2010-09-12, 22:14
Medlem
jag har enskild firma samt momsreggad.

jag har köpt in båtar från lettland som jag sålt i sverige, jag har betalat momsen i lettland på 6 båtar av 10. resterande 4 köpte jag exklusive moms. båtarna har kostat ca 200.000 kr styck.jag nolltaxerade i år och nu kom brevet från kronkalle med bifogad blankett " inkomst av näringsverksamhet och en tidsfrist på 2 veckor att komma med besked. jag ringde genast handläggaren och talade om för henne att bolaget är vilande och jag inte bedrivit verkamhet.
fick förklarat att jag skulle skriva ett brev där jag ber att få avveckla firman samt fylla bifogade blanketten med nollor.
hon sa även att banken redovisat överföringar till utlandet på ca 350.000 totalt i flera omgångar.
sa då att jag köpt 2 båtar därifrån och fått uppdragen från båtsugna släktingar och vänner.
finns insättningar på mitt konto från ca 7 av kunderna resten av pengarna har jag fått kontant.

vad ska jag göra nu kommer dom granska mig och kommer jag åka dit för skattebrott finns det någon möjlighet att dom nöjer sig med mitt avvecklingsbrev och sätter en nolla i inkomst eller kommer dom klämma åt mig.

vad kan jag göra? har inte pengarna kvar då jag betalade min lillebrors höftoperation

ska jag skicka in nåt överhuvud taget?, eller bara blanketten med avveckling.

kom igen nu gubbar och hjälp mig förfan!
Citera
2010-09-12, 22:32
Medlem
DanteAlighieris avatar
Redovisa de två båtarna i firman så det ser lite mer trovärdigt ut? Annars kan du ju avveckla och testa. Vet inte vad påföljderna blir, men antar att du får restskatt.
Citera
2010-09-13, 22:09
Medlem
TommyGBGs avatar
Har inte mycket till övers för folk som fuskar då jag tycker det förskjuter konkuransen i marknaden men här är iallafall min första tanke...

Dom vill såklart att du skall fylla i pappren med nollor för då blir det enklare att sätta dit dig hårdare på att du fuskat då det redan har info om transaktionerna, annars hade det väl varit enklare att hävda slarv. Kanske mindre straff på det men jag vet faktiskt inte, dåligt insatt.
Citera
2010-09-16, 21:37
Medlem
Njae, är det bara kronkalle som är "ute" efter dig är det nog ganska lungt. Dem vill ju bara att du ska betala vad du är skyldig och letar efter ev. tillgångar hos dig. Blanketten du fått är en standard blankett som man får om man har EF och har skuldsaldo hos KFM.

Däremot bör du bli orolig den dag det dimper ner ett brev från Skatteverket med texten "Beslut om revision". Förvisso kan KFM ta kontakt och tipsa Skatteverket men det är hyffsat ovanligt i ett sådant här fall. Handläggarna på KFM är trötta och vill bara göra sitt jobb och helst inte mer en de uppgifter dem är tilldelade.
Citera
2010-09-19, 00:04
Medlem
Såg att jag skrev fel!
brevet jag fick kom från SKATTEMYNDIGHETEN och inte kronkalle som jag tidigare skrev.

kom igen nu finns det inga kunniga som kan komma med tips?
Citera
2010-09-19, 04:04
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecirep
Såg att jag skrev fel!
brevet jag fick kom från SKATTEMYNDIGHETEN och inte kronkalle som jag tidigare skrev.

kom igen nu finns det inga kunniga som kan komma med tips?
Berätta vad det står i brevskrället då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in