2010-09-13, 00:06
Medlem
Hej
som jag i tidigare inlägg skrivit, är jag krögare på en studentnation och som allt som har med studentorganisering att göra är ett helvete. Jag måste hoppa in imorrn och laga mat till 160 personer som vill ha 2 ev 3 rätters middag.
För att göra allt mer spännande så har inte vårt kök kapacitet för det. Så maten måste lagas hälften i plåtar/bleck och hälften i kastruller, (tex risotto och ungsstekt fläskfile)
jag har bara ngra lösa koncept och jag undrar om ngn här kanske har ngt på rak arm...

Ber om ursäkt för min sköntext men jag e bitter och bakfull
Citera
2010-09-13, 00:08
Medlem
Sessilays avatar
Hur mycket ugnskapacitet har du?
Citera
2010-09-13, 00:10
Medlem
Sessilays avatar
Förrätten gör du en kall så slipper du den tillagningen
Citera
2010-09-13, 00:10
Medlem
8-10 bleck tror jag ev kommer vi ha tillgång till termoskåp. dock inget jag kan räkna med
Citera
2010-09-13, 00:19
Medlem
Sessilays avatar
Tjälknöl och potatisgratäng hade ju varit perfekt, köttet tillagas på natten och potatisgratängen på dagen men det är ju lite väl sent påtänkt kanske

Gravad lax, hovmästarsås eller lantpaté och cumberlandsås - typ sådant
Men stek av något slag t ex slottsstek, kokt potatis, skysås
Hovdessert

Mycket mat på liten yta
Citera
2010-09-13, 10:40
Medlem
meepers avatar
Toast Skagen kunde vara ett annat trevligt alternativ till förrätt.
Citera
2010-09-13, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Du kommer ha varken tid eller möjlighet att skapa Michelin-rätter.

Kör på sådant som kan varmhållas och inte förlorar i smak.

1. Förrätt: Soppa (sparris, vildsvamp, blomkål, tomat, osv. Gärna krutonger i soppan)

2. Huvudrätt: Gryta (gulasch, BB, kalops, casserole och liknande)

3. Efterrätt: Glassdesert. Fryses in i förväg. T ex amerikansk sådan. Halvtina glass, fixa karamellsås och blanda in krossade nötter. Lägg dessa i botten på glasslådan och frys igen. Servera med topping av kräm (bär) eller helt enkelt chokladkräm.

~Paul~
Citera
2010-09-13, 13:01
Medlem
soppa som depaul skriver, men kanske lite tråkigt att få en till blöt historia till varmrätt ? .
så kör på en pure med tryffelolja eller rostadvitök, kött i den prisbuffert du måste hålla dig inom tex fläskfile, oxfile eller kalvinnanlår sås till det en schyst fond, rödvinssky, svampsås.
Citera
2010-09-13, 13:31
Medlem
X666s avatar
Att köra soppa till förrätt och sedan en gryta är lite tårta på tårta.
Jag hade valt en kall förrätt i alla fall, gärna en klassiker som är lätt att göra tex. toast skagen, gravlaxtoast, sos, räkcoctal....

Är du van iköket måste du ju kunna laga två saker som gå i ugnen. Om vi säger att du tex gör potatisgratäng med helstekt kött; då kör du köttet i ugnen medans gratängen kokar, sen tar du ut köttet och låter det vilka medan du vrider upp tempen och gratinerar gratängerna. Lätt som en plätt!
Men det blir lite meckigt om man inte är van, kanske.

Annars kan Pocherad fisk med vitvinsås och kokt potatis vara ett alternativ - riktigt lätt, kör ut potatisen a part

Glass, marängsviss, päron diana, paj, pannacotta, parfait.. ja, dessert är det minst svåra i det här fallet
Citera
2010-09-13, 21:23
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Att köra soppa till förrätt och sedan en gryta är lite tårta på tårta.
Jag hade valt en kall förrätt i alla fall, gärna en klassiker som är lätt att göra tex. toast skagen, gravlaxtoast, sos, räkcoctal....

Är du van iköket måste du ju kunna laga två saker som gå i ugnen. Om vi säger att du tex gör potatisgratäng med helstekt kött; då kör du köttet i ugnen medans gratängen kokar, sen tar du ut köttet och låter det vilka medan du vrider upp tempen och gratinerar gratängerna. Lätt som en plätt!
Men det blir lite meckigt om man inte är van, kanske.

Annars kan Pocherad fisk med vitvinsås och kokt potatis vara ett alternativ - riktigt lätt, kör ut potatisen a part

Glass, marängsviss, päron diana, paj, pannacotta, parfait.. ja, dessert är det minst svåra i det här fallet

Att köra tillbehören till varmrätten apart låter som en god idé. Väljer man att göra kött blir det också både snyggare och enklare att ha pommes frites eller gratäng i lagom stora formar, förutsatt att man har tillräckligt många i en passande storlek.

En variant kan vara att lägga köttet tillsammans med någon halvtorkad eller bakad tomat, kanske någon bakad schalottenlök och lite haricots verts på tallriken. Sedan pompa vid sidan. Rödvinssås kan man lägga som en spegel eller ha i såskaraffer på bordet, vad som passar.
Citera
2010-09-13, 22:15
Medlem
Enklast är nog att göra en förrätt som kan stå i kylen, typ räk-cocktail eller en enkel Caesar-sallad.

Har du tillgång till serveringspersonal så kan du låta dem ställa ut sås och rostad potatis (jag brukar dela och kryssa potatisen o smeta på pesto blandat med olja o lite riven ost o köra i ugnen) på bordet och sedan servera kött, exempelvis helstekt fläskfilé och stekta rotfrukter som fått hålla sig varma i ugnen, på fat.

Pannacotta är en vettig dessert, den ska ju stelna i kylen i tre timmar o innan servering så kan du hälla på lite frysta bär du har micrat så att du får en sås på köpet.
Citera
2010-09-13, 23:30
Medlem
X666s avatar
@ Bellen: det blir inte riktigt bra om man gör "färdigt" förrätten helt innan, de sunkar till sig lätt.
Jag skulle nog kört gravlaxtoast, helt klart! Laxrosorna går att lägga i förväg, plastas in och ställas o kylen.

Sen att köra ut varmrätten med potatisen a part måste nästan vara det smidigaste. En köttbit med garnityr och lite ringlad sky kan se riktigt fräckt ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in