2010-09-14, 02:17
Medlem
L0darens avatar
Vet inte om gänget som styr har funderat på att det är valvecka och således febril aktivitet i Politik Inrikes-forat.
Just nu svämmar det över av skittrådar som får ligga flera timmar innan något händer.

Mitt förslag är att ni från och med idag och fram tills nån vecka eller två efter valet har ökad bemanning, det säger sig självt att aktiviteten är extremt mycket högre än vanligt och de moderatorer som finns inte räcker till.

Can I get an amen?
Citera
2010-09-14, 05:19
Medlem
_abous avatar
Ptja, vi klarade ju sommaren hyfsat bra, det var ändå lov i två månader, vi klarar nog en vecka till.
Men visst, jag förstår vad du menar, och det är väl inte en så dum idé, men hur många extra hade du tänkt dig?
Jag ser ett problem i att snabbt tillsätta moderatorer, det är trots allt ett förtroendeuppdrag, och framförallt i PI är det otroligt viktigt att modereringen sker opartiskt, och att användarna har förtroende för moderatorerna.
Om inte det kan uppfyllas får vi nog ha extramods här i Flashback för att städa bland alla klagomål kring politisk censur och hotet mot demokratin.

En variant är ju att man flyttar över lite duktiga moderatorer som redan har hand om andra delar, men med tanke på att det tillsätts ganska mycket mods just nu(?) kanske det är "personalbrist"?
Har i och för sig sett att både FrasseFloyd och Carl Hamilton inte är moderatorer längre, dom skulle kanske kunna ställa upp?
Jag har i alla fall stort förtroende för båda, och tycker att dom alltid har skött sig jättebra i sitt moddande.
Att dom dessutom har tagit hand om Övrigt respektive Krim får väl bara ses som goda meriter i det här fallet, då dom är vana vid mycket trams, OT och ett högt tempo.

Men annars får väl alla vettiga användare som vill diskutera på en bra nivå RPa bäst det går, lite trams och "skittrådar" som ligger för länge får man väl leva med.
Det är trots allt bara en vecka, om det ens blir något större rabalder, det kan man leva med.
Citera
2010-09-14, 08:18
Medlem
Det är inte mycket mer att göra än att hålla med om att det är körigt i PI. Det är val. Vi har tagit in fler moderatorer men forumet haren febril effektivitet att skapa så mycket skit att det knappt går ta hand om allt.
Citera
2010-09-14, 09:00
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
[...]

En variant är ju att man flyttar över lite duktiga moderatorer som redan har hand om andra delar, men med tanke på att det tillsätts ganska mycket mods just nu(?) kanske det är "personalbrist"?
[...]

Det tror jag också är enda möjligheten att kortsiktigt lindra problemet tills situationen lugnat ned sig. Ett par av dem som har hand om andra delforum, men kanske inte upplever sin arbetsbörda som alltför betungande, kan ju agera brandsläckare som tillfälligt rycker in och bistår PI-modsen lite då och då när de upplever anstormningen av trådar och inlägg i PI som ohanterlig.

Citat:
Ursprungligen postat av _abou
[...]
Men annars får väl alla vettiga användare som vill diskutera på en bra nivå RPa bäst det går, lite trams och "skittrådar" som ligger för länge får man väl leva med.
Det är trots allt bara en vecka, om det ens blir något större rabalder, det kan man leva med.

Risken är nog, om SD kommer in i Riksdagen och det blir ett oklart parlamentariskt läge med risk för extraval, att kaoset i PI fortsätter långt in på hösten. Kul och spännande för oss som gillar politik, men desto jobbigare för PI-modsen.
Senast redigerad av BlueStar 2010-09-14 kl. 09:07.
Citera
2010-09-14, 10:06
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Vet inte om gänget som styr har funderat på att det är valvecka och således febril aktivitet i Politik Inrikes-forat.
Just nu svämmar det över av skittrådar som får ligga flera timmar innan något händer.

Mitt förslag är att ni från och med idag och fram tills nån vecka eller två efter valet har ökad bemanning, det säger sig självt att aktiviteten är extremt mycket högre än vanligt och de moderatorer som finns inte räcker till.

Can I get an amen?

Nej, som regel har vi inte sex moderatorer i PI. Utan det kan kanske ha något med valet att göra. Men visst, fler skulle behövas.

Eller så skärper sig alla användare, lär sig söka, håller sig till ämnet och tramsar inte, så har vi löst problemet.
Citera
2010-09-15, 17:27
Medlem
ChristianXs avatar
Bäst effekt får man ju om man som användare tänker ett steg till innan man skapar en ny tråd.

Vi är fullt medvetna om att det är högre aktivitet än vanligt, och det blir lätt stökigt när det är många nya användare som inte känner till "rutinerna" och dessutom kanske 500-1000 gånger fler moderatorer än användare inne i forumet...

En annan sak som ställer till det lite är att det till slut inte hjälper att tillsätta fler moderatorer, utan man röjer runt i samma trådar och försöker moderera och det är inte speciellt effektivt. Vi gör dock vad vi kan, och uppskattar som vanligt all hjälp vi kan få via RP.
Citera
2010-09-15, 19:49
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Bäst effekt får man ju om man som användare tänker ett steg till innan man skapar en ny tråd.

Vi är fullt medvetna om att det är högre aktivitet än vanligt, och det blir lätt stökigt när det är många nya användare som inte känner till "rutinerna" och dessutom kanske 500-1000 gånger fler moderatorer än användare inne i forumet...

En annan sak som ställer till det lite är att det till slut inte hjälper att tillsätta fler moderatorer, utan man röjer runt i samma trådar och försöker moderera och det är inte speciellt effektivt. Vi gör dock vad vi kan, och uppskattar som vanligt all hjälp vi kan få via RP.

Ja användarna är det ju tyvärr svårt att göra nåt åt, men jag förstår absolut det organisatoriska kaos som uppstår om allt fler kockar skall koka samma soppa, en god invändning.

Jag RP:ar som en tok, säkert över 100 inlägg idag.
Hur som helst tycker jag ni gör ett bra jobb i huvudsak.
Citera
2010-09-15, 22:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Det är ganska många användare som inte bryr sig ett skit om det. Jag ska tillägga att jag också får inlägg raderade, det är alltid ganska svårt att hålla sig exakt on topic, speciellt när debatten kan bli rätt hetsk.

Men jag har för vana nu under valet att rapportera fler inlägg än vad jag någonsin gjort, hoppas det hjälper lite i alla fall.
Citera
2010-09-15, 22:32
Moderator
skunkensunes avatar
RP är alltid bra. Däremot har jag märkt att det i vissa fall sker en hel del okynnesrapportering där det är rätt uppenbart att den görs enbart för att man inte håller med inlägget. Detta märks visserligen rätt snabbt och man kan ta bort rp:t, men det är fortfarande något störande då det ändå tar några sekunder som kunde användas till något bättre.
Citera
2010-09-16, 09:08
Medlem
najass avatar
Håller med om att det är kaos i PI. Dock så har vi faktiskt redan förstärkt som det är nu. Det är bara 3 av de 6 PI-modsen som är ordinarie och det räcker nog i forumet under normala situationer. Nu har vi varit 6 mods där ett tag iom det stundande valet och precis som ChristianX säger så blir det en del dubbelmoderering, och fan vet om det funkar att ta in fler. I så fall får man tydligt dela upp trådar mellan sig och det är nog lite overkill.

Det är trist att det inte kan fungera bättre. Men som sagt, RP är en förutsättning för att vi ska klara det överhuvudtaget, så skicka in RP på de regelbrott ni ser.
Citera
2010-09-19, 18:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Woah, 9 moderatorer i PI. Bra. Det kan behövas snabb moderering såhär vid valet.
Citera
2010-09-19, 20:51
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Woah, 9 moderatorer i PI. Bra. Det kan behövas snabb moderering såhär vid valet.

12 nu

Och ändå klarar vi inte riktigt av det faktiskt. Nu är det +7200 medlemmar som är inne i PI. Det är var fjärde inloggade FB:are! Det är helt sanslöst och jag har aldrig varit med om något liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in