• 3
  • 4
2011-01-27, 16:31
Medlem
Bukfetmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Endast skeden ingår i någon centralt utfärdad packplan, kniv o gaffel är valfritt.

Ja.

Nu börjar det hetta till på allvar i tråden!

Ja.

Det måste betyda att maträtterna i fält är anpassade för att hanteras med enbart en sked. I så fall köper jag argumentet med sporken. Alla maträtter som distribueras i konservburkar och påsar för frystorkat kan man ju utan problem skyffla i sig med enbart en sked eller spork så det ska väl inte innebära något problem. Jag har dock mina tvivel när det gäller mat som tillagats av kokgruppens kocksvin i ett fältkök. Ta till exempel stekt fläsk med potatis och löksås. Här behöver man definitivt en kniv för att skala potatisen och en gaffel för att hålla i fläsket när man skär det.

Ja.

Nu håller i och för sig det svenska försvaret på att nedrustas så det finns kanske inga kokgrupper kvar ute på förbanden. Nuförtiden serveras kanske käket uteslutande i burk och påse. Kanske lika bra att lägga ner hela trossfunktionen och beställa in catering från Stureplan i händelse av krig. Sallad med lättdressing och sushi i stället för ärtsoppa och ravioli. Bara att flyga in maten i helikopter fram till stridslinjen. Framtidens bestick i försvarsmakten blir väl designade servettringar och ätpinnar av mahogny och elfenben.

Ja.

Är det kanske till och med så att besticken har spelat ut sin roll i försvarsmakten? Har de blivit överflödiga i det moderna kriget? Nej, jag håller fortfarande stenhårt på ett bestickset bestående av kniv, gaffel och matsked. Jag vill dock se en konservöppnare integrerad i besticket a la Bundeswehr. Jag kan till och med tänka mig en tesked som ingår som standard. Bra att röra socker i kaffekoppen och portionera honung i tekoppen med. Vilken beväring har väl inte en burk honung med sig ut i fält?

Suck...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in