2010-09-12, 18:42
Medlem
Hej tänkte inskaffa en bastrummick och en sångmick.
Hade tänkte mig att de skulle gå på under 600 kr st från thomann eller musicstore.
Kom gärna med egna erfarenheter och förslag.
Finns det inga dugliga för eget bruk så får jag väl spara upp till en högre summa.
Tack!
Citera
2010-09-13, 08:39
Medlem
Din-mammas avatar
spara ihop till att köpa en shure beta 52 och en shure sm57. 57´n har du även nytta till andra saker än sång.
Citera
2010-09-13, 12:05
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andre0219
Hej tänkte inskaffa en bastrummick och en sångmick.
Hade tänkte mig att de skulle gå på under 600 kr st från thomann eller musicstore.
Kom gärna med egna erfarenheter och förslag.
Finns det inga dugliga för eget bruk så får jag väl spara upp till en högre summa.
Tack!

Vad kör du på för grejer i övrigt? Är det för livebruk eller för inspelning?

Min erfarenhet säger att det inte är någon bra idé alls att lägga dyra slantar på bra jättebra mickar om du i övrigt kör budgetprylar, speciellt för livebruk. I vissa PA:an så hör jag ingen skillnad på min 200kronors ElectroVoice-mick och våran sångares trådlösa Shure för närmare 30papp.

Ska du spela in så kan du tjäna på upplevelsen genom att köpa en kondensatormick, det finns billiga alternativ som fanimej levererar lika bra som de dyrare Neumannmickarna.

Helt ärligt så tror jag att du skulle vara nöjd med denna, det hade jag varit:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400_grossmembranmikro.htm

Angående trummickar så har jag en polare som driver en studio som köpte ett svinbilligt set från Behringer på JAM som låter bra!

Så, sensmoralen lyder: tro inte att det blir ljusår bättre bara för att du har dyrare prylar, de mesta sitter faktiskt i själva hantverket och inte priset på prylarna
Citera
2010-09-13, 22:01
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Jätteviktigt: Ändamålsenliga mickar
Halvviktigt: Bra mickar.

Bastrumma:
Några billiga baskaggemickar låter taskigt, jag gillar inte Audix D6 t.ex. Har testat Shure PG-58 duger bra, skulle ifs hellre köpa Beta 52 eller AKG D-112 om jag beställde från tysken. EV N/D 868 helt ok pris hos Jam.
Nyfiken på de riktigt tokbilliga mickarna, vet inget om dem.
Du kan styra ljudet otroligt mycket åt viss smakriktning med hur du placerar micken för bastrumma.

Sång:
Billiga sångmickar är oftast en besvikelse, 600 kronors micken från Jam är ett undantag. Den är inte helt lyckad som allroundmick, blev skit till congas t.ex.
Att shure SM-58 är mest kopierade micken alla kategorier är av en anledning och så himla dyr är den inte. EV N/D 767 var rätt billig hos jam också för ett tag sedan, vet inte vad de tar nu. Köper du den eller SM-58'an så kommer du om trettio år vara glad att du skippade de billigaste alternativen.

I ditt prisläge gäller dynamiska mickar, inget fel. En dynamisk sångmick brukar behöva att man med mixern ställer svepet på en frekvens lite högre än 400 Hz och dämpar ned ganska mycket där (6-8 dB kanske). Har man inte svepbart filter så kommer det låta lite tjockt eller bumligt liksom. Sedan ned med basen lite beroende på vad för högtalare man har.
Citera
2010-09-14, 12:20
Medlem
Kingen_kings avatar
Här är ju ett argument till varför det är värt att satsa på en SM58.

http://www.youtube.com/watch?v=33QPLbQi9FI

Jag har haft min i över 10 år och funkar fortfarande klockrent. Jag skulle aldrig köpa nåt annat.
Citera
2010-09-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Jätteviktigt: Ändamålsenliga mickar
Halvviktigt: Bra mickar.

Bastrumma:
Några billiga baskaggemickar låter taskigt, jag gillar inte Audix D6 t.ex. Har testat Shure PG-58 duger bra, skulle ifs hellre köpa Beta 52 eller AKG D-112 om jag beställde från tysken. EV N/D 868 helt ok pris hos Jam.
Nyfiken på de riktigt tokbilliga mickarna, vet inget om dem.
Du kan styra ljudet otroligt mycket åt viss smakriktning med hur du placerar micken för bastrumma.

Sång:
Billiga sångmickar är oftast en besvikelse, 600 kronors micken från Jam är ett undantag. Den är inte helt lyckad som allroundmick, blev skit till congas t.ex.
Att shure SM-58 är mest kopierade micken alla kategorier är av en anledning och så himla dyr är den inte. EV N/D 767 var rätt billig hos jam också för ett tag sedan, vet inte vad de tar nu. Köper du den eller SM-58'an så kommer du om trettio år vara glad att du skippade de billigaste alternativen.

I ditt prisläge gäller dynamiska mickar, inget fel. En dynamisk sångmick brukar behöva att man med mixern ställer svepet på en frekvens lite högre än 400 Hz och dämpar ned ganska mycket där (6-8 dB kanske). Har man inte svepbart filter så kommer det låta lite tjockt eller bumligt liksom. Sedan ned med basen lite beroende på vad för högtalare man har.

Vart får man tag på de bästa bastrummickarna för rätt pris då ?
Citera
2010-09-14, 18:53
Medlem
Har för övrigt. Behringer b1220 dsp x2 och ett mixerbord fx 1222
Citera
2010-09-14, 23:40
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Vart får man tag på de bästa bastrummickarna för rätt pris då ?
Var ett tag sedan jag kollade dessa priser nu men som jag minns det har du svaret ovan, kolla runt lite. 15 minuter vid datorn....
Citat:
Har för övrigt. Behringer b1220 dsp x2 och ett mixerbord fx 1222
Om du skall använda någon av de tre mickarna jag nämner ovan kan du glömma att tvinga fram någorlunda ljud ur dina högtalare! Då måste du hyra en sub. En liten sub gör underverk i jämförelse med ingen sub alls. Skulle man sedan ha tillgång till två kraftigare sub-basar så kan man spela högt som fan på stort ställe.
Jag gillar ljudet man får i 12 tumshögtalare. Pianoljud, gitarrer och röster låter alltid bättre i halvbra högtalare som dina, än i dyrare 2-vägs högtalare som har 15" i botten. Behöver vara 3-vägshögtalare för att låta bra med 15" i botten och då drar ju prislappen iväg lite. Och om man ändå har en sub så måste man inte ha 15" element i fullrangehögtalarna för att få stort och mäktigt ljud. Blir då inte så sjukt stort lass i bilen heller och på¨vissa ställen kan det vara bra att inte bandet ställer upp värsta riggen.
Citera
2010-09-15, 03:17
Medlem
Vad gäller bastrumma kan man micka upp den på lite olika sätt. En beta52 placerad i frontskinnets hål i all ära, men det kan bli lite fattigt på attack och det kräver sitt PA för att få något bra ur det. För att fånga attacken kan man istället micka upp slagskinnet. Antingen att man ställer en mic framför trumman riktad lite snett mot klubban, eller att man lägger en tex beta91 inne i trumman rätt så nära slagskinnet. Detta kanske skulle ge ett bättre resultat med ett litet PA.

I den bästa av världar kombinerar man givetvis dessa två uppmickningssätt, men det kräver både en lite större budget och ett lite större PA.
Citera
2010-09-15, 08:29
Medlem
Din-mammas avatar
En beta52 mitt i kaggen utan frontskinn och en sm57á vid klubborna. Gött me punch och man kan styra klicket. Men en viktig grej som kan va bra att veta är vilken musikstil som ska köras på mickarna, De finns ju riktiga budgetgrejjer som JJ-labs trumicksett. De räcker om man e fattig och vill ha ett "hyffsat" uppmickat liveset.

Och så hänger de ju på PA´t som nämnts ovan.
Citera
2010-09-15, 23:07
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Vad gäller bastrumma kan man micka upp den på lite olika sätt. En beta52 placerad i frontskinnets hål i all ära, men det kan bli lite fattigt på attack och det kräver sitt PA för att få något bra ur det. För att fånga attacken kan man istället micka upp slagskinnet. Antingen att man ställer en mic framför trumman riktad lite snett mot klubban, eller att man lägger en tex beta91 inne i trumman rätt så nära slagskinnet. Detta kanske skulle ge ett bättre resultat med ett litet PA.

I den bästa av världar kombinerar man givetvis dessa två uppmickningssätt, men det kräver både en lite större budget och ett lite större PA.
Att micka nära slagskinnet kan bli fadd/platt/trist ljud. När jag hade en aktiv 18"sub på ett halvstort ställe och närmickat slagskinnet med Beta 52'an en gång så lät det asbra! Beta 52 ger riktigt mycket wooof i låga basen, 18" högtalare ger riktigt mycket wooof i lägsta basen, och samtidigt får jag det snabba ljudet som nästan låter klick genom placeringen av micken nära träffytan.
Ett annat tillfälle placerar jag beta 52 likadant när jag spelar på ett event på en mässsa med stort PA med 4 stycken subwoofers. Jag skulle ha satt micken i blåset från hålet och tagit lite definition + snabba ljudet från frontskinnets "prassel" istället. Därför... att jag hade inte samma slagskinn längre.... Först Remo clear pinstripe som både ger bas och "plask" i träffen. Sedan hade jag coated powerstroke som ifs är tjockare ändå men inte ger fullt lika mycket botten och inte alls samma träffljud.

Tid för att testa före bandets soundcheck är bra. Erfarenhet är bra.

Gillar beta 91'an riktigt mycket jag med, konstigt att den inte används oftare. Ger inte så överdrivet mycket wooof, och det snabba ljudet är kanske bästa tjoffet. Den ligger ju också lite över TS priside...
Men kombinera olika mickar för livesituationer är inte min grej. Det går att få ett bra ljud av den typ musikstilen kräver bara på att välja rätt mick och placering o.s.v.

Boooomshakalak!
Citera
2010-09-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Att micka nära slagskinnet kan bli fadd/platt/trist ljud.

Visst har du så rätt i allt du säger, men tror syftet med tråden är att diskutera utefter TS PA och han verkar inte ligga inne med några subbar direkt.

Jag gillar att använda två mickar. En sån fångar woofet och en för attacken. Det känns som man har lite mer kontroll över ljudet då. Men det e ju så att olika musikstilar kräver olika sound.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in