2010-09-13, 15:51
Medlem
brisingrs avatar
Hej!

Jag står inför ett stort problem med vilket parti jag ska välja. Jag har är förstagångsväljare och har under flera månader vart till 99% säker att en röst på SD är något för mig. Däremot har den där sista procenten börjat spöka. Jag har fått upp ögonen för Vänsterpartiet som jag tycker för en relativt vettig syn på allt, förutom invandringen.

Jag är förstagångsväljare, svensk, från medelklass, sista året på gymnasiet, tänker på en vidareutbildning inom polisen och bor hemma.

Vänsterpartiet:
+ Polisen (dock ej deras tänkande om en norsk modell)
+ De vill ta bort FRA och IPRED och säga nej till Datalagringsdirektivet.
+ Avkriminalisera bruk av narkotika
+ Bostäder och jobb (bra för oss ungdomar)

- Invandringspolitik
- Lars Ohly
- Hatar allt med vänsterextremist att göra. (Har väll inget med partiet att göra fast dessa personer kommer från de rödgröna?)

Kan ni berätta varför jag inte ska rösta på V? Fan, finns det inget parti som verkligen sympatiserar totalt med en själv...

Ställ frågor om ni vill!
/mvh
Citera
2010-09-13, 15:56
Medlem
Damacys avatar
Förutom det självklara att dom är kommunister?

V lovar ju guld och gröna skogar, men ingenting om hur detta ska finansieras. Ohly sa ju i partiledarutfrågningen att hur man ska finansiera ett förslag inte är det första man ska tänka på.

Rösta på ett alternativ som står för en ansvarsfull politik istället, det går inte att lova allt åt alla.
Citera
2010-09-13, 15:57
Medlem
Jrgens avatar
För att de vill ta mina pengar. Röstar du på VPK så hjälper du dem att ta mina pengar. Det är fel att ta folks pengar med våld.

Sen skapar inte VPK några jobb, de förstör massor av riktiga jobb på den privata sektorn för varje offentligt låtsasjobb de "skapar".
Citera
2010-09-13, 15:57
Medlem
Monoponos avatar
+ Musiken
- Kommunismen
Citera
2010-09-13, 16:00
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jadu, en fråga som kommer upp i mitt huvud är om du är totalt hjärndöd?
Vad grundar du detta på? Jag säger inte att jag ska välja dessa utan endast att de för några viktiga frågor kring vad jag tycker är viktigt för mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Damacy

V lovar ju guld och gröna skogar, men ingenting om hur detta ska finansieras. Ohly sa ju i partiledarutfrågningen att hur man ska finansiera ett förslag inte är det första man ska tänka på.

Rösta på ett alternativ som står för en ansvarsfull politik istället, det går inte att lova allt åt alla.
Dagens riksdagspartier är väll inte SÅ kommunistiska? Tror aldrig att ett kommunistiskt Sverige skulle fungera. Och som jag sa tidigare, Lars Ohly är ett skämt.
Citera
2010-09-13, 16:00
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy

Detta summerar väl det ganska bra.

V är ett typiskt parti som tänker med känslor istället för sunt förnuft och realism.
Det är heller ingen fördom att dom är kommunister, inte bara för att dom hette Vänsterpartiet kommunisterna utan även för att deras partiledare öppet erkänner att vara kommunist. Eller ja okej han slutade med år 2005 för att det inte skulle ge för negativ påverkan.
Citera
2010-09-13, 16:01
Medlem
Om du är förstaårsväljare kanske du fortfarande går i skolan? I sådana fall kan du ju googla lite och se att exakt alla deras förslag som gäller utbildningar och skolor är totalt värdelösa. Vänstern är verkligen det sista partiet jag någonsin skulle rösta på. T.o.m FI skulle kunna få en röst av mig innan vänstern.
Citera
2010-09-13, 16:02
Medlem
Enydrions avatar
tja, ett stort problem med v är ju att de vill att alla arbetsplatser/jobb ska ske i statlig /kommunal regi, alltså att inget ska drivas privat, antar att man kan jämföra med gamla sovjetunionen, där fanns ju ingen privat sektor, men jag får nog säga att sovjetunionen inte för mig framstod som ett drömland på samma sätt som det mått gjort för tex lars ohly.

Det här att man jobbar för det stora kollektivet har ju funkat bra i krigstid (typ andra värdskriget) men har inte hört att Lars planerar att starta några krig för att få den offentliga sektorn effektiv...

Men skulle gärna att någon från v kunde förklara hur man planerar att bibehålla effektiviteten med deras system?

exempel lars ogillar ju vinst hos privata vårdbolag /skolor, så han måste ju på något sätt tro att det med samma peng skulle bli bättre vård /utbildning om det drevs i offentlig regi ??

Jag har varit med om att en kommun (sosse) på allvar diskuterade om man för en viss verksamhet som man inte hade råd med längre skulle stänga verksamheten men behålla personalen (fråga inte mig vad personalen skulle göra när det inte var någon verksamhet längre??) rulla tummarna antagligen?

Detta är vad jag förstår något som ligger v och s nära hjärtat. Och det är i mina ögon närmast brottsligt och oerhört ointelligent och jag avskyr dumhet...
Citera
2010-09-13, 16:02
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
För att de vill ta mina pengar. Röstar du på VPK så hjälper du dem att ta mina pengar. Det är fel att ta folks pengar med våld.

Sen skapar inte VPK några jobb, de förstör massor av riktiga jobb på den privata sektorn för varje offentligt låtsasjobb de "skapar".
Hur tar de dina pengar? Vilka jobb inom den privata sektorn förstör dem?

Jag frågar endast för att jag är okunnig.
Citera
2010-09-13, 16:04
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Dagens riksdagspartier är väll inte SÅ kommunistiska? Tror aldrig att ett kommunistiskt Sverige skulle fungera. Och som jag sa tidigare, Lars Ohly är ett skämt.
Fram till alldeles nyligen så hette Vänsterpartiet "Vänsterpartiet kommunisterna" och det var inte länge sedan Lars Ohly slutade kalla sig kommunist, och då bara på grund av att ordet hade fått så pass negativ laddning. Många av partiets representanter kallar sig fortfarande kommunister, och jag skulle gissa att ännu fler av deras väljare gör det.

Det spelar dock ingen roll vad de kallar sig. De vill har större stat, mindre frihet, högre skatter, fler regler och mer tvång, våld och förtryck.
Citera
2010-09-13, 16:07
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr

Men partiledaren speglar ju dom åsikter som partiet står för. Att ha en partiledare som har Marx som största idol i riksdagen är inte acceptabelt i 2010-talets Sverige.
Citera
2010-09-13, 16:08
Medlem
Plastals avatar
Vad du än gör, rösta inte på Vänsterpartiet då dem är kommunister. Om du absolut vill rösta vänster, rösta då hellre på Socialdemokraterna eller Miljöpartiet.

Vänsterpartiet är sånna som låter sin ideologi gå före allt, kosta vad det kosta vill, dem vill att staten ska ha i stort sett alla pengar och vill styra och ställa allt. Man måste se mellan fingrarna när man lyssnar på kommunisterna, dem säger att väldärden ska gå före allt, med det menar dem just att staten ska ta alla pengar och bestämma allt eftersom dem är välfärden.

Som sagt, se upp för Vänsterpartiet, dem kan man inte lita på.

För att bara tillägga en sak, det verkar som att du inte är insatt i politik för fem öre (inget offensivt menat). Sverigedemokraterna som du först tänkte rösta på är ett högerparti. Sen helt plöstligt vill du rösta på ett extremt vänsterparti. Du hoppar verkligen stort mellan vänster och höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in