2010-09-12, 12:46
Bannlyst
kan nån hård själ förklara VARFÖR det finns en sån uppsjö av olika linux distributioner?

Är det inte i stort samma sak bara att de har olika design? är det inte mest som olika "Themes" i Windows?

Easy peasy skiljer sig åt lite vilket jag föredrar (försöker inte se ut som windows). Funderar på att lägga in det på min vanliga laptop eftersom jag inte gillar W7 eller windows överhuvudtaget längre. För mycket tjafs, och W7 slukar hela CPUn att jag knappt kan lyssna på musik samtidigt jag surfar. Värdelöst. Gissar att linux inte är lika krävande som W7.

edit: fler frågor

när man installerar linux från usb - kommer det automatiskt att bli en dual boot eller måste jag göra nån inställning så jag inte raderar W7?
Senast redigerad av deman 2010-09-12 kl. 13:01.
Citera
2010-09-12, 12:52
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
kan nån hård själ förklara VARFÖR det finns en sån uppsjö av olika linux distributioner?

Är det inte i stort samma sak bara att de har olika design? är det inte mest som olika "Themes" i Windows?

Easy peasy skiljer sig åt lite vilket jag föredrar (försöker inte se ut som windows). Funderar på att lägga in det på min vanliga laptop eftersom jag inte gillar W7 eller windows överhuvudtaget längre. För mycket tjafs, och W7 slukar hela CPUn att jag knappt kan lyssna på musik samtidigt jag surfar. Värdelöst. Gissar att linux inte är lika krävande som W7.
Nej det kan vara mycket mer än "themes" som skiljer distar åt.
Linux är inte nödvändigtvis mindre prestandakrävande än Windows.
Citera
2010-09-12, 13:02
Enkelt sett kan man väl säga att alla distar är bra till olika saker.
Citera
2010-09-13, 22:39
Medlem
X_surfers avatar
Nej, olika distar använder olika pakethanterare, olika fönsterhanterare (såsom KDE, Gnome, fluxbox osv.)

Gentoo kompilerar till exempel sig självt från källkod för att bli så optimerad som möjligt medans Debian istället satsar på en väldigt bra pakethanterare (även om YUM mfl verkar ha kommit ifatt på sistone)

Läs det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution
Citera
2010-09-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nej, olika distar använder olika pakethanterare, olika fönsterhanterare (såsom KDE, Gnome, fluxbox osv.)

Gentoo kompilerar till exempel sig självt från källkod för att bli så optimerad som möjligt medans Debian istället satsar på en väldigt bra pakethanterare (även om YUM mfl verkar ha kommit ifatt på sistone)

Läs det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution
värt att tillägga med debian är de höga kraven på nya paket - debian siktar mot att vara så stabil som möjligt. ubuntu, som baseras på debian, utgår från debians experimentella (unstable) paketbas (om jag inte misstar mig). sen ligger det ju företag bakom de största distarna;
fedora, red hat; open suse, novell; ubuntu, canonical; mandriva... ja, företaget heter väl mandriva?
Citera
2010-09-14, 12:16
Medlem
Citat:

edit: fler frågor

när man installerar linux från usb - kommer det automatiskt att bli en dual boot eller måste jag göra nån inställning så jag inte raderar W7?

Enkelt uttryckt är en distribution en paketering av Linux kernel, Gnu tools, Gnome/KDE/LXDE/Openbox samt en massa applikationer.

Det finns idag inte så många distributioner som man kan tro. De allra flesta består av Fedora, Debian, Ubuntu, SUSE eller Slackware. En användare som vill rikta sig till en smal målgrupp med likande intresse tar nån av dessa och ändrar vilka applikationer som installeras default samt lägger eventuellt till några egna. Rent generellt så fungerar alla paket från grunddistributionen man bygger på även i de olika "spins" som finns. Jag tycker ditt uttryck "themes" stämmer rätt bra eftersom det ofta handlar om rätt kosmetiska förändringar.

Vilken distribution man gillar är en smaksak och beror på ens personlighet. Själv började jag med Linux From Scratch, Gentoo och Slackware för att sedan gradvis gå mot Debian och Ubuntu som är lite enklare att hantera. Vill man ha tillgång till hjälp och en stor community är Ubuntu att rekommendera. Samtidigt är Gentoo extremt bra för den som vill lära sig om linux under ytan. Går man igenom en installation av Gentoo från stage1 och framåt kan man felsöka vilken Linuxdistribution somhelst. Installationsmanualen för Gentoo är mycket bra.

Vad gäller Installation av Linux ovanpå Windows så fungerar det alltid så att det blir dualboot om du specifikt inte väljer att radera Windowspartitionerna eller pillar med Grub. Har du nåt viktigt så är det bra om du sparar det på en backup innan du installerar Linux. Det är sällan en installation inte går vägen men det händer ibland med vissa hårdvaror.
Citera
2010-09-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuxmania
Enkelt uttryckt är en distribution en paketering av Linux kernel, Gnu tools, Gnome/KDE/LXDE/Openbox samt en massa applikationer.

Det finns idag inte så många distributioner som man kan tro. De allra flesta består av Fedora, Debian, Ubuntu, SUSE eller Slackware. En användare som vill rikta sig till en smal målgrupp med likande intresse tar nån av dessa och ändrar vilka applikationer som installeras default samt lägger eventuellt till några egna. Rent generellt så fungerar alla paket från grunddistributionen man bygger på även i de olika "spins" som finns. Jag tycker ditt uttryck "themes" stämmer rätt bra eftersom det ofta handlar om rätt kosmetiska förändringar.

...

Vad gäller Installation av Linux ovanpå Windows så fungerar det alltid så att det blir dualboot om du specifikt inte väljer att radera Windowspartitionerna eller pillar med Grub. Har du nåt viktigt så är det bra om du sparar det på en backup innan du installerar Linux. Det är sällan en installation inte går vägen men det händer ibland med vissa hårdvaror.
till den större delen stämmer det nog att det främst handlar om kosmetiska förändringar (tänker på linux mint), men den största skillnaden mellan olika distar är väl vilka paket som släpps och när de släpps i pakethanteraren och vad distrubitören gör med paketen, vi har ju t ex iceweasel, debians version av firefox, som inte längre fick heta firefox då mozilla inte okeyade buggfixarna de skickade med sina utgåvor. sen har jag förstått det som om mandriva har en hel del verktyg som de utvecklat själva osv. dock är det mest grundläggande antagligen vilka kärnor som används i disten; alla har ju olika prioriteringar - ubuntu kör på det generiska; det ska passa så många som möjligt.
Citera
2010-09-14, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuxmania

Vilken distribution man gillar är en smaksak och beror på ens personlighet. Själv började jag med Linux From Scratch, Gentoo och Slackware för att sedan gradvis gå mot Debian och Ubuntu som är lite enklare att hantera. Vill man ha tillgång till hjälp och en stor community är Ubuntu att rekommendera. Samtidigt är Gentoo extremt bra för den som vill lära sig om linux under ytan. Går man igenom en installation av Gentoo från stage1 och framåt kan man felsöka vilken Linuxdistribution somhelst. Installationsmanualen för Gentoo är mycket bra.

Vad gäller Installation av Linux ovanpå Windows så fungerar det alltid så att det blir dualboot om du specifikt inte väljer att radera Windowspartitionerna eller pillar med Grub. Har du nåt viktigt så är det bra om du sparar det på en backup innan du installerar Linux. Det är sällan en installation inte går vägen men det händer ibland med vissa hårdvaror
.

tack för dina förklaringar

jag har en usb-sticka med "easy peasy" färdigt med "unetboot"-nånting som jag använde för att byta ut xandros med till min EEEpc förut, men då tog jag ju bort xandros helt vilket jag inte vill ska ske med W7. kom inte ihåg att jag fick nån fråga vid den installationen om detta?

Tror du att en sådan fråga dyker upp om jag kör installationen nu på min stordator med w7?

jag ska väl boota först med stickan och sen när jag är inne i easy peasy köra installationsprogrammet?
Citera
2010-09-14, 15:48
Medlem
Citat:

Tror du att en sådan fråga dyker upp om jag kör installationen nu på min stordator med w7?

Om du tänker installera ubuntu så är jag ganska säker att du kan välja det när du kommer till "välj vart du vill installera" delen. Annars kan man trycka på typ avancerat eller något liknande så får man upp en slags karta med hårddiskarna och då kan du fixa det manuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in