2010-09-13, 09:35
Medlem
UteOchCyklars avatar
De rödgröna har varit bra på att mobilisera kultureliten som stödtrupp. Frågan är om de är lika stora hycklare som politikerna när det gäller exempelvis skattebetalningar?

Betalar Stellan Skarsgård skatt i Sverige på det han tjänar på sina Hollywoodproduktioner?

Stefan Holm. Har han såsom många idrottare lagt undan pengar utomlands?

Anders Wedin (Moneybrother), Andreas Carlsson (Weeping willows), Linda Carlsson (Miss Li): Någon som sett dem ta svarta pengar?
Citera
2010-09-14, 11:50
Medlem
Hellblaus avatar
Jag vet att Stefan Holm gjorde en grej av att han till skillnad från flera av sina kollegor i landslaget inte flyttade till Monaco eller liknande även om det hade varit ekonomiskt motiverat, utan stannade i Värmland. Däremot tror jag inte att det var ett politiskt ställningstagande.
Citera
2010-09-14, 12:17
Medlem
35-åringens avatar
Bra fråga! Det här är jag också jävligt nyfiken på. Det enda jag hört, från osäkra källor, är att den gamle sköna proggaren Peps Persson helst vill ha pengar direkt i näven. "Falsk matematik" var det ja...

För övrigt ryter gräddan bland de politiska tänkarna - artisterna! - till i dagens SvD. Samhället slits isär osv. En sådan fin och hederlig artist som Titiyo exempelvis kan väl aldrig ha tagit emot svarta pengar... Eller?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-haller-pa-att-slitas-sonder_5314125.svd

"Sverige håller på att slitas sönder. I 30 år har klyftorna vuxit – och det går allt snabbare. Aldrig tidigare har klyftorna varit så stora – mellan fattiga och rika, de med jobb och de utan, friska och sjuka, invandrare och ”svenskar”. "
Citera
2010-09-14, 12:51
Medlem
My name is Earls avatar
Man kan ju vända på steken också och fråga om moderatanhängarna som ju är emot "bidragssamhället" tar emot t.ex. bostadsbidrag, vårdnadsbidrag och barnbidrag också.
Citera
2010-09-14, 13:57
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Man kan ju vända på steken också och fråga om moderatanhängarna som ju är emot "bidragssamhället" tar emot t.ex. bostadsbidrag, vårdnadsbidrag och barnbidrag också.

Givetvis tar jag emot barnbidrag. De pengarna ser jag dock som en liten ynka skatteåterbäring, som dessutom åker direkt in på ungarnas sparkonton.

Visst, man kan beskylla högermänniskor för att inte leva som de lär, men hur är det egentligen? Man måste ju förhålla sig till den verklighet som råder. Och den stipulerar att man får betala ohemult mycket i skatt. Ska man då neka till att ta emot de få pengar som staten har mage att ge tillbaka?

Okej, om man på något sätt kan slippa betala skatt för att man är politiskt till höger så kanske det inte är så lämpligt att ta emot bidrag, men det är det ju knappast frågan om, eller hur?

En vilja att ändra på systemet sägs inte emot av att man i den givna stunden tar emot de bidrag man kan få av systemet. Jag hade mycket hellre sluppit ta emot barnbidrag, men bara under förutsättning att jag inte behövde betala runt 70% av min inkomst i skatt. Sänk skatten så kan man avskaffa en stor del av bidragen också.

Däremot har jag svårt för vänsterfolk som säger sig vara mot privata alternativ i sjukvården men ändå utnyttjar dessa. Där kan vi tala om att inte leva som man lär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in