2010-09-13, 20:48
Medlem
colonendbrackets avatar
Ber om ursäkt ifall jag har placerat tråden på fel ställe, även för att jag eventuellt ställer en fråga som redan besvarats i forumet.

Jag undrar om det finns en inbyggd funktion i Windows Vista eller möjligtvis ett externt program som kan "låsa" skrivbordet. Önskad effekt av denna funktion/program är att när jag lämnar datorn så kan jag starta detta program, och för att jag eller någon annan ska kunna börja använda datorn igen så måste man antingen ha rätt lösenord eller någon vald tangentkombination (lösenord vore att föredra, men spelar ingen roll då effekten av det hela är det samma).

Tanken är att program som körs i bakgrunden (t.ex. antivirusprogram som scannar datorn, torrentprogram som laddar ner eller what-so-ever) ska fortsätta utan att påverkas av programmet.

Skulle vara mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2010-09-13, 20:57
Medlem
Dust0rs avatar
WIN+L låser datorn så du måste logga in igen med ditt lösen för att använda den.
Citera
2010-09-13, 20:58
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
WIN+L låser datorn så du måste logga in igen med ditt lösen för att använda den.

Tänkte säga exakt samma sak, men har för mig att den även pausar alla program som körs i bakgrunden.
Citera
2010-09-13, 21:00
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Tänkte säga exakt samma sak, men har för mig att den även pausar alla program som körs i bakgrunden.

Det gör den inte.
Citera
2010-09-13, 21:00
Medlem
Finns inbyggt i Windows.

Tex Har du Win 7 eller Vista (och lösenord på ditt konto) trycker du Ctrl+Alt+Delete
Skärmsläckaren kan man också välja att den kräver lösenord.

Edit:
Var lite långsam.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-13 kl. 21:17.
Citera
2010-09-13, 21:09
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Enbart en utloggning stänger av alla program som körs på användarkontot. Både låsning [WIN-L] och att logga in som annan samtidigt [Fast User Switching] låter alla program köra på som vanligt i bakgrunden.
Citera
2010-09-13, 21:18
Medlem
colonendbrackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Finns inbyggt i Windows.

Tex Har du Win 7 eller Vista (och lösenord på ditt konto) trycker du Ctrl+Alt+Delete
Skärmsläckaren kan man också välja att den kräver lösenord.

Edit:
Var lite långsam.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Enbart en utloggning stänger av alla program som körs på användarkontot. Både låsning [WIN-L] och att logga in som annan samtidigt [Fast User Switching] låter alla program köra på som vanligt i bakgrunden.

Oerhört tacksam för de svaren, ska genast testa det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in