2010-09-13, 00:23
Medlem
Hej!

Har ganska länge haft problemet att jag får ont i nacken när jag lagar mat.

Anledningen till att jag får ont är att jag är ganska långt (188 cm) och hela tiden när jag står och lagar mat blir jag då tvingad att kolla nedåt när jag tillagar maten, hackar grönsaker, steker och så vidare. Jag måste alltså ha huvudet väldigt böjt så att jag ska se vad jag gör.

Skulle min diskbänk vara 30 cm högre skulle problemet alltså aldrig uppstå.

Har ni någon lösning på problemet? Ett litet bord( Japanskt bord?) ovanpå diskbänken som gör att arbetsplatsen kommer längre upp? Några övningar jag kan göra efteråt som botar nacksmärtorna?
Citera
2010-09-13, 00:27
Bannlyst
Ställ ner matredskapen och sätt dig på huk. Eller ta en stoljävel, hur svårt kan det vara?
Tänk på hållningen, om du vispar så håll upp skiten med armarna istället för att du själv ska behöva titta ner.
Citera
2010-09-13, 00:27
Medlem
Sessilays avatar
Eller så flyttar du över hackandet och skärandet till köksbordet och sätter dig ner.
Citera
2010-09-13, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Ställ ner matredskapen och sätt dig på huk. Eller ta en stoljävel, hur svårt kan det vara?
Tänk på hållningen, om du vispar så håll upp skiten med armarna istället för att du själv ska behöva titta ner.
Hur skönt tror du det är att vispa en tung jävla smet i en stor jävla bunke medans man ska hålla den så pass högt upp så man slipper titta ned?

TS: Skaffa en jättehög skärbräda
Citera
2010-09-13, 00:29
Medlem
AlexOnTops avatar
Du skulle ju kunna skaffa en vadderad pall att stå på knä på?

Konstigt att du får problem när du "bara" är 188, ganska vanlig längd... Kanske är ovanligt låg bänk bara? Vet ju inte hur det ser ut i ditt kök, men om du tycker att en upphöjd arbetsyta hade passat så går väl det bra? Bara du inte har några kortare personer i hushållet som hade problem pga för hög arbetsyta
Citera
2010-09-13, 00:30
Medlem
Qjs avatar
Är själv runt 195 och har tidigare haft samma problem så jag skaffade en fru!

För lite seriösare hjälp så gör endast det du behöver på diskbänken. Röra smet osv. kan man stå och göra.
Citera
2010-09-13, 01:07
Medlem
Om jag ska göra samma sak lång tid brukar jag faktiskt sätta mig vid matbordet men det fungerar inte så bra om man göra flera saker samtidigt och använder spisen samtidigt.

Att hålla upp "bunken" medans man vispar med elvisp går ju faktiskt bra men det blir lite knivigare när man hacka lök på en 2 kg tung ekskärbräda.

Och att ha en hög skärbräda/bord uppe på arbetsbänken fungerar inte så bra i mitt kök då jag har skåp ovanför. Jag tror inte heller att min arbetsbänk är speciellt låg, kanske är det jag som har känslig nacke?

Att skaffa en fru skulle inte heller hjälpa då jag har ett stort intresse för matlagning.

En "vaderad pall" skulle kanske vara bra faktiskt, det är nog den ända fungerande lösningen hittils.

Tack för att ni tar er tid och svarar och kom gärna med mer förslag om ni kommer på någon lösning
Citera
2010-09-13, 01:48
Medlem
Det är inte din längd som är problemet utan din hållning skulle jag vilja hävda
är själv lite över medellängd, rättare sagt 193cm och har aldrig dessa problem längre sedan jag fixade min hållning. kan jag så kan du!
Citera
2010-09-13, 02:14
Medlem
Vet inte hur ditt kök ser ut, men i min familj så har matbordet inne i köket så då kan man ju ställa något högre på matbordet så slipper du problemet med skåpsluckor i vägen osv. Är själv 192 och har aldrig problem, iofs lagar jag aldrig mat, men ändå
Citera
2010-09-13, 02:19
Medlem
DemiJjurgens avatar
Det där är en fruntimmersfråga... Det är ju bara dom som lagar mat, medans vi män får betala!
Citera
2010-09-13, 02:55
Medlem
shariqduponts avatar
Samma för mig, men jag är 10 cm kortare.
Citera
2010-09-13, 05:07
Medlem
maitans avatar
Du får nog träna nacken lite! Jag är 201 centimeter och måste böja nacken vad jag än gör i köket och inte får jag ont i nacken när jag lagar krubb!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in