Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Man kan ju vända på steken också och fråga om moderatanhängarna som ju är emot "bidragssamhället" tar emot t.ex. bostadsbidrag, vårdnadsbidrag och barnbidrag också.

Givetvis tar jag emot barnbidrag. De pengarna ser jag dock som en liten ynka skatteåterbäring, som dessutom åker direkt in på ungarnas sparkonton.
Visst, man kan beskylla högermänniskor för att inte leva som de lär, men hur är det egentligen? Man måste ju förhålla sig till den verklighet som råder. Och den stipulerar att man får betala ohemult mycket i skatt. Ska man då neka till att ta emot de få pengar som staten har mage att ge tillbaka?
Okej, om man på något sätt kan slippa betala skatt för att man är politiskt till höger så kanske det inte är så lämpligt att ta emot bidrag, men det är det ju knappast frågan om, eller hur?
En vilja att ändra på systemet sägs inte emot av att man i den givna stunden tar emot de bidrag man kan få av systemet. Jag hade mycket hellre sluppit ta emot barnbidrag, men bara under förutsättning att jag inte behövde betala runt 70% av min inkomst i skatt. Sänk skatten så kan man avskaffa en stor del av bidragen också.
Däremot har jag svårt för vänsterfolk som säger sig vara mot privata alternativ i sjukvården men ändå utnyttjar dessa. Där kan vi tala om att inte leva som man lär.