2010-09-12, 23:07
Medlem
chefsmajsters avatar
Håller på att banta och vill hålla nere kalorierna, dock är det snart dags för kalas och jag vill bjuda mina gäster på smörgåstårta. Gärna något liknande denna: http://www.tasteline.com/Recept/Lyxig_och_saftig_smorgastarta

De största kaloribovarna där är ju att bli brödet, majonäsen och creme fraichen. Så jag söker efter tips på vad jag kan använda för bröd som håller nere kalorierna men passar till rätten och tips på någon alternativ röra istället för majonäs/creme fraiche, vill ju att den fortfarande ska vara krämig och god
Citera
2010-09-12, 23:17
Medlem
erkanperkans avatar
keso lär funka
Citera
2010-09-12, 23:27
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkanperkan
keso lär funka
Keso i sig är ju ganska smaklös, men man kan ju kanske ta bort 1½dl av majonäsen och 4dl av creme fraichen och ersätta det med 5½dl keso. Då drar jag ju ner antalet kalorier men behåller lite av den goda smaken
Citera
2010-09-12, 23:37
Medlem
chefsmajsters avatar
Har försökt kolla runt men inte hittat något hyfsat kalorisnålt bröd som skulle passa. Undra om det ens existerar, vore kul om man kunde dra ner de kalorierna med 1/3 eller iaf
Citera
2010-09-13, 00:18
Medlem
AlexOnTops avatar
Att använda turkisk yoghurt istället för creme fraichen fungerar skitbra. Men för att få bort det sura bör man ända blanda majonäs till, typ 1 matsked majonäs/1 dl yoghurt.

Har för övrigt ett helt recept min farsa har gjort själv, om du är intresserad. Har aldrig någonsin ätit en godare än just hans smörgåstårta med tonfiskröra, räkor, lax och crabfishröra... Kan skriva in receptet på datorn om du är intresserad!
Men då använder vi vanligt vitt rostbröd som vi skurit av kanterna på (lättare att skära/tugga samt att det suger åt sig av rörorna bättre). Det finns ju massor av grova bröd man kan byta ut det mot, men då blir det ju inte alls lika saftigt heller. Jag tror till och med det blir riktigt tråkigt om man ska mixtra med sådant. Men ur GI-synpunkt räcker det ju att byta det helvita brödet mot ett halvvitt bröd med lite fiber eller frön i för att göra det lite nyttigare.
Citera
2010-09-13, 00:31
Medlem
mbois avatar
Kör på 5% creme fraiche och majonäs med mindre fett.
Citera
2010-09-13, 00:53
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Att använda turkisk yoghurt istället för creme fraichen fungerar skitbra. Men för att få bort det sura bör man ända blanda majonäs till, typ 1 matsked majonäs/1 dl yoghurt.

Har för övrigt ett helt recept min farsa har gjort själv, om du är intresserad. Har aldrig någonsin ätit en godare än just hans smörgåstårta med tonfiskröra, räkor, lax och crabfishröra... Kan skriva in receptet på datorn om du är intresserad!
Men då använder vi vanligt vitt rostbröd som vi skurit av kanterna på (lättare att skära/tugga samt att det suger åt sig av rörorna bättre). Det finns ju massor av grova bröd man kan byta ut det mot, men då blir det ju inte alls lika saftigt heller. Jag tror till och med det blir riktigt tråkigt om man ska mixtra med sådant. Men ur GI-synpunkt räcker det ju att byta det helvita brödet mot ett halvvitt bröd med lite fiber eller frön i för att göra det lite nyttigare.
Tack för tipsen Ja du får gärna skriva ner det receptet så ska jag prova att göra den, för det lät ju smarrigt Tror det blir något bröd med lite frön i, får gå runt på affären och kolla näringsvärden havet med olika brödsorter som finns
Citera
2010-09-13, 00:58
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
Kör på 5% creme fraiche och majonäs med mindre fett.
Ska hålla utkik efter en lättare majonäs, dock brukar dom inte vara lika god, men det kanske finns någon mitt emellan
Citera
2010-09-13, 01:04
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Nu vill jag inte vara en besservisser, men en massa lättprodukter är ju verkligen fel väg att gå.
Gör en ordentlig smörgåstårta - värdig att bjuda på - men ta en liten mindre bit till dig själv.
Du kan käka smörgåstårta och ändå ligga på ett underskott sett till antal kalorier.

Ät, njut, få dina gäster att njuta, sen tar du en trevlig promenad på kvällen och din bit smörgåstårta är ett minne blott!
Citera
2010-09-13, 01:11
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Nu vill jag inte vara en besservisser, men en massa lättprodukter är ju verkligen fel väg att gå.
Gör en ordentlig smörgåstårta - värdig att bjuda på - men ta en liten mindre bit till dig själv.
Du kan käka smörgåstårta och ändå ligga på ett underskott sett till antal kalorier.

Ät, njut, få dina gäster att njuta, sen tar du en trevlig promenad på kvällen och din bit smörgåstårta är ett minne blott!
Ja absolut Men det var ju därför jag startade tråden för att jag ville ha en riktigt god smörgåstårta, men försöka göra den så kalorisnål som möjligt
Citera
2010-09-13, 01:12
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefsmajster
Tack för tipsen Ja du får gärna skriva ner det receptet så ska jag prova att göra den, för det lät ju smarrigt Tror det blir något bröd med lite frön i, får gå runt på affären och kolla näringsvärden havet med olika brödsorter som finns

Okej, here goes!
Det är inte så mycket instruktioner, mest bara vad man ska ha i de olika lagrena...

För ca. 10 personer...
  • 1 kg Vitt formbröd (typ "Jättefranska")

Fyllning 1:
  • 400g tonfisk (i vatten)
  • 2 rödlökar
  • 2 dl grekisk yoghurt
  • 0,6 dl äkta majonäs
  • Salt och peppar
Fyllning 2:
  • 400g seasticks (även kallade crabfish osv osv)
  • 1 "kruka" gräslök
  • 2 dl grekisk yoghurt
  • 0,6 dl äkta majonäs
  • Salt och peppar

Toppdressing (smetas även på sidorna):
  • 2 dl grekisk yoghurt
  • 0,6 dl äkta majonäs
  • 1-1,5 dl räkost
  • Salt och peppar

Garnering:
  • 200g varmrökt lax
  • 2 hårdkokta ägg (skivas)
  • 750g stora räkor (70/90) oskalade (man ska såklart skala dem själv, då, de är tusen gånger godare än färdigskalade!)
  • 1 citron (i skivor, halvcirklar med snitt i så att man kan "ställa dem upp" på tårtan)
  • 1 gurka (i skivor)
  • Dill, salt och peppar
  • Lite klickar aioli om man vill ha det...

Vi brukar göra så att vi skär av kanterna på brödet, lägger sedan fem stycken skivor på rad, lägger på fyllning 1, fem skivor på dem, sedan fyllning 2, en till rad med brödskivor och till slut då toppdressingen. Sedan garnerar man med "pyntet" och laxen och räkorna osv hur man vill ha det...
Vi brukar lägga det på en planka med exakta mått efter fem skivor bröd på rad som vi har endast till detta. Sedan ska man lägga nästa planka på (innan man lagt på toppdressingen och pyntet såklart!) så att det får suga åt sig i några timmar/en natt innan det ska pyntas och serveras. Då suger brödet åt sig av fyllningarna och det blir jättegott!

Det är lättare att servera och skära om man har det som separata längder istället för en enda stor fyrkantig tårta. Dels kan fler ta åt sig samtidigt, och dels blir det mer kanter att smeta på toppdressingen på Saftigare!

Vet att jag sa turkisk yoghurt innan, men i receptet stod det grekiskt yoghurt. Den grekiska är lite nyttigare och har dessutom mer protein om man nu vill ha det
Citera
2010-09-13, 01:14
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:
jag ville ha en riktigt god smörgåstårta

Citat:
göra den så kalorisnål som möjligt

Does not compute Det finns vissa saker inom matlagning där man aldrig kan göra avsteg, utan att det går ut över slutresultatet. Att tillverka en kalorisnål smörgåstårta är lika absurt som att genomsteka en biff. När du dessutom skall bjuda folk på tårtan så tycker jag du kan unna dig något hundratal i extra kalorier. Det finns garanterat bättre ställen att skära ner på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in