ganska snäva marginaler ibland.

Får du inga besked så försök ta reda på om han har advokat - TR skall veta detta - ta annars reda på varför han saknar detta. Din vän bör ovillkorligen ha advokat om han häktas -- den rätten skall man INTE avsäga sig i det läget.
Citera
2010-09-14, 15:12
Medlem
mongomanishs avatar
Han har garanterat en advokat och har suttit inne för samma brott tidigare. Dock tror jag det är lite småsvagt på bevisfronten, tror det hela handlar om hur vida det var självförsvar eller grov misshandel. Personen som misshandlades hade kniv och detta borde väl underlätta för min vän?

De sa att han greps i lördags (typ 01:00) eller dyligt, men det skulle väl endå betyda att de måste ha häktningsförhandlingen idag? Hoppas verkligen att han kommer ut och de släpper detta, men vet att han kan gå över gränsen i synnerhet när någon arabjävel langar nifen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in