Citat:
Ursprungligen postat av deman
kan nån hård själ förklara VARFÖR det finns en sån uppsjö av olika linux distributioner?
Är det inte i stort samma sak bara att de har olika design? är det inte mest som olika "Themes" i Windows?
Easy peasy skiljer sig åt lite vilket jag föredrar (försöker inte se ut som windows). Funderar på att lägga in det på min vanliga laptop eftersom jag inte gillar W7 eller windows överhuvudtaget längre. För mycket tjafs, och W7 slukar hela CPUn att jag knappt kan lyssna på musik samtidigt jag surfar. Värdelöst. Gissar att linux inte är lika krävande som W7.
edit: fler frågor
när man installerar linux från usb - kommer det automatiskt att bli en dual boot eller måste jag göra nån inställning så jag inte raderar W7?
Enkelt uttryckt är en distribution en paketering av Linux kernel, Gnu tools, Gnome/KDE/LXDE/Openbox samt en massa applikationer.
Det finns idag inte så många distributioner som man kan tro. De allra flesta består av Fedora, Debian, Ubuntu, SUSE eller Slackware. En användare som vill rikta sig till en smal målgrupp med likande intresse tar nån av dessa och ändrar vilka applikationer som installeras default samt lägger eventuellt till några egna. Rent generellt så fungerar alla paket från grunddistributionen man bygger på även i de olika "spins" som finns. Jag tycker ditt uttryck "themes" stämmer rätt bra eftersom det ofta handlar om rätt kosmetiska förändringar.
Vilken distribution man gillar är en smaksak och beror på ens personlighet. Själv började jag med Linux From Scratch, Gentoo och Slackware för att sedan gradvis gå mot Debian och Ubuntu som är lite enklare att hantera. Vill man ha tillgång till hjälp och en stor community är Ubuntu att rekommendera. Samtidigt är Gentoo extremt bra för den som vill lära sig om linux under ytan. Går man igenom en installation av Gentoo från stage1 och framåt kan man felsöka vilken Linuxdistribution somhelst. Installationsmanualen för Gentoo är mycket bra.
Vad gäller Installation av Linux ovanpå Windows så fungerar det alltid så att det blir dualboot om du specifikt inte väljer att radera Windowspartitionerna eller pillar med Grub. Har du nåt viktigt så är det bra om du sparar det på en backup innan du installerar Linux. Det är sällan en installation inte går vägen men det händer ibland med vissa hårdvaror.