2010-09-12, 11:19
Medlem
Hej,

undrar vilket program som är bäst för att skapa en partition på en oformaterad hårddisk i win 7 utan att riskera att den oformaterade disken blir stökig på något sätt eller information går förlorad? finns det gratisprogram för det ändamålet?

/Ost
Citera
2010-09-12, 11:20
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstOstOst
Hej,

undrar vilket program som är bäst för att skapa en partition på en oformaterad hårddisk i win 7 utan att riskera att den oformaterade disken blir stökig på något sätt eller information går förlorad? finns det gratisprogram för det ändamålet?

/Ost
Vad är det för fel på det inbyggda partitioneringsverktyget i windows om jag får fråga och vad menar du med att den oformaterade disken "blir stökig"?
Citera
2010-09-12, 11:21
Bannlyst
start-meny>högerklicka på dator>hantera>diskhantering>högerklicka på disken du vill formatera.
Citera
2010-09-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad är det för fel på det inbyggda partitioneringsverktyget i windows om jag får fråga och vad menar du med att den oformaterade disken "blir stökig"?

Känner inte till så mycket om saken så jag gick efter vad som stod i info. det var någon varning om att om man skapar en partition på en oformaterad disk kan det kruxa sig med vissa saker t.ex. "en databasfil" eftersom man måste krympa den först alltså för att ha något utrymme att skapa partitionen på. men jag vet inget om saken så jag tänkte det var bäst att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2010-09-12, 11:55
Moderator
Protons avatar
Citat:
Känner inte till så mycket om saken så jag gick efter vad som stod i info. det var någon varning om att om man skapar en partition på en oformaterad disk kan det kruxa sig med vissa saker t.ex. "en databasfil" eftersom man måste krympa den först alltså för att ha något utrymme att skapa partitionen på. men jag vet inget om saken så jag tänkte det var bäst att ta det säkra före det osäkra.
Ja de som progrmmerat windows vet säkerligen inte hur deras produkt funkar och de har definitivt ingen aning om hur man bäst skapar en partitin i deras egetpåhittade filsystem....

Jag förstår inte alls var du har fått tag på det där svammlet och jag tror nog att jag helst inte vill veta ens. Du behöver inte göra några som helst ingrepp i nån "databasfil"(undra vad man menar egentligen) utan använd det inbyggda partitionerinsverktyget i windows nu, istället för att läsa hallucinogena "info" så kommer dina bekymmer att försvinna.
Citera
2010-09-12, 11:56
Bannlyst
annars gparted live cd

http://sourceforge.net/projects/gpar...8.iso/download
Citera
2010-09-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ja de som progrmmerat windows vet säkerligen inte hur deras produkt funkar och de har definitivt ingen aning om hur man bäst skapar en partitin i deras egetpåhittade filsystem....

Jag förstår inte alls var du har fått tag på det där svammlet och jag tror nog att jag helst inte vill veta ens. Du behöver inte göra några som helst ingrepp i nån "databasfil"(undra vad man menar egentligen) utan använd det inbyggda partitionerinsverktyget i windows nu, istället för att läsa hallucinogena "info" så kommer dina bekymmer att försvinna.

haha jag läste det i windows. det är infon som står när man klickar krymp volym och sedan klickar "mer info"-typ i rutan som kommer upp där man ska välja utrymmet man vill krympa.
Citera
2010-09-12, 12:36
Moderator
Protons avatar
Citat:
haha jag läste det i windows. det är infon som står när man klickar krymp volym och sedan klickar "mer info"-typ i rutan som kommer upp där man ska välja utrymmet man vill krympa.
Din fråga rörde en helt tom hårddisk, inte en hårddisk med redan existerande partitioner, så det där med att krympa partition är ej relevant i ditt fall ändå.
Citera
2010-09-12, 12:41
Moderator
Protons avatar
Citat:
Om det är en oformaterad partition (utan filsystem) som innehåller information (t.ex. en databasfil) kan informationen förstöras när partitionen komprimeras.
Antar att det var det där du syftade på? Om disken är helt ny och tom kan den ju inte gärna innehålla några partitioner, varken formaterade eller oformaterade, right?
Citera
2010-09-12, 18:51
Medlem
Citat:
Antar att det var det där du syftade på? Om disken är helt ny och tom kan den ju inte gärna innehålla några partitioner, varken formaterade eller oformaterade, right?

Har ju hunnit lägga in grejer på den. vet inte om det spelar roll.
Citera
2010-09-12, 19:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Om den är oformaterad kan du ju inte ha några filer på den.
Hur hade du tänkt här?
Citera
2010-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
undrar vilket program som är bäst för att skapa en partition på en oformaterad hårddisk i win 7
Citat:
Har ju hunnit lägga in grejer på den. vet inte om det spelar roll.
Det där är omöjligt. För att kunna lägga in grejer så måste du redan ha formaterat disken.

Förklara bättre och EXAKT hur det ser ut nu och EXAKT hur du vill att det ska bli.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-12 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in