2011-01-27, 16:31
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Endast skeden ingår i någon centralt utfärdad packplan, kniv o gaffel är valfritt.
Ja.
Nu börjar det hetta till på allvar i tråden!
Ja.
Det måste betyda att maträtterna i fält är anpassade för att hanteras med enbart en sked. I så fall köper jag argumentet med sporken. Alla maträtter som distribueras i konservburkar och påsar för frystorkat kan man ju utan problem skyffla i sig med enbart en sked eller spork så det ska väl inte innebära något problem. Jag har dock mina tvivel när det gäller mat som tillagats av kokgruppens kocksvin i ett fältkök. Ta till exempel stekt fläsk med potatis och löksås. Här behöver man definitivt en kniv för att skala potatisen och en gaffel för att hålla i fläsket när man skär det.
Ja.
Nu håller i och för sig det svenska försvaret på att nedrustas så det finns kanske inga kokgrupper kvar ute på förbanden. Nuförtiden serveras kanske käket uteslutande i burk och påse. Kanske lika bra att lägga ner hela trossfunktionen och beställa in catering från Stureplan i händelse av krig. Sallad med lättdressing och sushi i stället för ärtsoppa och ravioli. Bara att flyga in maten i helikopter fram till stridslinjen. Framtidens bestick i försvarsmakten blir väl designade servettringar och ätpinnar av mahogny och elfenben.
Ja.
Är det kanske till och med så att besticken har spelat ut sin roll i försvarsmakten? Har de blivit överflödiga i det moderna kriget? Nej, jag håller fortfarande stenhårt på ett bestickset bestående av kniv, gaffel och matsked. Jag vill dock se en konservöppnare integrerad i besticket a la Bundeswehr. Jag kan till och med tänka mig en tesked som ingår som standard. Bra att röra socker i kaffekoppen och portionera honung i tekoppen med. Vilken beväring har väl inte en burk honung med sig ut i fält?
Suck...