2010-09-12, 15:26
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Har ett litet problem. Tog studenten nu innan sommaren och var arbetssökande hela sommaren.

Men för två veckor sedan så fick jag mitt första jobb men det är bara tillfälligt då jag fått det genom en kompis och företaget han jobbar på tog in mig för att dom behövde extra hjälp i några veckor.

Jag har nu tjänat runt 10 000 och kommer jobba några dagar denna veckan också men jag kommer inte gå över gränsen för att betala skatt. Problemet är att jag vet inte om jag kommer få mer jobb där innan årsskiftet och där med överskrida gränsen på 16 800 Kr (rätta mig om gränsen jag anger är fel).

Så min fråga är nu ska jag betala skatt på dessa låt oss säga 13 000 Kr som jag kommer ha tjänat?

Har nämligen aldrig innan haft jobb som jag överskridit gränsen och behövt betala skatt så jag är ganska okunnig inom detta området. Så är mycket tacksam inför lite hjälp.
Citera
2010-09-12, 15:29
Du kommer att få skatta.
Tror det finns något man kan göra med skatteverket för att slippa skatta under sommarjobb.

I vilket fall, om du skattar så kommer du få tillbaka pengarna i sommar.
Citera
2010-09-12, 15:32
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Har ett litet problem. Tog studenten nu innan sommaren och var arbetssökande hela sommaren.

Men för två veckor sedan så fick jag mitt första jobb men det är bara tillfälligt då jag fått det genom en kompis och företaget han jobbar på tog in mig för att dom behövde extra hjälp i några veckor.

Jag har nu tjänat runt 10 000 och kommer jobba några dagar denna veckan också men jag kommer inte gå över gränsen för att betala skatt. Problemet är att jag vet inte om jag kommer få mer jobb där innan årsskiftet och där med överskrida gränsen på 16 800 Kr (rätta mig om gränsen jag anger är fel).

Så min fråga är nu ska jag betala skatt på dessa låt oss säga 13 000 Kr som jag kommer ha tjänat?

Har nämligen aldrig innan haft jobb som jag överskridit gränsen och behövt betala skatt så jag är ganska okunnig inom detta området. Så är mycket tacksam inför lite hjälp.

Man får tjäna 17 999 kr utan att betala skatt. Tjänar du 18 000 kr börjar du betala skatt men det är inte från första kronan. Vill man slippa betala skatt måste man jämka innan man får ut lönen och det görs till lönekontoret. Om man inte jämkar får man tillbaka pengarna man skattat vid skatteåterbäringen.
Citera
2010-09-12, 15:44
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Okej tack för svaren. Då vet jag.
Citera
2010-09-12, 19:19
Medlem
Kom också ihåg att det är skillnad på att "betala skatt" och "arbetsgivaren drar av skatt" på din lön.

Bara för att arbetsgivaren drar 30% skatt om du sommarjobbar och tjänar t ex 13.000 kr så betyder det inte att du ska skatta för dessa pengar. Det betyder bara att du kommer få tillbaka pengarna senare.

Ser MÅNGA trådar om just detta och många verkar inte förstå hur det funkar. Borde finnas någon sticky eller så om detta ämne.
Citera
2010-09-13, 00:57
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kom också ihåg att det är skillnad på att "betala skatt" och "arbetsgivaren drar av skatt" på din lön.

Bara för att arbetsgivaren drar 30% skatt om du sommarjobbar och tjänar t ex 13.000 kr så betyder det inte att du ska skatta för dessa pengar. Det betyder bara att du kommer få tillbaka pengarna senare.

Ser MÅNGA trådar om just detta och många verkar inte förstå hur det funkar. Borde finnas någon sticky eller så om detta ämne.
Det är inget sommarjobb. Jag är timanställd men just nu hjälper jag bara till för det är mycket att göra där men min vän som jobbar där ska flytta till Kina och efter det kommer jag troligen få arbeta igen men inte säkert det blir innan årsskiftet som jag kommer få jobba.
Citera
2010-09-13, 01:04
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Det är inget sommarjobb. Jag är timanställd men just nu hjälper jag bara till för det är mycket att göra där men min vän som jobbar där ska flytta till Kina och efter det kommer jag troligen få arbeta igen men inte säkert det blir innan årsskiftet som jag kommer få jobba.

Skit i att jämka och betala skatten, om du väl får jobba mer i år och överskrider gränsen så kanske det blir jobbigare när du redan jämkat.

Du får tillbaka pengarna i form av antingen insättning på konto(om du anmält ditt konto på skatteverket) eller så får du ett värdepapper som du ger till banken och kan lämna in för att de ska sätta in pengarna på kontot(annars så kostar det att ta ut pengarna i kontanter, 50kr på banken och 25kr i butik).

Förstår inte heller hur många som inte vet om detta, visste detta när jag var 15 och hade inte ens börjat på mitt sommarjobb
Citera
2010-09-13, 01:04
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:

Så länge du inte tjänar mer än 17 999 kr får du tillbaka allt som du betalat i skatt. Allt går per kalenderår så om du inte vill komma över kan du förklara att du inte vill jobba mer iår och hoppas på det bästa. Timanställd eller sommarjobb spelar ingen roll då det är summan som är viktig.
Citera
2010-09-13, 01:06
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pauronfestis
Skit i att jämka och betala skatten, om du väl får jobba mer i år och överskrider gränsen så kanske det blir jobbigare när du redan jämkat.

Du får tillbaka pengarna i form av antingen insättning på konto(om du anmält ditt konto på skatteverket) eller så får du ett värdepapper som du ger till banken och kan lämna in för att de ska sätta in pengarna på kontot(annars så kostar det att ta ut pengarna i kontanter, 50kr på banken och 25kr i butik).

Förstår inte heller hur många som inte vet om detta, visste detta när jag var 15 och hade inte ens börjat på mitt sommarjobb

Det blir inte jobbigare, du får restskatt istället för återbäring bara om du jämkar trots att du kommer över summan. Pengarna kommer in på det konto du anmält till skatteverket när återbäringen är klar och färdigställd.
Citera
2010-12-05, 11:47
Medlem
Hur vet man om skatteverket har ens kontonummer?
Citera
2010-12-05, 17:39
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoos
Hur vet man om skatteverket har ens kontonummer?
1. Du postar i en jävligt gammal tråd.
2. Det är OT.

Starta nytt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in